... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 1:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دیوان عالی هند، حکم مربوط به حجاب در مراکز آموزشی ایالت کارناتاکا را صادر می کند

در جریان مشاجرات، تعدادی از وکلای دادخواهان استدلال کرده بودند که ممانعت از حجاب دختران مسلمان در کلاس درس، تحصیل آنها را به خطر می اندازد، زیرا ممکن است به کلی از حضور در کلاس ها خودداری کنند.

سیاست شرق _ یک شعبه دیوان عالی هند قرار است رای خود را در مورد موضوعی که در اوایل سال جاری در ایالت جنوبی کارناتاکا در مورد یک سری دادخواست برای به چالش کشیدن ممنوعیت حجاب و روسری برخی از زنان مسلمان در موسسات آموزشی است، اعلام کند.

به نقل از هندوستان تایمز، دادگاه عالی روز پنجشنبه حکم خود را در مورد یک سری دادخواست به چالش کشیدن ممنوعیت حجاب و روسری برخی از زنان مسلمان در موسسات آموزشی کارناتاکا صادر خواهد کرد.

۲۲ سپتامبر، هیئتی از قاضی هیمانت گوپتا و سودانشو ضولیا پس از شنیدن استدلال‌ها در این مورد به مدت ۱۰ روز، قضاوت خود را به تعویق انداخت.

در جریان مشاجرات، تعدادی از وکلای دادخواهان استدلال کرده بودند که ممانعت از حجاب دختران مسلمان در کلاس درس، تحصیل آنها را به خطر می اندازد، زیرا ممکن است به کلی از حضور در کلاس ها خودداری کنند.

برخی از وکلای دادگستری همچنین خواستار ارجاع این موضوع به شعبه پنج قاضی قانون اساسی شده بودند.

وکیل حاضر در ایالت گفته بود که دستور دولت کارناتاکا به رهبری BJP (حزب ملی گرای هند) که در اوایل سال جاری و در پی هیاهوی ایالتی بر سر این موضوع صادر شد، «بی‌طرف دین» بود.

وکیل دولت در دادگاه مدعی شد که تبلیغات در حمایت از حجاب در موسسات آموزشی “عمل خودجوش” چند نفر نبوده است، اگر دولت به این ترتیب عمل نمی کرد، “مجرم تخطی از وظایف قانون اساسی” بود.

در ۱۵ مارس، دادگاه عالی کارناتاکا، دادخواست‌های بخشی از دانشجویان مسلمان کالج دولتی دخترانه پیش دانشگاهی در اودوپی کارناتاکا را رد کرده بود که به دنبال اجازه حجاب در داخل کلاس‌های درس بودند و حکم می‌کرد که این بخشی از اعمال مذهبی اسلام ضروری نیست.

حکم ۵ فوریه ۲۰۲۲ دولت توسط برخی از دختران مسلمان در دادگاه عالی به چالش کشیده شد. چندین ادعا در دادگاه عالی برای اعتراض به حکم دادگاه عالی مطرح شده است.

آزادی مذهب در هند ( Freedom of religion in India) یک حق اساسی است که توسط ماده ۲۵–۲۸ قانون اساسی هند تضمین شده‌است. هند مدرن در سال ۱۹۴۷ به وجود آمد و مقدمه قانون اساسی هند در سال ۱۹۷۶ اصلاح شد تا نشان دهد که هند یک دولت سکولار است

هند یکی از کشورهایی است که بیشترین تنوع مذهبی را در خود جای داده‌است، و محل تولد چهار آئین بزرگ جهان می‌باشد:  جینیسم،  هندوئیسم،  بودیسم و سیکیسم است. با وجودی که هندوها نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، جامو و کشمیر دارای اکثریت مسلمان هستند، پنجاب دارای اکثریت سیک‌ها، ناگالند،  مگالایا و میزورام دارای اکثریت مسیحیان و هیمالیا هند ایالت‌هایی مانند سیکیم و لاداخ، آرانچال پرادش و ایالت ماهاراشترا و ناحیه دارجیلینگ بنگال غربی دارای بیشترین جمعیت بودایی هستند. این کشور دارای جمعیت مسلمان، سیک، مسیحی، بودایی، جین و زرتشتی است. اسلام بزرگترین دین اقلیت در هند است و مسلمانان هند سومین جمعیت مسلمان جهان هستند که ۱۴ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

مسلمانان هند سال‌ها است که تحت فشار گسترده هندوهای افراطی که بر دولت هند و ایالت‌های این کشور تسلط پیدا کرده‌اند، رنج می‌برند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »