... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ - 0:11 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تغییر قانون اساسی روسیه و پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴

طبق قانون قبلی، پوتین حق نامزدی در انتخابات سال ۲۰۲۴ را نداشت اما پارسال قانون جدید انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، بعد از یک همه‌پرسی به تصویب پارلمان این کشور رسید و اکنون ولادیمیر پوتین می‌تواند بدون محدودیت تا سال ۲۰۳۶ پست ریاست‌جمهوری را قبضه کند.

سیاست شرق _ وقتی کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد که، بنا بر نتایج شمارش همه آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری این کشور، ولادیمیر پوتین ۸۷.۲۸ درصد آرا را به دست آورد و برای پنجمین بار، رئیس‌جمهور روسیه شد، کمتر کسی، اظهار تعجب نمود.

این کمیسیون در گزارشی از نتایج انتخابات سه‌روزه ریاست‌جمهوری روسیه افزود: پوتین در این دوره از انتخابات ۷۶ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۰۸ رأی به دست آورد.
بر این اساس، نیکلای خاریتونوف (نامزد حزب کمونیست روسیه) با کسب سه میلیون و ۷۶۸ هزار و ۴۷۰ رأی یعنی ۴.۳۱ درصد آرا جایگاه دوم را به دست آورد.
کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه افزود: پس از آن، ولادیسلاو داوانکوف (نامزد حزب مردم جدید) سه میلیون و ۳۶۲ هزار و ۴۸۴ رأی یعنی ۳.۸۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد.
بنا بر این گزارش، لئونید اسلوتسکی (نامزد حزب لیبرال دموکراسی روسیه) نیز ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۲۹ رأی ( ۳.۲۰ درصد آرا) را به دست آورد.

اطلاعات مربوط به آرای نامزدها، ساعت ۱۶ روز دوشنبه پس از اعلام نهایی ستاد مرکزی انتخابات روسیه به شرح فوق بروز رسانی شد. پیش از آن،‌ آمار نتایج شمارش ۹۹.۷۶ در نشست خبری اعلام شده بود.

رکورد جدید مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه
رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفته بود: مشارکت در این دوره از انتخابات یک رکورد در تاریخ روسیه جدید (پس از فروپاشی شوروی) بود، چرا که افزون بر ۸۷ میلیون و یکصد هزار نفر یعنی ۷۷.۴۴ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات در شعب (حضوری و مجازی) حضور پیدا کردند.

الا پامفیلوا ضمن اعلام اتمام کار حوزه های اخذ رای و ثبت ۸۷ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۲۷ رأی یعنی ۹۹.۷۶ درصد آرا تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه، گفت: نشست رسمی کمیسیون مرکزی انتخابات درباره نتایج روز پنجشنبه برگزار می شود.

وی گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه بسیار عالی و شایسته برگزار شد، مشارکت مردمی بالا و بی سابقه بود و پوتین به پیروزی قاطع و قانع کننده ای دست یافت.

ریاست جمهوری تا سال ۲۰۳۶

وقتی رئیس‌جمهور روسیه ، قانون جدید انتخابات روسیه را که به وی اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند، امضا کرد، گمانه زنی ها برای پیروزی وی بیشتر به واقعیت نزدیک شد.

قانون قبلی روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور ۶۸ ساله این کشور، که طی بیش از دو دهه گذشته ،قدرت را در کشور در دست داشته است، اجازه نمی‌داد بیش از دو بار در این سمت به صورت متوالی باقی بماند.

پوتین قبلا برای حفظ قدرت، مجبور شده بود که در انتخابات سال ۲۰۰۸ به عنوان نخست‌وزیر کشور ایفای نقش سیاسی کند و دیمیتری مدودف از چهره‌های وفادار به پوتین پست ریاست‌جمهوری را در دست بگیرد؛ اگرچه منتقدان می‌گویند در این دوره نیز پوتین عملا سکان قدرت کشور را در دست داشته است.

طبق قانون قبلی، پوتین حق نامزدی در انتخابات سال ۲۰۲۴ را نداشت اما پارسال قانون جدید انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، بعد از یک همه‌پرسی به تصویب پارلمان این کشور رسید و اکنون ولادیمیر پوتین می‌تواند بدون محدودیت تا سال ۲۰۳۶ پست ریاست‌جمهوری را قبضه کند.

دوره ریاست جمهوری در روسیه شش سال است.بر اساس قانون جدید انتخابات، پوتین حق دارد برای دو دوره دیگر، در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۰ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.بنابر گزارش‌ها، میزان محبوبیت او، نحوه کنترل قدرت در روسیه و همچنین  به حاشیه رانده شدن منتقدان سیاسی، به معنی افزایش احتمال پیروزی دوباره پوتین در انتخابات آینده بود.

طی چند ماه گذشته، خصوصا با بازداشت آلکسی ناوالنی، مهم ترین چهره مخالف پوتین، اعتراضات با شدت بیشتری در کشور سرکوب شده است.مقامات امنیتی و پلیس ضدشورش روسیه در ماه‌های گذشته هزاران نفر از معترضان به زندانی شدن ناوالنی را بازداشت کرده‌اند.

اگر پوتین بتواند تا سال ۲۰۳۶ که آن زمان ۸۳ ساله خواهد شد، قدرت را در دست داشته باشد، دوره زمامداری وی از ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی سابق، نیز بیشتر خواهد بود. پوتین قبلا اعلام کرده بود هنوز تصمیم نگرفته است که آیا در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود یا نه، اما گفته بود اگر مردم بخواهند وی نامزد خواهد شد.

با این حال منتقدان او مطمئن بودند که پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی شرکت خواهد کرد.ولادیمیر پوتین تیرماه سال گذشته برنده همه‌پرسی مربوط به تغییر قانون اساسی و انتخابات این کشور شد و بنابر گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات نزدیک ۸۰ درصد از شرکت‌کننده‌ها به نفع تغییرات قانون اساسی رای داده‌ بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »