... امروز: چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 2:21 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

استراتژی جدید امنیتی ملی ایالات متحده: بدون جنگ سرد، اما چین و روسیه همچنان تهدیدهای اصلی هستند

کاخ سفید: «این امکان وجود دارد که ایالات متحده و جمهوری خلق چین در کنار هم زندگی کنند و با هم در پیشرفت بشر سهیم باشند و به آنها کمک کنند».

سیاست شرق _ کاخ سفید در هنگام رونمایی از استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا (NSS)، اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدیدی نیست و می خواهد از موقعیتی که در آن رقابت در دنیا، به بلوک های سفت و سخت تبدیل می شود، اجتناب کند.

در استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا که روز چهارشنبه از آن توسط کاخ سفید رونمایی شد، آمده است: ما همچنین می‌خواهیم از جهانی که در آن رقابت به دنیای بلوک‌های سفت و سخت تبدیل می‌شود اجتناب کنیم. ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. بلکه تلاش می‌کنیم از هر کشوری، صرف نظر از اندازه و قدرت، در اعمال آزادی حمایت کنیم.

کاخ سفید گفت: این یک تفاوت اساسی بین دیدگاه ما است که هدف آن حفظ استقلال و حقوق کشورهای کمتر قدرتمند است و دیدگاه رقبای ما که اینطور نیست.ایالات متحده رقابت استراتژیک را جهانی می بیند، اما طبق سند استراتژی امنیت ملی جدید این کشور، از وسوسه نگاه کردن به جهان صرفاً از طریق لنز رقابتی اجتناب خواهد کرد.

کاخ سفید گفت: “رقابت استراتژیک جهانی است، اما ما از وسوسه نگاه کردن به جهان صرفاً از طریق یک لنز رقابتی اجتناب می کنیم و کشورها را بر اساس شرایط خودشان درگیر می کنیم.”

ایالات متحده چین را به عنوان مهمترین چالش و روسیه را به عنوان تهدید امنیتی می بیند

استراتژی امنیت ملی جدید کاخ سفید، چین را «پیامدترین چالش ژئوپلیتیکی» برای ایالات متحده، حتی بیشتر از روسیه ، می‌داند .

در عین حال، ایالات متحده معتقد است که امکان همزیستی مسالمت آمیز با چین وجود دارد و به طور مشترک به پیشرفت بشر کمک می کند.

کاخ سفید در راهبرد جدید امنیت ملی خود گفت: «این امکان وجود دارد که ایالات متحده و جمهوری خلق چین در کنار هم زندگی کنند و با هم در پیشرفت بشر سهیم باشند و به آنها کمک کنند».

در استراتژی امنیت ملی جدید آمده است که چین نقش اصلی را در اقتصاد جهانی ایفا می کند و تأثیر قابل توجهی بر چالش های مشترک، به ویژه تغییرات آب و هوا و سلامت عمومی جهانی دارد.

در مورد روسیه، واشنگتن «شیوه‌های عمل‌گرایانه» در تعامل با مسکو برای رسیدگی به مسائل دوجانبه سودمند ایجاد خواهد کرد.

آمریکا به امنیت در تنگه تایوان علاقه دارد

ایالات متحده منافعی در حفظ صلح و امنیت در سراسر تنگه تایوان دارد و به سیاست چین واحد و قانون روابط تایوان متعهد است.

وی افزود: ما علاقه ای همیشگی به حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان داریم که برای امنیت و رفاه منطقه و جهانی و موضوع نگرانی و توجه بین المللی حیاتی است. کاخ سفید در راهبرد جدید امنیت ملی خود اعلام کرد: ما با هرگونه تغییر یک جانبه در وضعیت موجود از هر طرف مخالفیم و از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم.

این سند افزود: واشنگتن به سیاست چین واحد خود و همچنین قانون روابط تایوان، سه بیانیه مشترک و شش تضمین متعهد است.در این استراتژی آمده است: “و ما تعهدات خود را تحت قانون روابط تایوان برای حمایت از دفاع مشروع تایوان و حفظ ظرفیت خود برای مقاومت در برابر هرگونه توسل به زور یا اجبار علیه تایوان، حفظ خواهیم کرد.”

ایالات متحده به دنبال کاهش خطرات جنگ هسته ای است اما زرادخانه خود را مدرن می کند

ایالات متحده متعهد به کاهش خطرات جنگ هسته ای است، اما سلاح های هسته ای خود را مدرن کرده و تعهدات بازدارندگی خود را در قبال متحدانش تقویت خواهد کرد.

«ایالات متحده چارچوب جدیدی را برای سیاست آمریکا در منطقه بر اساس مزیت نسبی بی‌نظیر آمریکا در ایجاد مشارکت، ائتلاف و اتحاد برای تقویت بازدارندگی و در عین حال استفاده از دیپلماسی برای تنش‌زدایی، کاهش خطرات درگیری‌های جدید و یک پایه بلندمدت برای ثبات ایجاد کرد.»

با این حال، طبق سند منتشر شده، ایالات متحده همچنان به حفظ ثبات استراتژیک و توسعه زیرساخت های کنترل تسلیحات گسترده تر، شفاف تر و قابل تایید برای موفقیت در استارت جدید علاقه مند است.کاخ سفید گفت: «آمریکا به حفظ ثبات استراتژیک و توسعه زیرساخت‌های کنترل تسلیحاتی گسترده‌تر، شفاف‌تر و قابل تأیید برای موفقیت در استارت جدید و بازسازی ترتیبات امنیتی اروپا که به دلیل اقدامات روسیه از بین رفته است، علاقه دارد.» .

آمریکا به دنبال گسترش فرصت های اقتصادی است

کاخ سفید ادامه داد: هداف اصلی استراتژی جدید امنیت ملی حفاظت از آمریکایی ها و گسترش فرصت های اقتصادی ایالات متحده است.”استراتژی امنیت ملی پرزیدنت بایدن نشان می دهد که ایالات متحده چگونه منافع حیاتی ما را پیش خواهد برد و دنیایی آزاد، باز، مرفه و امن را دنبال خواهد کرد. ما از تمام عناصر قدرت ملی خود برای رقابت با رقبای استراتژیک خود، مقابله با چالش های مشترک و شکل دادن استفاده خواهیم کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که این استراتژی از امنیت آمریکایی ها محافظت می کند و “فرصت های اقتصادی را گسترش می دهد” و “ارزش های دموکراتیک را در قلب سبک زندگی آمریکایی تحقق بخشیده و از آن دفاع می کند.”

بر اساس این سند، ایالات متحده بر نیاز فوری برای تسریع روند انتقال به دور از سوخت های فسیلی در استراتژی جدید امنیت ملی خود تاکید کرده و متعهد شده است که برای این منظور با شرکا و متحدان خود همکاری کند. ما می دانیم که امنیت انرژی درازمدت به انرژی پاک بستگی دارد. با درک این انتقال یک شبه اتفاق نمی افتد، ما با شرکا و متحدان برای اطمینان از امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن، دسترسی ایمن به زنجیره های تامین مواد معدنی حیاتی و ایجاد یک انتقال عادلانه برای کارگران آسیب دیده کار خواهیم کرد.

این سازمان نام همکارانی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی، گروه ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای امنیت انرژی اروپا، وزیران انرژی پاک و نوآوری ماموریت، قدرت آفریقا، مجمع گاز مدیترانه شرقی، و مشارکت برای همکاری انرژی ترانس آتلانتیک و اقلیم را نام برد.

آمریکا همکاری های متفقین را در قطب شمال تعمیق می دهد

بر اساس سند استراتژی امنیت ملی جدید، ایالات متحده قصد دارد همکاری خود را با متحدان و شرکای قطب شمال تعمیق بخشد و نهادهای منطقه ای مانند شورای قطب شمال را علیرغم چالش های ناشی از عملیات روسیه در اوکراین حفظ کند.

در این سند آمده است: “ما همکاری خود را با متحدان و شرکای خود در قطب شمال تعمیق خواهیم داد و با آنها برای حفظ شورای قطب شمال و سایر نهادهای قطب شمال علیرغم چالش هایی که جنگ روسیه در اوکراین برای همکاری قطب شمال ایجاد کرده است، کار خواهیم کرد.” 

این بیانیه خاطرنشان کرد که روسیه در دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های نظامی قابل توجهی در قطب شمال انجام داده است که “خطرات جدیدی از درگیری ناخواسته ایجاد کرده و مانع همکاری شده است.”

به گزارش سیاست شرق، استراتژی امنیت ملی ایالات متحده یکی از مهم ترین دستورالعمل های امنیت ملی ایالات متحده است. تقریباً هر دولت آمریکا استراتژی امنیت ملی خود را پیش‌نویس می‌کند [که بر اساس آن] سیاست امنیتی کلی آن بعداً هدایت خواهد شد. 

این قدرت ها، بینش سیاسی مشترک ندارند و در عین حالی که، بسیاری از آمریکایی‌ها درباره گسترش نفوذ چین و سیاست‌های روسیه نگران هستند، آنها رقابت کلی بین قدرت های بزرگ را احساس می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »