... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - 8:46 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 18 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش جدید واشنگتن پست از صدها کهنه سرباز و ژنرال بازنشسته آمریکایی در استخدام کشورهای منطقه

دولت‌های خارجی مدت‌هاست که با پرداخت حقوق به آمریکایی‌ها به‌عنوان لابی‌گر، وکیل، مشاور سیاسی، تحلیل‌گر اتاق فکر و مشاور روابط عمومی، منافع خود را در واشنگتن پیش برده‌اند. اما استخدام پرسنل نظامی بازنشسته ایالات متحده برای تخصص و نفوذ سیاسی خود در دهه گذشته سرعت گرفته است زیرا پادشاهی های نفت خیز خلیج فارس هزینه های دفاعی خود را هدر داده و مشارکت امنیتی خود را با پنتاگون تقویت کرده اند.

سیاست شرق _ بر اساس تحقیقات و گزارش جدید واشنگتن پست، بیش از ۵۰۰ تن از پرسنل بازنشسته ارتش ایالات متحده – از جمله تعداد زیادی ژنرال و دریاسالار – از سال ۲۰۱۵ برای دولت های خارجی، عمدتاً در کشورهایی که به نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان سیاسی معروف هستند، مشاغل پرسودی را انتخاب کرده اند.

برای مثال، در عربستان سعودی، ۱۵ ژنرال و دریاسالار بازنشسته آمریکایی از سال ۲۰۱۶ به عنوان مشاور حقوقی برای وزارت دفاع کار کرده اند. این وزارتخانه توسط شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی، حاکم واقعی عربستان، رهبری می شود که آژانس های اطلاعاتی آمریکا می گویند او در سال ۲۰۱۸ تایید کرد که از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار، ستون‌نویس واشنگتن پست، به عنوان بخشی از سرکوب وحشیانه مخالفان مطلع بوده است.

بر اساس اسناد بدست آمده، مشاوران حقوق بگیر عربستان سعودی شامل ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی جیمز ال جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور باراک اوباما، و ژنرال بازنشسته ارتش، کیت الکساندر، که آژانس امنیت ملی را در دوره اوباما و جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا رهبری می کرد، هستند. توسط The Post تحت دعاوی قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است.

از دیگر افرادی که از زمان قتل خاشقجی به عنوان مشاور برای سعودی ها کار کرده اند، یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته نیروی هوایی و یک ژنرال فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند.

بازنشسته جیمز ال. جونز، مرکز، مشاور امنیت ملی در آن زمان، با رابرت گیتس، وزیر دفاع در کمپ لژیون، NC، در سال ۲۰۰۹. جونز دو شرکت دارد که با وزارت دفاع عربستان قرارداد بسته اند. 
(ماندل نگان/ خبرگزاری فرانسه)

اکثر پرسنل بازنشسته ایالات متحده به عنوان پیمانکاران غیرنظامی برای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر پادشاهی های خلیج فارس کار کرده اند و نقش مهمی، هرچند عمدتا نامرئی، در ارتقای ارتش این کشورها ایفا کرده اند.

در تمام این مدت، نیروهای امنیتی کشورهای عربی حاشیه حاشیه خلیج فارس به نقض حقوق بشر در داخل و خارج از مرزهای خود ادامه داده اند. به گفته بازرسان سازمان ملل، عربستان سعودی و امارات با اطلاعات مشترک، سوخت‌گیری هوایی و سایر حمایت‌های دولت و پیمانکاران ایالات متحده، در جنگ داخلی یمن با تأثیرات فاجعه‌بار مداخله کرده‌اند و به یک بحران انسانی جهانی و کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده‌اند.

دولت‌های خارجی مدت‌هاست که با پرداخت حقوق به آمریکایی‌ها به‌عنوان لابی‌گر، وکیل، مشاور سیاسی، تحلیل‌گر اتاق فکر و مشاور روابط عمومی، منافع خود را در واشنگتن پیش برده‌اند. اما استخدام پرسنل نظامی بازنشسته ایالات متحده برای تخصص و نفوذ سیاسی خود در دهه گذشته سرعت گرفته است زیرا پادشاهی های نفت خیز خلیج فارس هزینه های دفاعی خود را هدر داده و مشارکت امنیتی خود را با پنتاگون تقویت کرده اند.

کنگره به سربازان بازنشسته و همچنین نیروهای ذخیره اجازه می دهد تا برای دولت های خارجی کار کنند در صورتی که ابتدا از شاخه نیروهای مسلح خود و وزارت امور خارجه، تأییدیه بگیرند. اما دولت ایالات متحده برای مخفی نگه داشتن استخدام ها تلاش کرده است. برای سال‌ها، تقریباً تمام اطلاعات مربوط به این اقدام، از جمله اینکه کدام کشورها بیشترین نیروهای بازنشسته ایالات متحده را استخدام می‌کنند و چه مقدار پول دریافت نموده است، پنهان کرده بود.

 سربازان سعودی در آوریل ۲۰۱۵، تنها چند هفته پس از مداخله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن، از جازان، در ساحل دریای سرخ پادشاهی، به سمت مرز با یمن، توپخانه شلیک کردند. 
(حسن جمالی/ آسوشیتدپرس)

 با روشن کردن این موضوع، روزنامه واشنگتن پست از ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و وزارت امور خارجه در دادگاه فدرال تحت قانون آزادی اطلاعات (FOIA) شکایت کرد. پس از دو سال نبرد حقوقی، روزنامه واشنگتن پست بیش از ۴۰۰۰ صفحه اسناد، از جمله پرونده های حدود ۴۵۰ سرباز بازنشسته، ملوان، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی را به دست آورد.

این اسناد نشان می‌دهد که دولت‌های خارجی برای استعدادهای نظامی ایالات متحده هزینه زیادی می‌پردازند، بسته‌های حقوق و مزایا به شش رقم و گاهی اوقات به هفت رقم می‌رسد – بسیار بیشتر از آنچه اکثر نیروهای آمریکایی در حین انجام وظیفه دریافت می‌کنند. در بالای مقیاس، ژنرال های چهار ستاره فعال سالانه ۲۰۳,۶۹۸ دلار حقوق اولیه دریافت می کنند.

در مقایسه، دولت استرالیا قراردادهای مشاوره ای به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار به چندین مقام ارشد سابق نیروی دریایی ایالات متحده داده است. یک شرکت مشاوره که متعلق به شش مقام و افسر نظامی بازنشسته پنتاگون است، قراردادی به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار با قطر، شیخ نشین خلیج فارس که میزبان پایگاه هوایی بزرگ ایالات متحده است، انجام داد، هرچند این پیشنهاد بعداً ناکام ماند. در آذربایجان، به یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده یک نشست مشاوره با نرخ ۵۰۰۰ دلار در روز پیشنهاد شد.

سوابق نشان می‌دهد که ژنرال‌ها و دریاسالارهای بازنشسته بیشترین پول را دارند، اما پرسنل سابق سربازی می‌توانند علاوه بر حقوق بازنشستگی ارتش آمریکا، چک‌های حقوق سنگین خارجی را نیز دریافت کنند.

عربستان سعودی یک پرسنل دریایی سابق SEAL را برای کار به عنوان مشاور عملیات ویژه با ۲۵۸,۰۰۰ دلار در سال استخدام کرد. امارات بسته های تشویقی سالانه به ارزش بیش از ۲۰۰,۰۰۰ دلار به خلبانان هلیکوپتر و ۱۲۰,۰۰۰ دلار به مکانیک هواپیما داد. در اندونزی، یک شرکت معدنی دولتی، یک گروهبان بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده را به عنوان مشاور حمل و نقل با نرخ ۵۰۰ دلار در روز به اضافه هزینه های زندگی استخدام کرد.

بسیاری از ژنرال ها و دریاسالارهای آمریکایی از ارتباطاتی که در زمان جنگ ایجاد شده بود و بعداً برای کشورهای خاورمیانه که زمانی در آنجا مستقر بودند، کار کردند، سود برده اند. سوابق نشان می دهد که تعداد کمی از افسران آمریکایی حتی در زمانی که هنوز در حال انجام وظیفه بودند، با دولت های خارجی مذاکره کرده اند.

مقامات نظامی بسته های حقوقی برای ژنرال ها و دریاسالاران بازنشسته و همچنین اسامی پرسنل رده پایین تر را اصلاح کردند. در طرح‌های قانونی، مقامات ایالات متحده استدلال کردند که انتشار این اطلاعات حریم خصوصی نیروهای سابق را نقض می‌کند و می‌تواند آنها را در معرض «خجالت و آزار» قرار دهد و «به‌طور غیرمنصفانه به اعتبار عمومی آنها آسیب برساند».

واشنگتن پست برخی از اسامی را شناسایی کرد و جزئیات را از طریق گزارش اصلاح کرد. به شکایت از نیروهای مسلح و وزارت امور خارجه برای به دست آوردن بقیه اطلاعات ادامه داده است.

در ماه سپتامبر، قاضی ناحیه ایالات متحده آمیت پی. مهتا عمدتاً به نفع The Post رای داد و به دولت دستور داد بسته های پرداختی و سایر مطالب پنهان شده را آزاد کند.

مهتا در دستور خود، استدلال های دولت را برای حفظ حریم خصوصی “غیرقاعد کننده” خواند. وی افزود، به ویژه، “مردم حق دارند بدانند که آیا رهبران نظامی عالی رتبه از جایگاه های خود استفاده می کنند – یا ممکن است تصور شود که این کار را انجام می دهند – برای ایجاد فرصت های شغلی با دولت های خارجی در دوران بازنشستگی بدست آورند.”

یک وکیل دادگستری گفت که در حال بررسی درخواست تجدید نظر از تصمیم قاضی است.

پروژه نظارت بر دولت (POGO)، یک گروه ناظر غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن، یک دادخواست عمومی مشابه علیه وزارت امور خارجه تنظیم کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه در اختیار قراردادن نیروهای نظامی سابق ایالات متحده به قدرت های خارجی داشته باشد. POGO اسنادی را که از وزارت امور خارجه دریافت کرده بود با The Post به اشتراک گذاشت.


براندون براکمایر، مدیر تحقیقات و تحقیقات POGO، گفت که افسران ارشد نظامی بازنشسته اغلب در مقابل کنگره شهادت می دهند و در تلویزیون برای بحث در مورد امنیت ملی ظاهر می شوند، اما به ندرت فاش می کنند که آیا در لیست حقوق و دستمزد دولت های خارجی هستند یا خیر.

او گفت: «مردم بر این فرض کار می کنند که وفاداری آنها به ایالات متحده است. “مردم حق دارند بدانند که آیا یک قدرت خارجی به تخصص آنها دسترسی دارد یا خیر

بدون اجازه ممنوع

بر اساس قوانین فدرال، پرسنل نظامی بازنشسته ایالات متحده – که عموماً به عنوان کسانی که حداقل ۲۰ سال در لباس رسمی خدمت کرده و مستحق دریافت حقوق بازنشستگی هستند، تعریف می شود – از دریافت هر چیزی ارزشمند از دولت های خارجی که می تواند وفاداری سوگند خورده آنها به ایالات متحده را به خطر بیندازد، محدود می شود.

این ممنوعیت ناشی از بند حقوق خارجی قانون اساسی است که مقامات فدرال را از پذیرش هدایا، مشاغل یا عنوان “از هر پادشاه، شاهزاده یا دولت خارجی” بدون موافقت کنگره منع می کند. این قانون در مورد بازنشستگان ارتش اعمال می شود زیرا می توانند هر زمان که بخواهند به خدمت فراخوانده شوند. در سال ۱۹۷۷، کنگره اختیار تایید کار خارجی کهنه سربازان را به پنتاگون و وزارت امور خارجه تفویض کرد.

این تاییدیه ها قبل از اینکه بازنشستگان بتوانند هرگونه غرامت، حتی هزینه سفر، از یک دولت خارجی یا شرکت دولتی را بپذیرند، ضروری است. بازنشستگان ممکن است فقط به عنوان غیرنظامی کار کنند، نه به عنوان پرسنل یونیفرم پوش.

کسانی که به دنبال مجوز برای کار خارجی هستند باید یک بررسی سوابق و بررسی ضد جاسوسی را نیز بگذرانند. وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح از اختیارات گسترده ای برای رد هرگونه درخواستی که فکر می کنند «بر روابط خارجی ایالات متحده تأثیر منفی می گذارد» دارند. اما تحقیقات Post دریافت که تأیید تقریباً خودکار است. از بیش از ۵۰۰ درخواست ارائه شده از سال ۲۰۱۵ تاکنون، حدود ۹۵ درصد مورد موافقت قرار گرفته است.

نیروهای مسلح به پرسنل نظامی بازنشسته متکی هستند تا قصد خود را برای کار برای دولت های خارجی گزارش دهند. خیلی از جانبازان زحمت نمی کشند. این پست تعداد زیادی از بازنشستگان را در لینکدین شناسایی کرد که می گویند مشاغل پیمانکاری نظامی در خلیج فارس گرفته اند، اما هیچ سابقه ای از تایید فدرال برای آنها وجود ندارد.

تخلف از قانون مجازات کیفری ندارد. اجرا تقریباً وجود ندارد.
وزارت دفاع می تواند حقوق بازنشستگی را از کسانی که قوانین را نادیده می گیرند، دریغ کند. اما به گفته استیو بورگارد، سخنگوی آژانس، خدمات مالی و حسابداری دفاعی، که حقوق و دستمزد ارتش را مدیریت می‌کند، حقوق بازنشستگی «کمتر از پنج» نفر را متوقف کرده است. او با اشاره به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، از شناسایی افراد، تعیین چارچوب زمانی یا ارائه جزئیات دیگر خودداری کرد.

اسناد نشان می دهد که یک مورد مربوط به ژنرال بازنشسته ارتش مایکل فلین، ۶۳ ساله است که برای مدت کوتاهی به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ خدمت کرده است. تحقیقات بازرس کل وزارت دفاع نشان داد که فلین در سال ۲۰۱۵، یک سال پس از بازنشستگی از ارتش، ۴۴۹,۸۰۷ دلار از منافع روسیه و ترکیه جمع آوری کرد، اما نتوانست کار خود را با موافقت مقامات آمریکایی انجام دهد.

اقدام غیرمجاز فلین برای دولت‌های خارجی پس از آن آشکار شد که او در سال ۲۰۱۵ در مراسم جشن ۱۰ سالگی خبرگزاری سالگی RT روسیه، بازوی تبلیغاتی کرملین، در مسکو در حال نشستن در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، عکس گرفت. RT برای سفر به مسکو و سخنرانی در مراسم به فلین ۳۸,۵۵۷ دلار پرداخت کرد.

روابط فلین با مقامات روسی منجر به سقوط او شد. در سال ۲۰۱۷، او به دروغ گفتن به FBI در مورد تماس هایش با سفیر روسیه در ایالات متحده اعتراف کرد. ترامپ سه سال بعد او را عفو کرد.

بازرس کل در سال ۲۰۱۷ تحقیقاتی را درباره کار فلین برای دولت های خارجی آغاز کرد، اما حل این پرونده پنج سال طول کشید. در ماه مه، ارتش به او دستور داد ۳۸,۵۵۷ دلاری را که از سفر مسکو دریافت کرده بود، از دست بدهد. اما مقامات ارتش بدون هیچ توضیحی تصمیم گرفتند او را به خاطر ۴۱۱,۲۵۰ دلار باقیمانده ای که از روسیه و ترکیه جمع آوری کرده بود جریمه نکنند.

اقدام فلین برای روسیه به کنگره کمک کرد تا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کند که به موجب آن پنتاگون باید گزارش‌های سالانه درباره ژنرال‌ها و دریاسالاران بازنشسته که برای قدرت‌های خارجی کار می‌کنند به قانون‌گذاران ارائه کند. از آن زمان، پنتاگون به این موضوع پایبند بوده است، اما گزارش‌های آن تنها شامل چند خط اطلاعات است و نام ژنرال‌ها و دریاسالاران را ذکر نکرده است.

از ۵۰۰ مورد گزارش شده به نیروهای مسلح و وزارت امور خارجه از سال ۲۰۱۵، تنها یک مورد مربوط به روسیه است. در آن نمونه، یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی در مارس ۲۰۲۰ به دنبال – و دریافت – مجوز برای استخدام ۳۰۰,۰۰۰ دلار به عنوان مدیر اجرایی در یک شرکت پرتاب ماهواره مستقر در ایالات متحده اما اکثریت متعلق به دولت روسیه بود.

اسناد منتشر شده در پاسخ به شکایت های روزنامه پست شامل هیچ نمونه دیگری از پرسنل نظامی بازنشسته که به دنبال کار برای کشورهایی هستند که دولت ایالات متحده آنها را به عنوان “دشمنان خارجی” طبقه بندی می کند، مانند چین، کره شمالی، ایران، کوبا یا ونزوئلا، نیست.

 کار واقعی، جدی و دقیق انجام دادیم”

تقریباً دو سوم مشاغل کهنه سربازان آمریکایی در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است، جایی که دولت ها برای تخصص نظامی آمریکا که با دو دهه جنگ و عملیات ضد تروریسم در جهان عرب به دست آمده، دلار بالایی می پردازند.

اسناد نشان می دهد که به ۲۵ بازنشسته از نیروی هوایی، ارتش، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی اجازه کار در عربستان سعودی داده شده است. بیشتر آنها افسران عالی رتبه بودند که پیشنهادهای شغلی برای خدمت به عنوان مشاور در وزارت دفاع عربستان دریافت کردند.

از سال ۲۰۱۵، این وزارتخانه توسط شاهزاده محمد اداره می شود که رهبری او وضعیت موجود در خاورمیانه را تغییر داده است.

دو ماه پس از اینکه محمد در سن ۲۹ سالگی وزیر دفاع شد، عربستان سعودی ائتلافی از نیروهای منطقه ای – با پشتیبانی اطلاعاتی، سوخت گیری و پشتیبانی لجستیکی از سوی ایالات متحده – را رهبری کرد که در جنگ داخلی یمن مداخله نظامی کردند. این اقدام همسایه فقیرتر پادشاهی را بی‌ثبات‌تر کرد و تخمین زده می‌شود که ۳۷۵,۰۰۰ نفر در جنگ یا گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

در ژوئن ۲۰۱۷، محمد بن سلمان، زمانی که پدرش، ملک سلمان ۸۲ ساله، سلسله جانشینی سعودی را تغییر داد و او را ولیعهد یا وارث ظاهری نامید، قدرت بیشتری به دست آورد. محمد به سرعت کنترل نهادهای پادشاهی را به دست گرفت و رقبای بالقوه تاج و تخت را کنار گذاشت و بیش از ۲۰۰ شاهزاده و دیگر سعودی های برجسته را دستگیر کرد.

او همچنین مخالفان خارج از پادشاهی را سرکوب کرد.

در اکتبر ۲۰۱۸، تیمی از قاتلان سعودی از ریاض به استانبول رفتند تا جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی الاصل را که در ستون‌های نظری روزنامه The Post از ولیعهد انتقاد کرده بود، ساکت کنند. بر اساس تحقیقات دولت ترکیه، خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول فریب داده شد، جایی که جوخه ترور او را کشتند و جسد او را با اره استخوانی تکه تکه کردند.

مقامات سعودی ابتدا هرگونه اطلاعی از آنچه برای خاشقجی رخ داد را تکذیب کردند. بعداً آنها اعتراف کردند که عوامل سعودی مسئول هستند و آنها را به انجام یک “عملیات خودسرانه” بدون اطلاع ولیعهد متهم کردند. اما سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که محمد دستور قتل را صادر کرده است و خاطرنشان کردند که هفت نفر از اعضای تیم ضربت به اطلاعات امنیتی شخصی او خدمت کرده اند.
یکی از ذینفعان برجسته سلطنت محمد، جیمز ال جونز ۷۸ ساله، ژنرال بازنشسته ای است که به عنوان مشاور امنیت ملی اوباما خدمت می کرد و فرمانده سپاه تفنگداران دریایی بود. جونز صاحب دو شرکت مشاوره مستقر در ویرجینیا – Ironhand Security LLC و Jones Group International LLC – است که قراردادهایی برای مشاوره به وزارت دفاع عربستان سعودی بسته اند.

اسناد نشان می دهد که جونز در نوامبر ۲۰۱۶ درخواست مجوز برای کار برای سعودی ها کرد و چهار ماه بعد مجوز آمریکا را دریافت کرد. جونز در مصاحبه ای گفت عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی با او تماس گرفت و از او خواست در سفر شاهزاده به ایالات متحده در آن سال با محمد دیدار کند تا در مورد امکان مشورت با وزارت دفاع گفتگو کند.

جونز گفت: «ولیعهد اساساً گفت که نگران مقدار پولی است که عربستان سعودی برای سخت‌افزار و تجهیزات نظامی خرج می‌کند، برخلاف توانایی‌ها». [او] در این فکر بود که آیا کاری وجود دارد که بتوانیم به آنها کمک کنیم تا وزارت دفاع و نیروهای مسلح خود را به چیزی مفیدتر و کم هزینه تر تبدیل کنند.

عربستان سعودی بیش از هر قدرت غیرهسته ای دیگر در جهان برای ارتش خود هزینه می کند. در سال ۲۰۲۱، بودجه دفاعی این کشور از ۵۰ میلیارد دلار فراتر رفت – تقریباً مشابه بریتانیا، کشوری که دارای تسلیحات هسته‌ای است.

جونز گفت که با انجام یک ارزیابی سازمانی از نیروهای مسلح سعودی برای شاهزاده محمد از سال ۲۰۱۷ موافقت کرده است، اما تنها پس از بررسی با مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع و جلب حمایت آنها. وی افزود: اگر اینطور نبود من این کار را نمی کردم.

برای اجرای این پروژه، جونز تیمی متشکل از دوازده نفر از مقامات ارشد سابق پنتاگون، از جمله ویلیام اس. کوهن، که به عنوان وزیر دفاع در دولت کلینتون خدمت می کرد، گرد هم آورد. سخنگوی کوهن گفت که او حدود یک سال در این تیم کار کرده است.

اسناد نشان می دهد که چهار ژنرال بازنشسته در سال ۲۰۱۷ مجوز ایالات متحده را برای همکاری با تیم جونز در ریاض دریافت کردند: چارلز والد، ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی. مایکل باربرو، ژنرال سه ستاره ارتش؛ آرنولد پونارو، ژنرال دو ستاره تفنگداران دریایی؛ و جان دوکت، ژنرال تک ستاره نیروی هوایی.

باربرو و دوکت به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. پونارو، ۷۶ ساله، مشاور قدیمی پنتاگون و کارمند سابق کنگره، گفت که از آوریل ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ برای جونز به عنوان مشاور کار می کرد و هر یا دو ماه یکبار به ریاض سفر می کرد.

پونارو گفت: «ما کار واقعی، جدی و دقیق انجام دادیم. او با استناد به یک بند محرمانه در قراردادش با Ironhand Security از بیان میزان دستمزد خودداری کرد.
والد، ۷۴ ساله، ۳۵ سال را در نیروی هوایی گذراند، از جمله به عنوان معاون فرمانده نیروهای ایالات متحده در اروپا و به عنوان یک کنترل کننده هوایی جلو و خلبان F-16 که در جنگ در ویتنام و بوسنی پرواز کرد. او تا سال گذشته ریاست تجارت جونز گروپ بین المللی در خاورمیانه را بر عهده داشت. او در مصاحبه‌ای گفت که احساس می‌کند کمک به سعودی‌ها برای بهبود ارتششان مهم است تا ایالات متحده مجبور نباشد به عنوان محافظ اصلی آنها عمل کند. او گفت: «زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده تمام دفاع از خاورمیانه را انجام ندهد.

اگرچه ارتش ایالات متحده از افشای بسته های دستمزد دریافت شده توسط ژنرال های بازنشسته امتناع کرده است، سایر سوابق عمومی نشان می دهد که سعودی ها سخاوتمندانه به مشاوران خود پرداخت می کنند. چهار افسر بازنشسته رده پایین‌تر که برای جونز کار می‌کردند – دو سرهنگ تفنگدار دریایی، یک سرهنگ ارتش و یک کاپیتان نیروی دریایی – برای مشاوره به وزارت دفاع عربستان حقوق‌هایی از ۲۰۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ دلار دریافت کردند. مقامات نظامی هویت این افسران را اصلاح کردند و تاکید کردند که مردم حق دریافت اطلاعات را ندارند.

اسناد نشان می‌دهد که شرکت‌های جونز همچنان به سعودی‌ها در مورد چگونگی سازماندهی مجدد ساختار فرماندهی نظامی خود ادامه می‌دهند تا نیروهای مسلح بتوانند به‌جای اینکه به‌عنوان شاه‌نشین‌های جداگانه فعالیت کنند، به طور مشترک عمل کنند. به طور سنتی، مأموریت اصلی ارتش و سرویس‌های امنیتی سعودی تضمین حفاظت و بقای خاندان آل سعود بوده است، با شاهزادگان مختلف که شاخه‌های مختلف را به عنوان مراکز قدرت رقیب کنترل می‌کنند.

مقامات سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست مصاحبه پاسخ ندادند.

به دلیل ذخایر عظیم نفت عربستان سعودی، روسای جمهور ایالات متحده از زمان فرانکلین دی. روزولت متعهد شده اند که به دفاع نظامی از این پادشاهی کمک کنند. عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری در جهان تسلیحات آمریکایی خریداری می کند. بیش از ۲۰۰ نیروی فعال آمریکایی به عنوان مربی و مشاور در عربستان سعودی مستقر هستند.

اما واشنگتن مدت‌هاست که تلاش می‌کند تا با همکاری امنیتی قوی خود با عربستان سعودی و سابقه نگران‌کننده این پادشاهی در زمینه حقوق بشر خود را وفق دهد.

شراکت امنیتی ایالات متحده و عربستان پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ – ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای اتباع سعودی بودند – و بار دیگر در جنگ یمن و سپس دوباره پس از ترور خاشقجی، تحت فشار شدید قرار گرفت. جو بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خود وعده داد که عربستان سعودی را وادار خواهد کرد “بهای آن را بپردازد و آنها را در واقع تبدیل به فردی کند که هستند.”

با این حال، کمتر از دو سال بعد، پرزیدنت بایدن به جده، عربستان سعودی سفر کرد و برای تأیید مجدد این رابطه، با شاهزاده محمد دست داد. رهبران دو کشور در جریان دیدار خود در کاخ سلطنتی السلام به موضوعات مختلفی از جمله تولید نفت و حقوق بشر پرداختند.

از آن زمان به بعد، این رابطه دوباره به شدت کاهش یافته است. در ۵ اکتبر، عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای کارتل اوپک پلاس اعلام کردند که تولید نفت را برای افزایش قیمت ها کاهش خواهند داد. این تصمیم دولت بایدن را خشمگین کرد. این کشور سعودی ها را متهم کرد که از مسکو که نفت آن به دلیل جنگ در اوکراین تحت تحریم های غرب است، حمایت می کنند. بایدن هشدار داد که دولت سعودی با «عواقب» مواجه خواهد شد، اما نگفت که چگونه؟

یکی دیگر از افسران بلندپایه که با عربستان سعودی تجارت کرده است، کیت الکساندر ۷۰ ساله است که به عنوان مدیر آژانس امنیت ملی و همچنین اولین رئیس فرماندهی سایبری ایالات متحده خدمت کرده است.

در ژوئیه ۲۰۱۸، شرکت مشاوره اسکندر، IronNet Cybersecurity، قرارداد مشارکتی با سعودی ها برای توسعه یک موسسه جدید امضا کرد: دانشکده امنیت سایبری شاهزاده محمد بن سلمان. این کالج خود را به عنوان اولین برنامه آموزشی پادشاهی برای جنگ سایبری معرفی کرد و زیر نظر سعود القحطانی، دستیار بانفوذ ولیعهد تأسیس شد.

قحطانی همچنین بر شبکه‌ای از هک رایانه و عملیات نظارتی نظارت داشت که منتقدان و دشمنان ولیعهد در سراسر جهان از جمله خاشقجی را هدف قرار داد. مقامات ایالات متحده او را به مدیریت توطئه علیه همکار پست متهم کرده اند. در نوامبر ۲۰۱۸، وزارت خزانه داری قحطانی را تحریم کرد و اعلام کرد که او “بخشی از برنامه ریزی و اجرای عملیاتی بود که منجر به قتل شد.”

اسناد نشان می دهد که دو ماه بعد، در دوران دولت ترامپ، وزارت امور خارجه درخواست اسکندر را برای کمک به توسعه کالج جنگ سایبری و خدمت در هیئت مشاوران آن تایید کرد. مقامات ایالات متحده جزئیات مربوط به میزان پولی که اسکندر می خواست به دست آورد را اصلاح کردند.

الکساندر که موسس، مدیر اجرایی و رئیس آیرون نت است، از اظهار نظر خودداری کرد. بریجت بل، سخنگوی آیرون نت، گفت که قرارداد این شرکت با سعودی ها “بر توسعه تلاش های آموزشی کالج متمرکز بود” و این ترتیب تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشت.

بل گفت که الکساندر در ابتدا قرار بود در هیئت مشاوران کالج خدمت کند، اما او هرگز در هیچ جلسه ای شرکت نکرد و به طور مستقیم روی قرارداد شرکت کار نکرد. او افزود که الکساندر و آیرون نت “هیچ گونه تعاملی” با قحطانی ندارد.

الکساندر همچنین به عنوان مشاور امنیت سایبری برای سایر دولت های خارجی خدمت کرده است. از سال ۲۰۱۷، او به دنبال تایید ایالات متحده برای چهار معامله جداگانه برای مشاوره به دولت های سنگاپور و ژاپن بوده است.

بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در هفته‌های پس از قتل خاشقجی، از جمله لابی‌ها و شرکت‌های روابط عمومی که نماینده پادشاهی در واشنگتن بودند، تجارت با عربستان سعودی را متوقف کردند. در آن زمان، سخنگوی جونز به دیلی بیست گفت که این ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی از مرگ خاشقجی “مضطرب” و “وحشت” شده است و کار شرکت هایش در ریاض را کم اهمیت جلوه داد و گفت که اخیراً یک قرارداد با سعودی ها پایان یافته و قرارداد دوم با سعودی ها پایان یافته است. قرار بود به زودی منقضی شود.

در واقع، شرکت های جونز نه تنها در عربستان سعودی باقی ماندند، بلکه پس از قتل خاشقجی، همکاری خود را با وزارت دفاع گسترش دادند.

جونز در مصاحبه خود با The Post گفت که از آنچه آشکارا برای خاشقجی رخ داده است بسیار شوکه و متعجب شده است. اما او گفت که گروه بین‌الملل جونز در سال ۲۰۱۹ درخواست کار بیشتری از وزارت دفاع عربستان سعودی داد و پذیرفت، زیرا «ما از دولت ترامپ برای انجام این کار تشویق شدیم». او گفت که شرکت‌های او اکنون چهار قرارداد سعودی دارند و ۵۳ آمریکایی در ریاض استخدام می‌کنند. از این تعداد، هشت ژنرال و دریاسالار بازنشسته و ۳۲ نفر از بازنشستگان رده پایین ارتش هستند.

جونز افزود: «هیچ‌وقت هیچ‌کس نزد ما نیامد و نگفت، «هی، ما فکر می‌کنیم که شما باید عقب‌نشینی کنید». من نمی‌دانم اگر کنار می‌رفتیم، چه جایگزینی می‌توانست داشت. من نگران بودم که [سعودی‌ها] به روابط دیگر با چینی‌ها و روس‌ها سوق پیدا کنند و فکر نمی‌کردم که این خیلی خوب باشد.»


اما والد، ژنرال چهار ستاره بازنشسته نیروی هوایی، گفت که او و سایر مشاوران گروه جونز در مورد اینکه آیا بعد از ترور خاشقجی همکاری با سعودی ها را متوقف کنند یا خیر، بحث کردند. او به یاد می آورد: «ما تقریباً هر روز در مورد آن بحث می کردیم. «ما از خود پرسیدیم آیا اساساً چشم خود را از بداخلاقی می‌بندیم؟ یا حمایت از یک دولت قانونی؟» در نهایت تصمیم گرفتند بمانند.

والد گفت که عربستان سعودی تا زمانی که کارش را برای گروه جونز در سپتامبر ۲۰۲۱ متوقف کرد، «پیشرفت قابل‌اندازه‌گیری» در اصلاح ارتش خود داشت. با این حال، او گفت که از ترک ریاض خوشحال است. او افزود: «من مطمئناً از اینکه دیگر آنجا نیستم پشیمان نیستم. کار با سعودی‌ها همیشه آسان نیست.»

در سال‌های اخیر، گروه بین‌المللی جونز به سایر بازارهای خارجی گسترش یافته است. اسناد نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹، جونز، والد و دو ژنرال بازنشسته ارتش که برای این شرکت کار می کنند – مایکل باربرو و داگلاس لوت – درخواست کردند و مجوز ایالات متحده را برای مشاوره به دولت لیبی در مورد خلع سلاح و ادغام مجدد جنگجویان شبه نظامی دریافت کردند.

گروه جونز در آن زمان توسط دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس استخدام شد. مقامات نظامی ایالات متحده اطلاعات مربوط به میزان پولی که مقامات لیبیایی به ژنرال های بازنشسته پرداخت کرده اند را اصلاح کردند. اما یک سرهنگ بازنشسته ارتش که درخواست مجوز فدرال برای کار در لیبی با گروه جونز را داده بود، گزارش داد که انتظار دارد ماهانه ۱۰,۰۰۰ دلار درآمد داشته باشد.


والد در درخواست خود خاطرنشان کرد که زمانی که سرهنگ نیروی هوایی بود، عملیات الدورادو کانیون را برنامه ریزی کرد، حملات هوایی ایالات متحده در سال ۱۹۸۶ به لیبی که نزدیک بود حاکم وقت معمر قذافی را بکشد. والد به روزنامه پست گفت که گروه جونز تنها چند ماه در لیبی کار کرد.

او گفت: «لیبی یک پرونده فوری است. «دولت آنها ناکارآمد است. ارتش آنها ناکارآمد است. … ارتش آنها اساساً گروهی متشکل از شبه نظامیان است.»

جونز گفت که شرکت او به درخواست وزارت امور خارجه به دلیل بی ثباتی سیاسی در لیبی کار خود را متوقف کرد. لوت که در زمان جونز در کاخ سفید اوباما به عنوان معاون مشاور امنیت ملی خدمت می کرد، از اظهار نظر خودداری کرد. باربرو، یک افسر پیاده نظام که سمت های فرماندهی ارشد در عراق داشت و در سال ۲۰۱۳ از ارتش بازنشسته شد، به درخواست های مصاحبه پاسخ نداد.

مهر و موم لاستیکی درخواست ها

مقامات نیروی هوایی، ارتش، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی درخواست مصاحبه در مورد فرآیندهای تایید آنها برای استخدام خارجی را رد کردند. اما سوابق نشان می دهد که آنها به ندرت درخواست کار را رد می کنند.

آر. فیلیپ دیول، وکیلی که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بر برنامه نیروی هوایی نظارت داشت، در مصاحبه ای گفت که تعداد کمی از درخواست های پرسنل بازنشسته را برای کار برای “کشورهای جهان سومی که به وحشیگری در درگیری ها شهرت دارند” رد کرده است. وی از ذکر نام کشورها خودداری کرد.

با این حال، به طور کلی، دیول گفت که او بیشتر فرصت های شغلی را حمایت از سیاست خارجی ایالات متحده می داند. او گفت که کشورهای درگیر تقریباً همیشه دوست واشنگتن هستند و به دنبال تخصص آمریکایی برای حرفه ای تر کردن ارتش خود هستند. او گفت: “اگر شما با ارتش دیگری به عنوان مربی همکاری کنید، ممکن است آن کشور به سوئیس تبدیل نشود، اما اوضاع را بدتر نخواهد کرد.”

هنگامی که نیروهای مسلح درخواست های استخدام را تأیید کردند، دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه بررسی نهایی را انجام می دهد. اما سوابق تولید شده توسط دولت حاکی از آن است که این دفتر کمی بیشتر از یک مهر لاستیکی عمل می کند و از سال ۲۰۱۵ به جز پنج مورد، مجوز را صادر می کند.

مقامات وزارت امور خارجه درخواست مصاحبه از روزنامه پست را برای بحث در مورد معیارهای آنها برای تأیید درخواست های پرسنل نظامی بازنشسته برای کار برای سعودی ها و سایر دولت های خارجی رد کردند. اما این وزارتخانه در پاسخ کتبی به سؤالات گفت که ملاحظات حقوق بشر را در نظر گرفته است و «اطمینان دارد» که همکاری امنیتی با سعودی‌ها «به افزایش احترام به حقوق بشر کمک می‌کند».

رئیس جمهور به صراحت گفته است که حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر در سیاست خارجی ایالات متحده نقش اساسی دارد. ما به چندین دهه شراکت ایالات متحده برای کمک به تقویت دفاعی عربستان سعودی از طریق همکاری امنیتی، تجارت دفاعی، آموزش و تمرینات ادامه خواهیم داد، اما در مورد چالش های پیش رو نیز نگاه روشنی داریم.

یکی از معدود مواردی که توسط وزارت امور خارجه رد شد، مربوط به یک فرمانده بازنشسته نیروی دریایی بود که با شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی (SAMI)، یک تامین کننده تسلیحات دولتی، به عنوان مدیر سیستم های تسلیحاتی، شغلی با درآمد ۲۹۱,۰۰۰ دلار در سال داشت. نیروی دریایی این درخواست را در آگوست ۲۰۲۰ تأیید کرد، اما وزارت امور خارجه چهار ماه بعد این تصمیم را رد کرد و به این نتیجه رسید که این ترتیب “بر روابط خارجی ایالات متحده تأثیر منفی خواهد گذاشت.” توضیح بیشتری داده نشد.


SAMI توسط دولت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این صندوق به طور کامل متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی است، یک صندوق دارایی مستقل ۶۲۰ میلیارد دلاری که توسط شاهزاده محمد کنترل می شود. ماموریت SAMI کمک به پادشاهی در ایجاد صنعت تسلیحات داخلی و کاهش وابستگی آن به ایالات متحده و سایر تامین کنندگان خارجی است.

در آگوست ۲۰۲۰، نیروی دریایی به یک افسر بازنشسته دیگر – تیموتی کارتر، مدیر اجرایی سابق Northrop Grumman – موافقت اولیه کرد تا در SAMI به عنوان معاون اجرایی تسلیحات و موشک‌ها مشغول به کار شود. دستمزد سالانه کارتر حتی سودآورتر بود: ۵۱۴,۲۰۰ دلار حقوق و هزینه های زندگی، به اضافه پاداش سالانه به ارزش ۳۳۰,۰۰۰ دلار بود.

بعد از آن چه اتفاقی برای درخواست کارتر افتاد نامشخص است. یک سخنگوی نیروی دریایی گفت که این سرویس بیش از دو سال منتظر بوده است تا وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ کند. وزارت امور خارجه به سوالات مربوط به این پرونده پاسخی نداد. کارتر به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بدون توجه به این، کارتر قبل از شروع کار برای سعودی ها منتظر چراغ سبز مقامات آمریکایی نبود. SAMI استخدام خود را در ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد، تقریباً یک سال کامل قبل از دریافت تأییدیه آزمایشی از نیروی دریایی. اسناد نشان می دهد که مقامات نیروی دریایی می دانستند که او قبلاً این کار را انجام داده است.

بر اساس قوانین فدرال، وزارت دفاع می تواند بازنشستگان را مجبور به بازپرداخت هرگونه پول خارجی دریافتی قبل از تایید درخواست آنها کند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نیروهای مسلح در چنین مواردی مجازات هایی را اعمال کرده باشد.

ارتش بازنشسته با دولت های سرکوبگر پول نقد می کند

تحقیقات جدید واشنگتن پست این واقعیت را آشکار کرده است که صدها کهنه سرباز مشاغل خارجی پرسود – اغلب برای کشورهایی با نقض شناخته شده حقوق بشر – انتخاب کرده اند. مقامات ایالات متحده این قراردادها را تأیید کردند – اما برای مخفی نگه داشتن آنها تلاش کردند.

کار بدون تایید

واشنگتن پست دریافت که، بسیاری از بازنشستگان نظامی بدون اطلاع دادن به دولت ایالات متحده، مشاغل یا هدایای خارجی می گیرند. نیروهای مسلح و وزارت خارجه هیچ سازوکاری برای شناسایی چنین مواردی ندارند. تا زمانی که قانون شکنان مورد توجه عموم قرار نگیرند – مانند فلین – یا کسی آنها را گزارش کند، آنها هیچ دلیلی برای ترس از گرفتاری ندارند.

کارل آیکنبری، ۷۰ ساله، یک ژنرال سه ستاره بازنشسته ارتش است که فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان را بر عهده داشت و بعداً به عنوان سفیر ایالات متحده در کابل خدمت کرد. از سال ۲۰۲۱، ایکنبری همچنین در چندین بیوگرافی آنلاین خود را به عنوان مشاور ارشد وزارت دفاع عربستان معرفی کرده است. اما هیچ سابقه ای مبنی بر درخواست مجوز برای این شغل از ارتش یا وزارت امور خارجه وجود ندارد. او به پیام هایی که به دنبال اظهار نظر بودند پاسخ نداد.

بررسی پروفایل های لینکدین و سایر منابع در دسترس عموم، روزنامه پست ۲۰ افسر بازنشسته دیگر – از جمله چهار ژنرال و دریاسالار – را شناسایی کرد که گزارش دادند برای گروه بین المللی جونز یا امنیتی به عنوان مشاور ارتش سعودی کار می کردند اما هیچ سابقه ای از تایید فدرال برای آنها وجود ندارد. .

از جمله ادوارد کشمن، یک دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی. شان جنکینز، ژنرال بازنشسته ارتش؛ و کاتال اوکانر، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی. همه در سال ۲۰۲۱، در عرض چند هفته پس از بازنشستگی از ارتش ایالات متحده، برای گروه جونز شروع به کار کردند.

هیچ یک از این سه، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. جونز گفت که به کارمندانش دستور داده می شود قبل از همکاری با سعودی ها “همه الزاماتی را که باید انجام دهند” تکمیل کنند.

ژنرال های دیگر پس از اینکه به دلیل رفتار نادرست از ارتش آمریکا بازنشسته شدند، برای استخدام به عربستان سعودی نقل مکان کردند.

بردلی بکر، ژنرال سه ستاره بازنشسته ارتش، در سپتامبر ۲۰۲۰ توسط جونز گروپ بین المللی به عنوان مدیر پروژه در ریاض استخدام شد. دوران سربازی بکر در سال ۲۰۱۹ پس از اینکه ارتش او را به دلیل شرکت در “رابطه نامناسب با یک زن” در حالی که از همسرش جدا شده بود از فرماندهی خلع کرد، به پایان رسید. بکر به پیام هایی که به دنبال نظر بودند پاسخ نداد. سال گذشته او به Task & Purpose، یک سایت خبری که ارتش را پوشش می‌دهد، گفت که مرتکب زنا نشده و صرفاً با یک زن در حال برقراری ارتباط بوده است.

قوانین مربوط به مشاغل خارجی که به تایید دولت ایالات متحده نیاز دارند مبهم و قابل تفسیر هستند. نیروهای مسلح گفته اند که اگر کهنه سربازان مستقیماً برای یک دولت خارجی کار می کنند یا اگر مقامات خارجی بتوانند بر استخدام یا غرامت آنها توسط یک شرکت خصوصی کنترل داشته باشند، مجوز لازم است.

بازنشستگانی که توسط شرکت های بزرگ ایالات متحده – مانند لاکهید مارتین یا جنرال داینامیکس – برای کار با دولت های خارجی تعیین شده اند، معمولاً معاف هستند. وجه تمایز این است که دولت های خارجی نمی توانند آن افراد را استخدام یا اخراج کنند و کارفرمایان آنها می توانند در صورت عدم رضایت مشتریان خارجی، آنها را به مشاغل دیگری منصوب کنند.

به عنوان مثال، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی استیون جی اسمیت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در ریاض به عنوان مشاور وزارت دفاع تحت قراردادی با Booz Allen Hamilton، یک شرکت مشاوره بین المللی بزرگ، کار کرد. اسمیت برای این کار از نیروی دریایی و وزارت امور خارجه مجوز نگرفت. او به روزنامه پست گفت که به آن نیازی ندارد زیرا مستقیماً برای بوز آلن کار می کرد «و در هیچ گونه موضوع قراردادی با سعودی ها دخالت نداشت».

سرویس های نظامی در مواقعی استانداردهای متناقضی را در مورد آنچه که به عنوان کنترل خارجی واجد شرایط است، اعمال کرده اند. برای مثال تفنگداران دریایی به این نتیجه رسیده‌اند که بازنشستگانی که برای شرکت‌های تابعه ایالات متحده کار می‌کنند که متعلق به دولت‌های خارجی هستند، نیازی به تایید ایالات متحده ندارند. سایر خدمات گفته اند که دارند.

در ماه مه ۲۰۲۰، ارتش درخواست یک افسر بازنشسته را رد کرد که شغلی ۳۰۰,۰۰۰ دلاری در سال داشت و در گروه بین‌الملل جونز برای خدمت به عنوان مشاور در وزارت دفاع عربستان سعودی کار می‌کرد. به مشکلات انضباطی در سوابق نظامی او اشاره کرد.

در همان زمان، ارتش گفت که “معلوم” است که آیا این افسر به مجوز ایالات متحده نیاز دارد زیرا او برای گروه بین المللی جونز، یک شرکت آمریکایی کار می کرد. ارتش به افسر اطلاع داد که اگر دولت سعودی “کنترل فعالیت های شما” را داشته باشد، او نمی تواند این کار را انجام دهد..

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »