... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - 9:28 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگوی نتانیاهو با العربیه عنوان شد؛

نتانیاهو: تمایل عربستان به عادی سازی روابط با اسرائیل/ مخالفت با هر توافقی با ایران/ توافق تاکتیکی با لبنان

نتانیاهو: می توانیم یک ابتکار صلح جدید داشته باشیم که یک جهش سریع برای حل و فصل مناقشه اعراب، فلسطین و اسرائیل باشد.

سیاست شرق _ بنیامین نتانیاهو می گوید که پادشاهی سعودی به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است و به استناد جلسات متعددی ، مقامات سعودی و آمریکایی و همچنین رهبران جامعه یهودی در مورد پتانسیل چنین روابطی، صحبت کردند.

به نقل از وبسایت «ای ۲۴»، این سخنان که در گفت‌وگو که با «العربیه» انگلیسی عنوان شد، نتانیاهو درباره موضوعات مختلفی، از جمله توافق ابراهیم که موجب نزدیکی بیشتر کشورهای عرب منطقه و اسرائیل می‌شود، صلح با فلسطینیان و همچنین توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران سخن گفت.

رئیس ائتلاف پیروز در انتخابات کنست اسرائیل که برای تشکیل دولت ائتلافی ماموریت یافته و قرار است، برای سومین بار مقام نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را به‌دست گیرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری «العربیه» انگلیسی، درخصوص شرکت عربستان در قرارداد صلح ابراهیم گفت: این به رهبری عربستان سعودی بستگی دارد که اگر بخواهند در این تلاش شرکت کنند، و من امیدوارم که این کار را انجام دهند. ما می‌توانیم به درگیری اعراب و اسرائیل پایان دهیم و با فلسطینی‌ها به صلح برسیم، فقط باید در آن خلاقیت به خرج دهیم و در گذشته خود نمانیم ، زیرا اگر این کار را انجام دهیم، در تنگناهای قدیمی گیر می کنیم.

نتانیاهو با اشاره به اینکه «یک صلح تاریخی قابل توجه با عربستان سعودی می تواند باشد » گفت : «ما می توانیم یک ابتکار صلح جدید داشته باشیم که یک جهش سریع برای حل و فصل مناقشه اعراب، فلسطین و اسرائیل باشد.»

وی همچنین گفت: «دلیل اینکه ما صلح اسرائیل و فلسطین نداشته‌ایم این است که رهبری فلسطین به‌طور تاسفباری از انجام آنچه در نهایت در بقیه جهان عرب اتفاق می‌افتد، امتناع کرده است، و آن این است که به دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسد».

وی افزود: دستیابی به یک راه حل با فلسطینی ها نیاز به تفکری خارج از چارچوب دارد.

وی همچنین در مورد توافق گازی با لبنان افزود: «بدیهی است که ممکن است در مورد مسئله دریایی لبنان یک توافق تاکتیکی در دستورکار باشد، اما عملا تحقق یافتنی نیست.»

نتانیاهو، که یکی از مخالفان سرسخت برجام و توافق قدرت های بزرگ با ایران است، همچنین در مورد ایران مدعی شد که ایران تهدیدی علیه منطقه‌ و جهان است.

او در ادامه افزود: « آن‌ها می‌خواهند جلوی این پیشرفت (در روابط اسرائیل و سایر کشورهای عرب منطقه) را بگیرند».

نتانیاهو در یک ادعایی دیگر گفت که «ایران و متحدینش»، آشکارا می‌گویند که می‌خواهند بر خاورمیانه تسلط پیدا کنند و چنانچه به طور کامل بر منطقه تسلط یابند، می‌خواهند اسرائیل را نابود کنند»،

نتانیاهو در ادامه با ادعای این که ایران برای امنیت تمام منطقه خطرناک است، گفت: همین تهدید نیز باعث شده تا زمینه همکاری‌های کشورهای عرب و اسرائیل فراهم شود.

وی مدعی شد: «آن‌ها از نیروهای نیابتی خود در سوریه استفاده می‌کنند، از نمایندگان خود در یمن استفاده می‌کنند، از نمایندگان خود در لبنان برای پیشبرد چنین سیاستی ، نه صرفا علیه اسرائیل، بلکه علیه سایر کشورهای عربی استفاده می‌کنند.»

او در ادامه سخنان خود گفت:«آیا می‌توانیم با ایران قرارداد صلح داشته باشیم؟ طبیعتا نه، چون ایران می‌گوید اسرائیل باید نابود شود.»

نتانیاهو همچنین در ادامه مدعی شد که ایران برای پیشبرد آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه» عنوان شده، از گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه، یمن و لبنان نه صرفاً علیه اسرائیل، بلکه علیه سایر کشورهای عربی استفاده می‌کند.

برجام و هر توافقی به نفع ایران است

بنیامین نتانیاهو، در ادامه مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران این کشور را از هدف ساخت زرادخانه هسته‌ای باز نمی‌دارد، زیرا بر اساس برجام، اگر امروز هم از سر گرفته شود، ظرف ۳ تا ۴ سال، ایران ظرفیت غنی‌سازی نامحدود و غنی‌سازی اورانیوم را تحت مجوز بین‌المللی و تحت نظارت گروه ۵+۱ خواهد داشت.

به گفته نتانیاهو در واقع با احیای برجام، قدرت‌های بزرگ جهان اساسا به ایران این پیام را می‌رسانند که تنها کاری که باید انجام دهد این است که ساخت تسلیحات هسته‌ای را به مدت دو سال به تعویق بیندازید، و بعدا با تایید همین کشورها و در چارچوب همین توافق می‌تواند به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود که این از نظر او «دیوانگی» و «حماقت» است.

نتانیاهو همچنین گفت: «شما واقعا نمی‌توانید به عقب و به برجام برگردید و ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دست‌یابی ايران به زرادخانه هسته‌ای به‌کار گیریم.»

بنیامین نتانیاهو در پایان گفت: «متعهدم که تمام تلاش‌های خود را برای ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به‌کار گیرم. این تعهد راسخ من به خودم و مردم اسرائیل است.»

این سخنان نتانیاهو علیه ایران در حالی است که تاسیسات و فعالیت های اتمی ایران، تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرارد و روز یکشنبه جاری، هیاتی از طرف آژانس به تهران سفر می کند.( بیشتر بخوانید)

نتانیاهو تا روز ۲۱ دسامبر یعنی حدود ۵ روز دیگر مهلت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »