... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۰۸ دی ۱۴۰۱ - 10:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هواپیمای مافوق صوت ناسا، یک قدم به پرواز نزدیک‌تر شد

ناسا می‌گوید که هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ طوری طراحی شده که برای پرواز با سرعت ۱.۴ ماخ، ترکش صوتی کمی ایجاد کند.

سیاست شرق _ هواپیمای مافوق صوت جدید X-۵۹ ناسا برای حرکت بی‌ صداتر مجهز به موتور قدرتمندی شده است.

به نقل از ایسنا، ناسا می‌گوید که هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ طوری طراحی شده که برای پرواز با سرعت ۱.۴ ماخ، ترکش صوتی کمی ایجاد کند.

ترکش صوتی(Sonic boom) صدایی است که موج‌های ضربه‌ای هنگام حرکت یک جسم با سرعتی بیشتر از سرعت صوت ایجاد می‌کنند.

هواپیمای مافوق صوت ناسا اکنون یک قدم به اجرای نمایش پرواز خود بر فراز ایالات متحده آمریکا نزدیک‌تر شده است.

طبق اعلامیه اخیر این آژانس فضایی، هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ به تازگی موتور ۱۳ فوتی خود را دریافت کرده است. این قطعه مهم، ۲۲۰۰۰ پوند نیروی رانش ایجاد می‌کند و X-۵۹ را برای انجام پروازی سریع‌تر از سرعت صوت به حرکت در می‌آورد. ناسا امیدوار است داده‌های جمع‌آوری‌ شده در طول پروازهای این هواپیما که حوالی سال ۲۰۲۵ انجام می‌شود، ثابت کند که فناوری جدید مافوق صوت آن تنها ترکش صوتی ایجاد نمی‌کند و صدای کمی دارد. به گفته ناسا، این موضوع سپس به نهادهای نظارتی ارائه می‌شود تا قوانین مربوط به سرعت پرواز هواپیما بر روی زمین را تغییر دهند و شاید در برنامه‌های بعدی هواپیماهای تجاری برای کاهش زمان سفر استفاده شود.

این موتور متعلق به شرکت هوانوردی جنرال الکتریک است و می‌تواند هواپیمای X-۵۹ را تا سرعت ۱.۴ ماخ و ارتفاع حدود ۵۵۰۰۰ فوت(۱۶۷۶۴ متر) حرکت دهد.

مقامات ناسا قصد دارند طی ماموریت «Quesst» نشان دهند که X-۵۹ می‌تواند سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کند بدون اینکه ترکش‌های صوتی بلندی که معمولاً هواپیماهای مافوق صوت تولید می‌کنند، ایجاد کند.

ماموریت «Quesst» هنوز در مرحله اول خود قرار دارد و بر مونتاژ قطعات هواپیما متمرکز است. نصب موتور آن در کارخانه لاکهید مارتین در کالیفرنیا انجام شد.

ری کاستنر(Ray Castner)، رهبر عملکرد پیشرانه X-۵۹ ناسا می‌گوید: نصب موتور نقطه‌ی اوج سال‌ها طراحی و برنامه‌ریزی تیم‌های ناسا، لاکهید مارتین و جنرال الکتریک بوده است.

ماموریت «Quesst» در سال ۲۰۲۷ به پایان می‌رسد، در این زمان داده‌های جمع آوری شده از پروازها ارائه خواهند شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »