... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 9:42 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مهلت یک هفته‌ای طالبان به زنان برای تعطیلی محل کسب و کار خود

در همین رابطه، شماری از فروشندگان زن می‌گویند که مسوولیت تأمین هزینه خانواده‌های شان را به عهده دارند.

سیاست شرق _ ریاست امر به معروف و نهی از منکر ولایت بلخ افغانستان، به شماری از فروشندگان زن در شهر مزارشریف دستور داده است که محل کسب خود را ببندند.

به نقل از «طلوع نیوز» افغانستان، مسوولان امر به معروف حکومت طالبان می‌گویند که به علت امکان اختلاط زنان و مردان، به این بانوان دستور داده است که محل کسب و کار خود تعطیل کنند.

در همین رابطه، شماری از فروشندگان زن می‌گویند که مسوولیت تأمین هزینه خانواده‌های شان را به عهده دارند.

پشتون افغان، نخستین بانویی است که پنج سال پیش در یکی از بازارها در مزارشریف کارش را آغاز کرده است. پشتون افغان به طلوع‌نیوز گفت: «همین پنج‌شنبه گذشته از ریاست امر به معروف نفر آمدند و گفتند که ما به شما یک هفته وقت دادیم تا شما مغازه خود را تعطیل و در خانه بنشینید.»

یاسمین، دکاندار، می‌گوید: «ما هم مجبور هستیم مال خود را جمع‌آوری کنیم، تا خاک بخورند یا خراب شوند و با این کار ما ضرر می کنیم.»

این بانوان از مسوولان محلی ولایت بلخ خواستار آنند که مغازه های خود را نبندند و به کارشان ادامه دهند.

یکی دیگر از فروشندکان زن گفت: «ما با مشکلات فراوان و با هزینه بسیار این مغازه را ساختیم. صنایع دستی را خود ما خود می‌سازیم و خانم‌های که از ما خرید می کنند، احساس راحتی می‌کند.»

صنم سروری، یک شهروند شهر مزارشریف، در این باره می‌گوید: «وقتی ما به بازار میاییم به جای مردان، از خانم‌ها خرید می‌کنیم و بسیار احساس راحتی داریم.»

بنا به همین گزارش، در سال‌های اخیر ، بانوان افغانستان در بخش‌های گوناگون کشور، کسب و کارهای کوچکی را آغاز کرده‌اند تا بتوانند به خانواده‌های شان کمک کنند.

هر خانم فروشنده از ساعت هشت و نیم صبح تا ۷ عصر به استثنای روزهای سرد زمستان که زودتر هوا تاریک می‌شود، در مغازه حضور دارند.

این در حالی است که، زنان فروشنده نسبت به مردان از امتیازهای کمتری برخوردارند.

بنا به گفته‌ برخی از صاحبان فروشگاهها، حضور زنان فروشنده بسیار لازم است اما متاسفانه تعداد بانوان فروشنده نسبت به سال‌ گذشته کمتر شده است.

هر چند حضور زنان  در بخش‌های مختلف  فروشنده‌گی مانند فروش پوشاک، لوازم آرایشی و …نسبت به سال‌های گذشته در هرات پر رنگ تر است اما گهگاهی مشکلاتی از قبیل نگاه بد مردان به زنان فروشنده سبب می‌شود که حضور کمتری داشته باشند، مشکلی که از گذشته‌، دامن گیر این قشر است.

طالبان افغانستان، از زمان سیطره بر این کشور، قوانین و دستورالعمل های سختگیرانه ای را نسبت به زنان این کشور، اجرا نموده و خواهان خانه نشینی آنهاست. عدم اجازه به دختران برای ادامه تحصیل در دانشگاهها و اخراج زنان از محل های کار خود،نوجب اعتراض کشورهای جهان و سازمان های بین المللی شده است.

حکومت طالبان افغانستان، تاکنون از سوی هیچ کشوری، به رسمیت شناخته نشده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »