... امروز: جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 7:33 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

حادثه بالون، آمریکا و چین را وارد یک رویارویی نظامی نخواهد کرد

درگیری شدید بین دو کشور در محدوده مناقشه اقتصادی باقی خواهد ماند، زیرا آنها دو کشور هسته ای هستند و منافع بین آنها علیرغم تضاد ظاهری بسیار زیاد است و انتظار می رود که جنگ بالن ها، جاسوسی و اطلاعات بین آنها ادامه خواهد داشت.

سیاست شرق _ عبدالله الشیجی، استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت، تنش کنونی بین واشنگتن و پکن را در پس زمینه داستان بالون را در چارچوب مبارزه برای تشکیل نظم نوین جهانی قرار داد و وقوع یک رویارویی هسته ای مستقیم بین دو کشور را رد کرد.

به گفته الشیجی، چین می خواست از طریق کشتی هوایی که ایالات متحده آن را یک بالون جاسوسی توصیف کرد، پیام های متعددی به طرف آمریکایی بفرستد ، بالونی که با موشکی که توسط یک جت جنگنده F-22 در حریم هوایی این کشور و بر فراز آسمان ساقط شد. به گفته وی، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده – در بیانیه ای – این مسئله را اعلام کرد.

این استاد علوم سیاسی گفت: چین در تلاش بود تصاویر را مستقیماً از بالون ارسال کند، اما آمریکایی‌ها تلاش کردند این موضوع را مخفی کنند و تأکید کردند که پکن می‌دانست که واشنگتن این بالن را ساقط خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا چین را متهم کرده بود که از این کشتی هوایی برای نظارت بر سایت های استراتژیک ایالات متحده استفاده می کند، یک مقام پنتاگون تأیید کرد که این کشتی هوایی بخشی از ناوگان چینی است که در پنج قاره جاسوسی می کند.

الشیجی در سخنانی که در برنامه «فراتر از اخبار» ایراد می شد، داستان بالون را که پکن آن را «غیر نظامی» توصیف کرد، به آنچه او مبارزه برای رهبری جهانی می‌داند مرتبط دانست. این دو کشور از آنجایی که چین تنها کشوری در جهان است که توانایی رقابت را دارد، ایالات متحده در بسیاری از زمینه ها، فناوری، اقتصادی و حتی فضایی با آن رقابت می کند. واشنگتن حتی اپلیکیشن چینی TikTok را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند.

در مورد آنچه که چین را آزار می دهد – به گفته الشیجی که در امور آمریکا نیز کارشناس است – این است که ایالات متحده در مناطق تحت نفوذ خود از جمله کره جنوبی، ژاپن و دیگر، حضوری فعال دارد.

به گزارش میهمان برنامه «آن سوی خبر» ،عامل بازدارندگی هسته ای همان چیزی است که با وجود این تنش ظاهری بین دو کشور هسته ای، تماس های مستمری بین دو کشور وجود دارد که زیر میز انجام می شود و جنگ نخواهند کرد. از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری می کند و نشان می دهد که علیرغم تمام تهدیداتی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از زمان شروع جنگ در اوکراین حدود یک سال پیش با استفاده از سلاح هسته ای به راه انداخت، او انجام نداده و نخواهد کرد زیرا متوجه شده است رفتن به یک رویارویی هسته ای ،چقدر خطرناک است.

تجمع آمریکا در دریای چین جنوبی

در همین زمینه، ریاض عید، پژوهشگر روابط بین‌الملل، می گوید: چین می‌خواهد از طریق ماجرای بالون پیامی به ایالات متحده بفرستد و اعلام کند که این کشور نیز به نوبه خود می‌تواند تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی و اتحادهایی که واشنگتن با کشورهای منطقه علیه چین در مناطق تحت نفوذ این کشور دارد، علاوه بر درگیری اقتصادی بین دو کشور ،بر سر رهبری اقتصادی جهان انجام دهد.

ایالات متحده و فیلیپین توافق نامه ای منعقد کردند که به سربازان آمریکایی اجازه می دهد از ۴ پایگاه نظامی اضافی استفاده کنند. این توافق با سفر آستین وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه گذشته به مانیل، پایتخت این کشور صورت گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در توضیح این اقدام گفت: ایالات متحده به ذهنیت جنگ سرد حاصل جمع صفر پایبند است و در حال تقویت استقرار نظامی خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که منجر به افزایش تنش و بی‌ثباتی منطقه می‌شود.

ریاض عید همچنین معتقد است که، درگیری بین واشنگتن و پکن جنبه اقتصادی و فناوری به خود گرفته است، و افزایش حضور ایالات متحده در دریای چین و اطراف آن چیزی است که چین را مجبور به اجرای اقداماتی، به ویژه برنامه های نظامی خود کرده است.

این پژوهشگر روابط بین الملل نیز به نوبه خود تاکید کرد: درگیری شدید بین دو کشور در محدوده مناقشه اقتصادی باقی خواهد ماند، زیرا آنها دو کشور هسته ای هستند و منافع بین آنها علیرغم تضاد ظاهری بسیار زیاد است و انتظار می رود که جنگ بالن ها، جاسوسی و اطلاعات بین آنها ادامه خواهد داشت.

منبع: الجزیره

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »