... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 8:49 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

وزیر خارجه سابق قبرس، پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد

کریستودولیدس به عنوان یک مستقل با حمایت احزاب میانه رو و راست میانه کاندیدا شد.

سیاست شرق _ “نیکوس کریستودولیدس” روز یکشنبه پس از دور دوم و آخرین رای گیری، در انتخابات ریاست جمهوری قبرس پیروز شد و وعده داد که یک دولت متحد را، که وظیفه دارد از بن بست مذاکرات صلح با ترک‌های قبرس خارج شود، تشکیل دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج رسمی نشان داد که کریستودولیدس، ۴۹ ساله، ۵۱.۹ درصد آرا را به خود اختصاص داد، در حالی که رقیب وی “آندریاس ماورویانیس”، ۶۶ ساله، ۴۸.۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

در رای‌گیری روز یکشنبه کریستودولیدس، وزیر امور خارجه سابق، در مقابل ماورویانییس، دیپلمات حرفه‌ای، مذاکره کننده ارشد سابق در مذاکرات صلح با ترک‌های قبرس و نماینده دائم سابق قبرس در سازمان ملل قرار گرفت.

کریستودولیدس به عنوان یک مستقل با حمایت احزاب میانه رو و راست میانه کاندیدا شد.

کریستودولیدس پیشتر در حالی که رای خود را به صندوق انداخته بود، گفت: «مهمترین چیز این است که فردای انتخابات همه ما متحد باشیم.»

کریستودولیدس بارها در دهه گذشته، چه به عنوان سخنگوی دولت و چه به عنوان وزیر امور خارجه تا اوایل سال ۲۰۲۲، با شخصیت یک سیاستمدار جوان و پرانرژی که ایده‌های تازه‌ای ارائه می‌دهد، در معرض دید عموم بوده است.

ماورویانیس شکست را پذیرفت و به کریستودولیدیس تبریک گفت. او گفت: “امشب پایان یک سفر طولانی اما خوب است… می‌خواهم از صمیم قلب از همه کسانی که با من سفر کردند، تشکر کنم.”

رئیس‌جمهور جدید با مشکلاتی از بن‌بست در مذاکرات اتحاد مجدد با ترک‌های قبرس در جزیره تقسیم‌شده قومی، و اختلافات کارگری در بحبوحه تورم سرسام‌آور، تا پیامدهای رسوایی‌های فساد و افزایش مهاجرت که مقامات را با هزاران درخواست پناهندگی مواجه کرده است، مواجه است.

انتخابات ریاست جمهوری قبرس هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود. نیکوس آناستازیادس، محافظه‌کار حزب حاکم DISY، از سال ۲۰۱۳ در قدرت بوده و در سال ۲۰۱۸ مجدداً انتخاب شد. طبق قانون، او نمی‌توانست برای سومین دوره نامزد شود.

تقسیم قبرس به مدت بیش از نیم قرن به دو بخش یونانی و ترک‌نشین، در طول این مبارزات انتخاباتی گسترده بود. این جزیره از زمان تهاجم ترکیه در سال ۱۹۷۴ تقسیم شده است که با کودتای تحریک شده توسط حکومت نظامی حاکم وقت یونان آغاز شد، اگرچه بذرهای تفرقه زودتر کاشته شده بود.

آخرین دور گفتگوهای صلح در اواسط سال ۲۰۱۷ با بی نظمی شکست خورد. کریستودولیدس می‌گوید که می‌خواهد مذاکرات را از سر بگیرد، اما می‌گوید که چارچوب سازمان ملل حاکم بر مذاکرات، که در سال ۲۰۱۷ صادر شد، باید دوباره مورد مذاکره قرار گیرد.

قبرس یونانی‌نشین به عنوان کشوری مورد تایید سازمان ملل در عضویت اتحادیه اروپا است. اما دولت قبرس ترک‌نشین را تنها ترکیه به رسمیت شناخته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »