... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - 6:40 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کیسینجر: توافق ایران و عربستان، مسائل را برای اسرائیل پیچیده می کند

من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می دانم. سعودی‌ها اکنون امنیت خود را با بازی با آمریکا در برابر چین متعادل می‌کنند. 

سیاست شرق _ واشینگتن پست نوشت: هنری کیسینجر می گوید: «چین در سال‌های اخیر اعلام کرده است که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد. اکنون یک حرکت قابل توجه در این جهت انجام داده است.» و «نقش رو به رشد چین، تصمیمات اسرائیل را نیز پیچیده می کند.»

هنری کیسینجر چین را میانجی برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران می بیند. این دیپلماسی مثلثی شباهت زیادی به گشایش خود او در دوره وزارت امور خارجه پیشین ایالات متحده در روابط با چین در سال ۱۹۷۱ دارد.

کیسینجر طی این مصاحبه ای با واشنگتن پست گفت: «من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می دانم. سعودی‌ها اکنون امنیت خود را با بازی با آمریکا در برابر چین متعادل می‌کنند.»

کیسینجر خاطرنشان می‌کند که به شیوه‌ای قابل مقایسه، او و رئیس‌جمهور ریچارد ام. نیکسون توانستند تنش‌های بین پکن و مسکو را در تعامل تاریخی خود با چین به نمایش بگذارند.

کیسینجر همچنین گفت که تنش زدایی در خلیج فارس برای همه در کوتاه مدت خوب است و اگر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، می خواهد برای آنچه « مهار ایران» و اطمینان بخشیدن به عربستان سعودی را بر عهده بگیرد، یک موفقیت خواهد بود، اقدامی که ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ در تلاش است ، تا قوس انقلاب ایران را به سمت ثبات خم کند.

کیسینجر استدلال می‌کند: اما در درازمدت، ظهور پکن به عنوان یک قدرت صلح‌ساز «شرایط مرجع در دیپلماسی بین‌المللی را تغییر می‌دهد»، زیرا ایالات متحده دیگر قدرت ضروری در منطقه نیست – تنها کشوری که به اندازه کافی قوی یا منعطف برای میانجیگری قراردادهای صلح است، چین مدعی سهمی از این قدرت بین المللی است.

وی افزود: نقش رو به رشد چین، تصمیمات اسرائیل را نیز پیچیده می کند. 

کیسینجر مدعی شد: رهبران اسرائیل حمله نظامی پیشگیرانه علیه ایران را آخرین راه حل می دانند، زیرا تهران هر چه بیشتر به تبدیل شدن به یک کشور دارای سلاح هسته ای (با افزایش سطح غنی سازی اورانیوم) نزدیک می شود. اما همانطور که کیسینجر اشاره می کند، “فشار بر ایران اکنون باید منافع چین را در نظر بگیرد.” 

مذاکرات محرمانه عربستان و ایران دو سال پیش در بغداد و تحت حمایت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر وقت آمریکا، آغاز شد. برخی از جلسات در عمان، متحد نزدیکتر ایالات متحده، برگزار شد. در شش جلسه مذاکره، نمایندگان ایران و عربستان بر روی نقشه راه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند ولی به دلایل مختلفی از جمله جنگ در یمن، نهایی نگردید.

هرچند آتش بسی یک ساله با مساعدت طرف های درگیر و سازمان ملل متحد در یمن برقرار شده است و پروازهای غیرنظامی اکنون از صنعا، پایتخت یمن انجام می شود و کالاها از طریق حدیده، بندر اصلی این کشور، در جریان هستند. 

با این حال، هنگامی که شی جین پینگ، در ماه دسامبر از عربستان سعودی بازدید کرد ، توافقاتی با عربستان جهت بهبود روابط و رفع اختلافات موجود با تهران انجام داد.

دو ماه دیگر، در صورت انجام تعهدات دو طرف، دو کشور سفارت‌های خود را در ریاض و تهران بازگشایی خواهند کرد. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »