... امروز: سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - 6:37 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

دیوان بین‌المللی دادگستری، رأی به نفع ایران اعلام کرد

ایالات متحده آمریکا، حقوق اتباع ایرانی و شرکت‌هایی که دارایی‌های آنها مسدود شده است، را «نقض» کرده است.

سیاست شرق _ دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، عاقبت رأی خود را درباره تلاش ایران برای آزاد کردن حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ خود توسط آمریکا اعلام کرد. 

به نقل از خبرگزاری فرانسه ، دیوان بین‌المللی دادگستری،روز پنجشنبه سی‌ام مارس(۱۰ فروردین ) با بیان اینکه صلاحیت رسیدگی به این دادخواست را ندارد، در عین حال، اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا، حقوق اتباع ایرانی و شرکت‌هایی که دارایی‌های آنها مسدود شده است، را «نقض» کرده است.

به گزارش سیاست شرق ، با رأی دیوان عالی آمریکا، این کشور یک میلیارد و هفتصاد و پنجاه میلیون دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران و چند شرکت دیگر ایرانی را مسدود کرده و خواستار پرداخت آن به عنوان غرامت به قربانیان انفجار های ۱۹۸٣ در بیروت شده است. در این انفجار ۲۹۹ تن از اعضای یک پایگاه نظامی آمریکا در بیروت از جمله ۲۴۱ تفنگدار آمریکایی جان خود را از دست دادند.

در اعتراض به اقدام دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ شکایتی را به دیوان بین المللی لاهه تسلیم کرد. احکام دیوان بین‌المللی لاهه تغییرناپذیرند اما قدرت اجرایی ندارند. جالب است که جمهوری اسلامی ایران شکایت خود را با استناد به پیمانی تنظیم کرده است که در سال ۱۹۵۵ تحت عنوان “پیمان مودت” میان دو کشور ایران و آمریکا به امضاء رسید.

ایالات متحد آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسماً از این پیمان خارج شد پس از آنکه دیوان بین المللی لاهه از واشنگتن خواست که برخی تحریم های اتمی خود را علیه تهران  که مربوط به فرآورده های بشردوستانه می شوند، لغو کند.   

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »