... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - 4:34 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سفر وزیرخارجه سوریه به عربستان

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه در اولین سفر یک دیپلمات ارشد سوری به عربستان سعودی در بیش از یک دهه گذشته، در شهر جده در سواحل دریای سرخ ، با فیصل بن فرحال، وزیرخارجه عربستان دیدار کرد.

سیاست شرق _ وزرای خارجه عربستان سعودی و سوریه، روز چهارشنبه و پس از یک دهه، در جده با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به نقل از رویترز ، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه در اولین سفر یک دیپلمات ارشد سوری به عربستان سعودی در بیش از یک دهه گذشته، در شهر جده در سواحل دریای سرخ ، با فیصل بن فرحال، وزیرخارجه عربستان دیدار کرد.

وزرای خارجه دو کشور در این دیدار، از گرم شدن روابط دوجانبه، از جمله اقدامات برای از سرگیری خدمات کنسولی و پروازها، استقبال کردند و با همکاری برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تسهیل بازگشت سوریه به اتحادیه عربی موافقت کردند.

عربستان سعودی روابط خود را با دمشق در بحبوحه جنگ داخلی این کشور و حمایت از برخی گروههای مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سال ۲۰۱۱ قطع کرد و  سوریه نیز از اتحادیه عرب تعلیق شد.

از سرگیری روابط عربستان و سوریه مهمترین تحول در اقدامات کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با دمشق است.

در این چند هفته، دیدار فیصل مقداد با دیپلمات های ارشد مصر و اردن، آن هم برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، حاکی است بهبود روابط دمشق با پایتخت های عربی است.

طی یک دهه گذشته ، دولت سوریه ، با کمک متحدان اصلی خود، ایران ، روسیه، حزب الله لبنان و گروههای مقاومت و حامی دولت سوریه، کنترل بسیاری از مناطق سوریه را به دست گرفته و عربستان سعودی نیز گفته است که منزوی کردن بشار اسد، کارساز نخواهد بود.

این تحولات، پس از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان ، سرعت بیشتری گرفت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »