... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 5:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توافق هسته‌ای جدید بین آمریکا و کره جنوبی/ واکنش روسیه

این توافق یک گروه مشورتی هسته‌ای جدید را ایجاد می‌کند‌ که در آن مقامات ارشد دو کشور به طور منظم برای بحث در مورد سناریوهایی که در آن سلاح‌های هسته‌ای ممکن است استفاده شود، ملاقات می‌کنند.

سیاست شرق _ مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده موافقت کرده است که در ازای موافقت کره جنوبی با عدم تولید تسلیحات هسته‌ای خود، در تصمیم‌گیری در مورد پاسخ هسته‌ای احتمالی آمریکا به حمله کره شمالی، اختیار بیشتری به سئول بدهد.

به نقل از رویترز، این توافق که روز چهارشنبه انجام شد، به کره جنوبی جایگاهی -در میز تصمیم‌گیری درباره استفاده از نیروهای هسته‌ای آمریکا برای دفاع از این کشور- را که از مدت‌ها پیش به دنبالش بود، اعطا می‌کند، اگرچه ایالات متحده همچنان کنترل بر اهداف و اجرای عملیات هسته‌ای را حفظ خواهد کرد. سئول در مقابل تعهد خود را مبنی بر عدم توسعه زرادخانه هسته‌ای، مجدداً اعلام کرد.

به عنوان نشانی از تمایل آمریکا به استفاده از بازدارندگی هسته‌ای خود برای حفاظت از کره جنوبی، این بیانیه می‌گوید که یک زیردریایی آمریکا با قابلیت شلیک موشک بالستیک، به طور دوره‌ای از این کشور بازدید خواهد کرد.

ایالات متحده در سال ۱۹۵۸ تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در کره جنوبی مستقر کرد، اما پس از پایان جنگ سرد با مسکو در سال ۱۹۹۱، آنها را حذف کرد. دولت بایدن برنامه‌ای برای استقرار مجدد سلاح‌های هسته‌ای در شبه جزیره کره ندارد.

منصرف کردن کره جنوبی از تولید تسلیحات هسته‌ای مدت‌هاست که یک سیاست اساسی برای ایالات متحده بوده است، زیرا می‌ترسد که چنین اقدامی گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ژاپن و سایر نقاط جهان از جمله خاورمیانه را تشویق کند.

کره جنوبی چندین دهه پیش برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای داشت اما تحت فشار آمریکا آن را رها کرد. در سال ۱۹۷۵، این کشور به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیوست که بر اساس آن کشورهای بدون سلاح هسته‌ای توافق می‌کنند هرگز آن را توسعه ندهند یا از منبع دیگری به دست نیاورند.

توافق جدید مجموعه‌ای از گام‌ها را برای تقویت توانایی دو کشور برای جلوگیری از حمله کره شمالی، اطمینان بخشیدن به افکار عمومی کره جنوبی و در نتیجه منصرف کردن سئول از بازنگری در توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود ترسیم می‌کند.

بنا به این توافق، یک گروه مشورتی هسته‌ای جدید را ایجاد می‌کند‌ که در آن مقامات ارشد دو کشور به طور منظم برای بحث در مورد چگونگی تقویت بازدارندگی و سناریوهایی که در آن سلاح‌های هسته‌ای ممکن است استفاده شود، ملاقات می‌کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می‌رود این مذاکرات به راه‌های جدیدی بیانجامد که در آن نیروهای کره جنوبی می‌توانند در سناریوهایی تمرین کنند که می‌تواند شامل نقش نظامی متعارف کره جنوبی در حمایت از نیروهای هسته‌ای ایالات متحده در یک درگیری باشد. این می‌تواند شامل تمرینات گسترده‌ای باشد که در آن هواپیماهای کره جنوبی بمب افکن‌های آمریکایی را که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند اسکورت کنند.

برای اطمینان بخشیدن به کره جنوبی، این بیانیه خواستار اقداماتی برای برجسته کردن استقرار بمب افکن‌های ایالات متحده و سایر سیستم‌های استراتژیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره و اطراف آن است. اما حضور مستمر آنها را تضمین نمی‌کند.

برخی مقامات سابق می‌گویند این اعلامیه به کره جنوبی اطمینان می‌دهد، اما با توجه به تداوم تقویت نظامی کره شمالی ممکن است در درازمدت کافی نباشد.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، که در سفری شش روزه در ایالات متحده بسر می برد، است، با مقامات ارشد این کشور، درباره روابط دوجانبه، تنش بین چین و تایوان، فعالیت های نظامی چین در دریای چین جنوبی و وضعیت شبه جزیره کره، در حال گفتگو و رایزنی است.

واکنش روسیه

در همین رابطه، وزارت خارجه روسیه روز جمعه از توافق هسته ای بین ایالات متحده و کره جنوبی انتقاد کرد و گفت که این توافق باعث بی ثباتی منطقه و جهان می شود و نسبت به یک مسابقه تسلیحاتی احتمالی در نتیجه این توافق، هشدار داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »