... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 8:07 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سفر دیپلمات ارشد انرژی روسیه به تهران

سیاست شرق _ مسکو اعلام کرد، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، مسئول دیپلماسی انرژی، سفر خود به ایران را از روز سه شنبه آغاز کرد و بر مزایای همکاری بیشتر در بخش نفت و گاز با تهران تاکید کرد.

به نقل از رویترز، دولت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که نواک با جواد اوجی وزیر نفت ایران دیدار کرد و همچنین از تعدادی از تولیدکنندگان تجهیزات نفت و گاز بازدید کرد و در مورد چشم انداز همکاری مشترک در بخش های سوخت، انرژی و حمل و نقل گفتگو کردند.

نواک گفت: “صنعت نفت و گاز ستون فقرات اقتصاد کشورهای ما است. تقویت همکاری های دوجانبه در این زمینه بدون شک پایداری اقتصادی روسیه و ایران را افزایش می دهد.”

در این بیانیه افزوده شده است که دو طرف همچنین در مورد همکاری در زمینه انرژی الکتریکی و هسته ای و همچنین منابع انرژی تجدیدپذیر گفتگو کردند، اما جزئیات در این خصوص ارائه نشد.

منابع صنعتی و داده های صادراتی در ماه آوریل نشان می دهد که روسیه صادرات سوخت به ایران را از طریق راه آهن امسال برای اولین بار پس از اجتناب خریداران سنتی از تجارت با مسکو آغاز کرده است.

روسیه و ایران، هر دو تحت تحریم‌های غرب، روابط نزدیک‌تری را برای حمایت از اقتصاد خود و تضعیف تحریم‌های غرب برقرار کرده و آنرا گسترش داده اند، مسئله ای که باعث نگرانی غرب شده است.

به نقل از همشهری آنلاین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در این رابطه گفت: در این سفر، برخی مسئولان روسیه از جمله وزیر حمل و نقل، معاون بانک مرکزی و رئیس کل گمرک این کشور، نواک را به عنوان رئیس طرف روسی کمیسیون همکاری های دو کشور همراهی می کنند.

کاظم جلالی با اشاره به چند نوبت مذاکرات حضوری و گفت و گوهای تلفنی وی با معاون نخست وزیر روسیه در راستای بهره گیری مطلوب از این سفر در راستای توسعه مناسبات دوجانبه، تکمیل و بهره گیری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب را از برنامه های همکاری دو کشور دانست.

وی اظهار داشت: پیگیری زیادی برای فعال سازی همه ظرفیت های کریدور شمال – جنوب در دولت سیزدهم صورت گرفته و در گفت و گوهای روسای جمهور دو کشور نیز بر این موضوع تأکید شده است و در این راستا وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه نیز پیگیری هایی را داشته اند.

سفیر ایران در روسیه یادآور شد: مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می شود.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز بر پیگیری احداث این خط ریلی تأکید کرده اند و به همین منظور، وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه در تهران، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه برای نهایی کردن توافقنامه همکاری مشترک دو کشور در ساخت این مسیر ریلی گفت و گو خواهند کرد.

«الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور،۴خرداد ۱۴٠۱ نیز به تهران سفر کرده و دیدارهایی را بخصوص با وزیر نفت و معاون اول رئیس جمهور داشتند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »