... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 10:02 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

مشورت ولیعهد سعودی با پوتین، در میانه سفر بلینکن

از سال 2017 که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و حاکم بالفعل این کشور شده، روابط خود با روسیه و چین را توسعه بخشیده است.

سیاست شرق _ ولیعهد عربستان در این سال‌ها، روابط خود با روسیه و چین را توسعه بخشیده، تا جایی که درست یک روز پس از سفر بلینکن به عربستان، در گفت‌وگویی تلفنی پوتین را در جریان قرار می‌دهد.

میدل ایست نیوز در تحلیلی نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز چهارشنبه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، یک تماس تلفنی داشت.

به گزارش خبرگزاری های دولتی عربستان و روسیه، رهبران دو کشور درباره افزایش روابط اقتصادی و همچنین ایجاد تعادل در تقاضا و قیمت نفت خام گفت و گو کردند. اما نکته جالب این ماجرا این بود که این تماس تلفنی زمانی درست یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به عربستان و دیدار نزدیک به دو ساعته او با ولیعهد سعودی رخ داد.

از سال ۲۰۱۷ که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و حاکم بالفعل این کشور شده، روابط خود با روسیه و چین را توسعه بخشیده است.

لازم به ذکر است که عربستان یکشنبه گذشته، پس از نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، تصمیم به کاهش داوطلبانه سطح تولیدات خود به میزان یک میلیون بشکه در روز برای ماه ژوئیه گرفت، که اقدامی پیشگیرانه در برابر فشارهای جهانی بر بازار نفت قلمداد می شد. در حقیقت، عربستان این تصمیم خود را اندکی بعد از نشست کشورهای عضو و متحدان اوپک که روسیه نیز از اعضای آن به شمار می رود (اوپک پلاس)، و در ادامه تصمیم ماه آوریل گروه برای حفظ روند کاهشی تولیدات، اعلام کرد.

در همین حال، طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول که روز چهارشنبه منتشر شد، رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به ۲.۱ درصد کاهش خواهد یافت که این میزان از سطح پیش بینی رشد صندوق در ماه مه که ۳.۱ درصد بود، کمتر است.

اتفاق اینطور رخ داد که خبرگزاری دولتی روسیه «تاس» در گزارشی از گفت و گوی تلفنی ولیعهد سعودی و پوتین در روز چهارشنبه با هدف تشریح همکاری ها در اوپک پلاس خبر داد.

در بیانیه کرملین که در این زمینه منتشر شد، آمده بود: «هر دو طرف از سطح همکاری ها در نشست اوپک پلاس، که امکان برداشتن گام ‌های به موقع و کارآمد برای حفظ تعادل تقاضا و عرضه در بازار جهانی نفت را ممکن ساخت، ابراز خرسندی کردند. طرفین همچنین از اهمیت توافق های حاصل شده در این زمینه در نشست اخیر وزرا تمجید کردند.»

ولادیمیر کولوکولتسف، وزیر کشور روسیه، که تحت تحریم های اعمال شده از سوی غرب است، در تاریخ ۲۳ ماه مه(۲خرداد)، برای دیدار با شاهزاده عبدالعزیز بن سعود، وزیر کشور عربستان، به ریاض سفر کرد. این در حالی بود که تنها چند روز پیش از این سفر، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، برای درخواست حمایت اعضای اتحادیه عرب در اجلاس سالانه این گروه در جده حضور یافته بود.

به گزارش تاس، آخرین مرتبه ای که پوتین و شاهزاده محمد با یکدیگر تماس تلفنی داشتند، ۲۱ آوریل بود.

اما چرا این تماس تلفنی اهمیت زیادی دارد؟

اقتصاد عربستان در سال گذشته ۸.۷ درصد رشد داشت و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به درآمد بالای این کشور و این رشد، کمک کرد و این در حالی بود که سایر نقاط جهان با کاهش رشد مواجه بودند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی سالانه در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳.۶ درصد بود. به گزارش رویترز، پادشاهی سعودی سال گذشته برای اولین مرتبه در حدود ۱۰ سال گذشته به مازاد بودجه رسید.

چند روز پس از آنکه وزارت انرژی عربستان اعلام کرد که این کشور از ماه ژوئیه سطح تولید نفت خود را از ۱۰ میلیون بشکه در روز به ۹ میلیون بشکه کاهش می دهد، صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۳ از پیش بینی ۳.۱ درصدی در ماه مه، به ۲.۱ درصد کاهش داد.

شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان، در یک کنفرانس خبری پس از نشست اوپک، این کاهش تولید را «آب نبات چوبی سعودی» توصیف کرد. طبق خبری که رویترز منتشر کرد، او در ادامه گفته: «ما می خواستیم کیک را فریز کنیم. ما همیشه می خواهیم به تعلیق اضافه کنیم. ما نمی خواهیم مردم سعی کنند پیش بینی کنند که چه کاری انجام خواهیم داد. این بازار به ثبات نیاز دارد.»

این اتفاقات در خلأ رخ ندادند. اعضای اوپک پلاس از اواخر سال گذشته تا کنون ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید داشته اند که در مجموع، کاهش داوطلبانه ۲ میلیون بشکه در روز از نوامبر ۲۰۲۲ و ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش اضافی در آوریل امسال را شامل می شود.

کاهش تولید در ماه نوامبر پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده از عربستان سعودی و اعضای اوپک خواست که تولید خود را کاهش ندهند. کاهش ۲ میلیون بشکه از تولیدات نفت اوپک در روز که بر اساس تصمیم ماه اکتبر اعضای این سازمان صورت گرفت، ۲ درصد از تقاضای جهانی را تشکیل می داد و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، را خشمگین کرد و به تهدید به عواقب واداشت.

به طور کلی، کاهش تولید داوطلبانه بیشتر از سوی عربستان سعودی که بزرگ ترین صادرکننده نفت خام قلمداد می شود و موارد قبلی کاهش تولید از سوی دیگر اعضای اوپک پلاس، خشم کشورهای غربی و سازمان های بین المللی را برانگیخته است. آنها کشورهای تولیدکننده نفت را به کند کردن روند رشد اقتصاد جهانی متهم می کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در اواخر آوریل به اوپک پلاس و متحدانش هشدار داد که از کاهش تولید نفت خودداری کنند و در مقابل، به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنند تا قیمت نفت بر رشد اقتصاد جهانی فشار وارد نکند و باعث افزایش بیشتر تورم نشود.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، در مجمع اقتصادی که در اواخر ماه مه در این کشور برگزار شد، به دولت ها هشدار داد که فشار گسترده برای سیاست های انتقال انرژی بر ثبات صنعت سوخت های فسیلی تاثیر منفی خواهد گذاشت و این مساله به شدت برای بسیاری مناطق از جمله اروپا عواقب خواهد داشت. او گفت: «در آینده، با کمبود شدید گاز مواجه خواهیم شد که دلیل عمده آن فشار انتقال انرژی به همان صورتی است که آن را تهاجمی توصیف می کنیم. ثبات اقتصادی و مسئولیت محیط زیستی در تقابل با یکدیگر نیستند. باید همزمان به هر دو رسیدگی شود.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »