... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 1:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اینترفاکس: روسیه و ترکیه، درباره سفر پوتین به آنکارا، به زودی توافق می کنند

اگر این توافق عملی شود، اولین دیدار پوتین از یک کشور عضو ناتو، از زمانی است که او در 24 فوریه 2022، تهاجم به اوکراین را انجام داده است
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی با خبرنگاران جنگی در کرملین در مسکو، روسیه، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳/ خبرگزاری اسپوتنیک

سیاست شرق _ اینترفاکس روز جمعه به نقل از یکی از دستیاران کرملین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه توافق کردند که رهبر روسیه به زودی به ترکیه سفر کند.

اگر این توافق عملی شود، اولین دیدار پوتین از یک کشور عضو ناتو، از زمانی است که او در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، تهاجم به اوکراین را انجام داده است.

اینترفکس به نقل از یوری اوشاکوف مشاور سیاست خارجی کرملین گفت: “دعوت نامه ای از سوی رئیس جمهور ترکیه وجود دارد. پوتین و اردوغان توافق کردند که این دیدار در آینده نزدیک انجام شود، اما ما هنوز در مورد یک روز مشخص و تاریخ مشخص صحبت نکرده ایم.” .

اردوغان که ماه گذشته مجددا برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شد، از زمان آغاز درگیری در اوکراین به دنبال حفظ روابط قوی با مسکو و کیف بوده است.

ترکیه از پیوستن به متحدان غربی خود در اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه خودداری کرده است، اما همچنین به اوکراین تسلیحات ارسال کرده و خواستار احترام به حاکمیت این کشور شده است. آنکارا تلاش می کند، یک سیاست مستقل را درباره جنگ روسیه و اوکراین، در پیش بگیرد.

آنکارا همچنین به میانجی‌گری مبادلات زندانیان کمک کرده است و به همراه سازمان ملل متحد، در ژوئیه ۲۰۲۲ توافقی را برای صادرات ایمن غلات از بنادر اوکراین از طریق دریای سیاه انجام داده است.

دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد، به این معنی که در صورت سفر به خارج از کشور، او ممکن است در معرض خطر دستگیری قرار گیرد. با این حال، آنکارا یکی از طرف‌های اساسنامه رم که دیوان کیفری بین‌المللی را ایجاد کرد، نیست، و بنابراین سفر پوتین به ترکیه خطری برای وی نخواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »