... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - 8:52 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

بازرس سازمان ملل: زندانیان گوانتانامو با رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز روبرو هستند

فیونولا نی اولاین با اشاره به اینکه ۱۹ تن از ۳۰ زندانی محبوس در گوآنتانامو که برخی از آنان ۲۰ سال از حضورشان در این زندان می گذرد، حتی با یک مورد اتهام هم مواجه نشده‌اند، ضمن ابراز نگرانی عمیق، دلیل ادامه بازداشت آنان را «عدم تمایل مقامات ایالات متحده برای رویارویی با عواقب شکنجه و سایر بدرفتاری‌هایی که با بازداشت‌شدگان انجام می‌شود» دانست.

سیاست شرق _ اولین بازرس مستقل سازمان ملل، که از بازداشتگاه ایالات متحده در خلیج گوانتانامو بازدید کرد، اعلام کرد ٣‬٠ مردی که در آنجا نگهداری می شوند «تحت قوانین بین المللی به طور مداوم با رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز روبرو هستند».

به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیونولا نی اولاین که استاد حقوق و بازرس مستقل سازمان ملل است در یک کنفرانس مطبوعاتی، ، که روز دوشنبه بیست و ششم ژوئن(۵ تیر)، پس از ارائه گزارش ٢٣‬ صفحه ای خود به شورای حقوق بشر این سازمان، گفت که استفاده ایالات متحده در سال های درست پس از حملات، از شکنجه و بازپرداخت علیه مجرمان حملات و همدستان آنها، قوانین بین المللی حقوق بشر را نقض کرده و در بسیاری از موارد، قربانیان و بازماندگان را از عدالت محروم می کند چرا که، اطلاعات به دست آمده از طریق شکنجه، نمی تواند در محاکمه مورد استفاده قرار گیرد. 

این گزارشگر ویژه سازمان ملل، در زمینه ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در مقابله با تروریسم گفت: « پس از دو دهه بازداشت، رنج افراد زندانی عمیق است و همچنان ادامه دارد. تک‌تک زندانیانی که با آنها ملاقات کردم، با آسیب‌های بی‌امان ناشی از شیوه‌های سیستماتیک شکنجه و بازداشت خودسرانه زندگی می‌کنند».

استاد دانشگاه مینه‌سوتا و دانشگاه کوئینز در بلفاست ایرلند شمالی، در این گزارش نگرانی شدید خود را از عدم موفقیت دولت ایالات متحده در ارائه برنامه‌های بازپروری شکنجه برای زندانیان ابراز کرده و تصریح می کند که مراقبت‌های تخصصی و امکانات گوآنتانامو «برای پاسخگویی به مسائل پیچیده و فوری سلامت روانی و جسمی زندانیان از ناتوانی های دائمی، آسیب های مغزی و درد مزمن گرفته تا مشکلات گوارشی و ادراری کافی نیست».

به گفته او بسیاری از بازداشت شدگانی که با آنها ملاقات داشته شواهدی از «آسیب و پریشانی روانی عمیق از جمله اضطراب، درماندگی، ناامیدی، استرس، افسردگی و وابستگی» نشان می دهند.

فیونولا نی اولاین همچنین عقیده دارد که بسیاری از زندانیان گوانتانامو که از حمایت خانواده و جامعه محروم هستند، «برخی بدون محاکمه زندانی شده و برخی بدون آنکه متهم شوند، به مدت ۲۱ سال در آنجا محبوس مانده‌اند. این افراد دست به اعتصاب غذا زده و از تغذیه اجباری، آسیب رساندن به خود، وسوسه خودکشی و پیری زودهنگام رنج می‌برند». 

نی اولاین تاکید کرد که قربانیان تروریسم حق دارند به عدالت برسند و اینکه ایالات متحده از شکنجه استفاده کند و نگذارد عاملان جرم و همکاران آنها به دادگاه بروند، «خیانت‌آمیز» است. او همچنین گفت کودکانی که خانواده‌هایشان بلافاصله پس از حادثه ۱۱ سپتامبر غرامت را پذیرفتند و از حقوق خود چشم‌پوشی کردند، باید بتوانند از غرامت استفاده کرده و مراقبت‌های بهداشتی را دنبال کنند.

او گفت که در مورد ۷۴۱ زندانی مرد که از گوآنتانامو آزاد شده‌اند، بسیاری از آنها به حال خود رها شده، فاقد هویت قانونی، تحصیلات و آموزش شغلی، مراقبت‌های بهداشتی جسمی و روانی کافی هستند و همچنان «نقض مداوم حقوق بشر، فقر، طرد اجتماعی و لکه ننگ» را تجربه می‌کنند.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید کرد که ایالات متحده تعهداتی طبق حقوق بین‌الملل، در قبل، حین و پس از انتقال زندانیان دارد و باید «غرامت عادلانه و کافی و تا حد امکان توانبخشی کامل را برای مردانی که در گوآنتانامو زندانی بودند، فراهم کند.»

به گفته وی، این اولین باری است که دولت ایالات متحده به یک مقام سازمان ملل اجازه می‌دهد از این مرکز که در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد بازدید کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »