... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - 9:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

وضعیت میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران و عربستان، چگونه است؟

میزان برداشت نفت عربستان از میدان نفتی مشترک فروزان حدود ۵۰۰ هزار بشکه برآورد می‌شود، در حالی که ایران کمتر از ۵۰ هزار بشکه از این میدان نفت برداشت می‌کند.

سیاست شرق _ چندی پیش، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، از همکاری دو جانیه ایران و عربستان در میادین مشترک نفت و گاز خبر داد؛ حال آنکه نحوه همکاری ریاض با ایران ـ که به نوعی رقیب این کشور در میادین مشترک به شمار می‌آید، سوال‌برانگیز است.

اوایل تیرماه بود که محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد: با توجه به احیای روابط بین ایران و عربستان، زمینه همکاری دوجانبه در میادین مشترک دو کشور در حال فراهم شدن است.

میدان‌های فروزان (نفتی) و فرزاد (گازی) بین دو کشور ایران و عربستان مشترک است؛ اما به گفته هدایت‌الله خادمی، رئیس هیات مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت، گویا عربستان سهم بیشتری در بهره‌برداری از این میادین می‌برد، چون ایران تجهیزات کافی برای برداشت از این میادین را ندارد. 

اما اینکه همکاری مذکور چقدر در بهبود وضعیت ایران، برای برداشت از میادین تاثیرگذار باشد، ابهام‌برانگیز است.؛ به ویژه که باید در نظر داشت ایران در این میادین به نوعی رقیب عربستان به حساب می‌آید! 

زنگ خطر برداشت ایران از میادین مشترک با عربستان به صدا درآمد

خادمی در این باره گفت: از آن‌جایی که هنوز جزئیاتی از همکاری این دو کشور منتشر نشده است و با در نظر گرفتن اینکه ایران رقیب این کشور در برداشت از میادین مشترک به حساب می‌آید، نمی‌توان درباره شیوه همکاری عربستان با ایران نظر دقیق داد. همکاری و تعامل با کشورهای همسایه اتفاق مثبتی تلقی می‌شود؛ اما نباید صرفا به این موضوع تکیه کرد و از توان داخلی غافل شد.

وی گفت: در زمینه همکاری مطرح نیز مقامات کشور نباید صرفا با دل بستن به این موضوع از کار در میادین مشترک غافل شوند.

خادمی افزود: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، روند گذشته (بهره‌برداری بیشتر عربستان از میادین مشترک با ایران) همچنان ادامه پیدا می‌کند و سهم ایران روز به روز کاهش می‌یابد.

در این باره باید گفت، حدود ۵۶ سال پیش، میدان نفتی عظیمی در  ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک کشف شد که میان دو کشور ایران و عربستان مشترک به حساب می‌آید. بخشی از آن منطقه که واقع در ایران است با نام «فروزان» و بخشی که در عربستان قرار دارد با نام «مرجان» شناخته می‌شود.

گفتنی است، میزان برداشت نفت عربستان از میدان نفتی مشترک فروزان حدود ۵۰۰ هزار بشکه برآورد می‌شود، در حالی که ایران کمتر از ۵۰ هزار بشکه از این میدان نفت برداشت می‌کند.

شراکت ایران و عربستان در میدان گازی به نام فرزاد A و فرزاد B نیز به چشم می‌خورد. این دو میدان در فاصله تقریبا ۲۰ کیلومتری از یکدیگر در دو طرف جزیره فارسی (بوشهر) واقع شده‌اند. سهم ایران از میدان فرزاد A تقریباً ۲۵ درصد و از میدان فرزاد B حدود ۷۵ درصد است. بخش خارجی میدان فرزاد A در عربستان با نام میدان حصبه و بخش خارجی میدان فرزاد B با نام عربیا معروف است.

مشاهدات حاکی از آن است که حفاری و برداشت عربستان از میدان مشترک گازی افزایش پیدا کرده و گاز موجود در منطقه فرزاد B (سهم ایران) همواره در حال مهاجرت به بخش عربیا (سهم عربستان) است؛ بنابراین در اسرع وقت باید اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد تا سهم ایران بیش از این کاهش پیدا نکند.

منبع: تابناک

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »