... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - 11:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس جمهور آفریقای جنوبی: نشست سران بریکس، با حضور پوتین برگزار می شود

پوتین از ماه مارس گذشته از سوی دادگاه کیفری بین المللی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی با «اخراج» کودکان اوکراینی در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین قرار گرفته است، اتهامی که مسکو آن را رد می کند.

سیاست شرق _ رئیس جمهور آفریقای جنوبی می گوید که کشورش نشست بریکس را، علیرغم صدور حکم بازداشت دادگاه کیفری بین المللی علیه ولادیمیر پوتین، ” با حضور” رئیس جمهور روسیه سازماندهی خواهد کرد.

به نقل از رویترز، سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز یکشنبه تأیید کرد که نشست بعدی گروه بریکس که قرار است ماه آینده به میزبانی کشورش برگزار شود و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به آن دعوت شده است، علیرغم اینکه صدور حکم دستگیری علیه پوتین، وجود دارد.

رامافوسا – در بیانیه ای به خبرنگاران در حاشیه کنفرانس حزب حاکمش – گفت که مقدمات اجلاس بریکس در حال انجام است و ما در حال گفتگوهای نهایی در مورد نحوه آن هستیم.

وی افزود: “ما شخصاً اجلاس بریکس را برگزار خواهیم کرد. همه ما متعهد هستیم. نزدیک به ۳ سال است که اجلاس حضوری برگزار نکرده ایم، این اجلاس مجازی نخواهد بود.”

پوتین از ماه مارس گذشته از سوی دادگاه کیفری بین المللی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی با «اخراج» کودکان اوکراینی در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین قرار گرفته است، اتهامی که مسکو آن را رد می کند.

آفریقای جنوبی به عنوان یکی از اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی، از نظر تئوری موظف است رئیس‌جمهور روسیه را در صورت ورود به خاک خود دستگیر کند و رسانه‌های محلی شایعاتی مبنی بر اینکه پرتوریا (پایتخت اداری آفریقای جنوبی) قصد دارد برای جلوگیری از دستگیری پوتین، اجلاس را به چین منتقل کند، منتشر نمودند.

حضور پوتین – در صورت وجود – یک معضل دیپلماتیک جدی برای آفریقای جنوبی در مواجهه با کشورهای غربی خواهد بود که از زمان شروع حمله به اوکراین، از محکوم کردن مسکو خودداری کرده است.

و ماه گذشته، رامافوسا یک میانجیگری آفریقایی را با روسای جمهور جمهوری کنگو، مصر، سنگال و اوگاندا در تلاش برای میانجیگری صلح بین کیف و مسکو رهبری کرد، ولی با موافقت کی یف و مسکو، مواجه نشد.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از موضع بی‌طرف کشورش در قبال درگیری در اوکراین دفاع کرد و دیروز یکشنبه گفت که پرتوریا کارزار خود را برای فشار برای مذاکره، جایی که درگیری‌ها به وجود می‌آید، متوقف نمی‌کند.

رامافوزا همچنین قبلاً تأیید کرد که آفریقای جنوبی موضعی بی طرف اتخاذ کرده است تا بتواند “در حل و فصل مناقشات نقش ایفا کند” و تاکید کرد که او بارها با پوتین مشورت کرده است.

روابط بین آفریقای جنوبی و روسیه به زمان رژیم آپارتاید برمی گردد، زیرا کرملین از حزب حاکم در رویارویی با سیستم آپارتاید حاکم حمایت می کرد.

در فوریه گذشته نیز، آفریقای جنوبی میزبان تمرینات دریایی با روسیه و چین در سواحل خود بود که “نگرانی” قدرت های بزرگ غربی را برانگیخت.

گروه “بریکس” یک بلوک اقتصادی جهانی است که شامل ۵ کشور است که سریعترین رشد اقتصادی را در جهان دارند، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »