... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - 10:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه
کپی شد!
0

رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، کجاست!؟

جمهوری خواهان نظر دیگری در مورد «راب» داشتند، آنها او را متهم کرده بودند که نسبت به تهران بسیار نرم و در عین حال، بیش از حد منتقد اسرائیل است

سیاست شرق _ روز پنجشنبه، هشتم تیر ماه جاری ،« رابرت مالی»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، که دوستانش او را «راب» صدا می زنند ، به پولیتیکو گفت که در مرخصی است، زیرا مجوز امنیتی وی تحت بررسی قرار گرفته است، مسئله ای که سوء ظن ها را نسبت به ادامه کار وی برانگیخت.

مالی در پیامی درباره غیبت خود نوشت: «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. هیچ اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده است، اما من انتظار دارم که تحقیقات به خوبی و به زودی حل شود. در ضمن من در مرخصی هستم.»

مالی نگفت چه زمانی مرخصی شروع شد و چه زمانی پایان خواهد یافت، همانطور که تا کنون، به پایان نرسید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت که مالی در مرخصی به سر می‌برد، اما جزئیاتی درباره علت آن ارائه نکرد.

میلر افزود: «آبرام پیلی به عنوان نماینده ویژه برای ایران خدمت می کند و کار این وزارتخانه در این زمینه را رهبری می کرد.

غیبت مالی، می تواند تا حدودی شبهه انگیز باشد و مانعی برای تلاش‌های مختلف برای احیای توافق هسته‌ای قدرت های بزرگ و ایران باشد، مالی، از جمله کسانی بود که به احیای برجام معتقد بود و در مسیر احیای آن قرار داشت، هرچند تندروها در واشینگتن و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه، مخالف احیای آن بودند.

مالی در میان دستیاران جو بایدن، بعنوان میله برق گیر معرفی شده است،که مورد حمله بسیاری از مخالفان احیای برجام قرار داشت و از او بیزار بودند.

هنگامی که در سال ۲۰۱۹، نماینده رو خانا، جیمی کارتر را در خانه اش ملاقات کرد، و به دنبال راهنمایی او در مورد طیف وسیعی از مسائل بود، کارتر به قانونگذار جوان کالیفرنیا توصیه ای کرد که هرگز فراموش نکرده است:«به راب مالی، گوش دهید.»

خانا در مصاحبه‌ای گفت: «من با رئیس‌جمهور کارتر درباره کره شمالی صحبت می‌کردم و مسیری را برای یک توافق صلح ایجاد می‌کردم. کارتر گفت تنها فردی که باید در مورد مسائل حقوق بشر، دیپلماسی و سیاست خارجی با او مشورت کنید، راب است.”

این اظهار نظر به خانا، که یک دموکرات معرفی بود، موجب شد تا از همکاران جمهوری‌خواه خود بخواهد تا از بایدن حمایت کنند، زیرا او قصد دارد «راب» را که یک متخصص حل مسائل منطقه ای است به رهبری مذاکرات بر سر توافق ۲۰۱۵،به عنوان نماینده جدید خود در ایران منصوب کند.

خانا با ستایش از کار مالی در مورد حقوق بشر و احتیاط عمومی او از “درگیری های خارجی که پیامدهای ناخواسته ای دارد” گفت: “من فکر می کنم او انتخاب شگفت انگیزی خواهد بود.”

اما همه، آن طور که خانا احساس می کند، نیستند. مالی، یک مقام سابق اوباما بود که بسیاری او را « با اخلاق و رفتار ملایم» می دانستند که ریاست گروه بین المللی بحران را برعهده داشت و قبلاً در کانون یک مذاکرات سیاسی در قبال ایران قرار گرفته بود.

با این حال، جمهوری خواهان نظر دیگری در مورد «راب» داشتند، آنها او را متهم کرده بودند که نسبت به تهران بسیار نرم و در عین حال، بیش از حد منتقد اسرائیل است. در حالی که مترقیان و همکاران فعلی و سابق به دفاع از او پرداخته اند، برخی از دموکرات ها نگرانی های خصوصی خود را در مورد برخی از نظرات عمومی مالی ابراز می کردند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن، از مالی دفاع کرد و او را «یک کارشناس فوق‌العاده ماهر در خاورمیانه خواند که به دلیل رویکرد اصولی‌اش در قبال مسائل پیچیده سیاست خارجی مورد احترام است».

این مقام افزود که “رهبری ارزش محور مالی، در خدمات عمومی و فضای غیرانتفاعی بی نظیر است” و گفت: “هرکسی که تا به حال با راب کار کرده است می داند که او هرگز از به چالش کشیدن خرد متعارف یا پرسیدن سوالات سخت هراسی ندارد.” و این، سیاست بهتری برای مردم آمریکا است.»

اگرچه او برای این نقش نیازی به تایید سنا نداشت، اما درگیری ها بر سر انتصاب احتمالی مالی، وجود داشت. سناتور تام کاتن (R-Ark.) در توئیتی از بلومبرگ نیوز، مالی را محکوم کرد و افزود که مالی “سابقه طولانی در همدردی با حکومت ایران و دشمنی با اسرائیل دارد.” نمایندگان جو ویلسون (RS.C.) و Greg Steube (R-Fla.)  همین روند را دنبال کردند.

این انتقاد باعث واکنش دنیس راس، فرستاده سابق صلح خاورمیانه در دولت اوباما شد. راس در توییتی نوشت: «من نظراتی درباره راب مالی دیده‌ام که به سادگی اشتباه بوده است . او جدی، متفکر است و می داند چه چیزی مهم است. او جزمی نیست و من می دانم که او به دقت جوانب مثبت و منفی گزینه های مختلف را می سنجد و برای دیدگاه های دیگر باز است. من برای او احترام زیادی قائل هستم.»

اتهام خصومت مالی با اسرائیل از اواخر دهه ۱۹۹۰، زمانی که وی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور بیل کلینتون در امور اعراب و اسرائیل خدمت می کرد، به او وارد شد. مالی، که در مورد نیاز به تعامل با دشمنان آمریکا بحث می‌کرد، در سال ۲۰۰۸ از سمت مشاور غیررسمی کمپین اوباما استعفا داد، زیرا معلوم شد که در حین کار برای ICG با اعضای گروه مبارز فلسطینی حماس ملاقات کرده است. او پس از بازگشت به خدمات عمومی در کاخ سفید اوباما در سال ۲۰۱۵، درخواست دولت برای برکناری فوری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، که خواسته جان کری، وزیر امور خارجه وقت بود، زیر پا گذاشت.

در خارج از کنگره، رهبران و گروه‌های مترقی در اطراف مالی به دنبال واکنش‌های شدید نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه او احتمالاً شخص اصلی دولت در مورد ایران خواهد شد، تجمع کردند. نزدیک به ۲۰۰ نفر از دانشگاهیان، متخصصان سیاست خارجی، سازمان ها و دیگران نامه ای در حمایت از مالی منتشر کردند و او را به عنوان “در میان معتبرترین کارشناسان سیاست خارجی در ایالات متحده” و “یک تحلیلگر زیرک و دیپلمات ماهر” توصیف کردند.

 زیرا او مایل بوده با برخی از چهره های بحث برانگیز تعامل داشته باشد و بسیاری از تندروهای ضد ایرانی در واشینگتن به شدت از او بیزارند.

دو منبع به سی ان ان گفتند که در اوایل سال جاری، وزارت امور خارجه تحقیقات خود را در مورد رسیدگی به اطلاعات محرمانه توسط مالی افزایش داد که منجر به تعلیق مجوز وی در دو ماه گذشته شد.

مشخص نیست چه چیزی کشف شده است که به طور خاص منجر به تعلیق ترخیص مالی شده است. این منابع هیچ نشانه ای از وجود تحقیقات جنایی مرتبط با این موضوع نداشتند.

اقدام برای تعلیق مجوز امنیتی مالی به طور گسترده در داخل وزارت امور خارجه یا در سراسر دولت بایدن اطلاع رسانی نشد، زیرا وزارتخانه او را در سمت خود نگه داشت و هیچ اعلامیه رسمی در مورد جایگزینی او انجام نداد. دو مقام وزارت امور خارجه و شخص سومی که در جریان این موضوع قرار گرفت به سی ان ان گفتند که به برخی از مقامات وزارت امور خارجه گفته شد که مالی در حال انتقال مسائل شخصی است، به همین دلیل است که او در جایگاه دوم در سبد ایران قرار گرفته  است.

۱۷ ژانویه ۲٠۲۳ بود که وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعات یک رسانه مخالف جمهوری اسلامی را مبنی بر اینکه رابرت مالی، فرستاده آمریکا به تازگی در نیویورک با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار داشته است، تکذیب نکرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش‌ها تأیید کرد که پیام‌هایی در حال تحویل به جمهوری اسلامی ایران است، هرچند توافق هسته‌ای، برجام، «در دستور کار نیست».

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالاتی در ۱۷ ژانویه ارائه کرده بود، گفت: «ما ابزاری برای ارائه پیام‌های مشخص و محکم به ایران در زمانی که به نفع آمریکا باشد، در اختیار داریم».

آنها از وزارت دفاع آمریکا خواسته بودند که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده اند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک، «حداقل سه بار در دو ماه گذشته» دیدار کرده است. مسئله ای که، مقامات آمریکایی آن را تکذیب یا تائید نکردند.

 رویترز نیز گزارش داد نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در هفته های گذشته حداقل سه بار ملاقات کردند.

این در حالی است که، منابع متعدد به سی ان ان گفتند که راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران ، بدون دستمزد به مرخصی سپرده شده است، این امر پس از تعلیق مجوز امنیتی او در اوایل سال جاری رخ داد.

یک مقام آمریکایی گفت که مجوز مالی مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مورد «سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه بندی شده» به حالت تعلیق درآمد. یک منبع آگاه دیگر گفت که او بعد از ظهر پنجشنبه به مرخصی بدون حقوق گذاشته شد.

اینکه رابرت مالی، تحت مجوز امنیتی و در مرخصی بدون حقوق بسر می برد، با چه مسائلی در ارتباط است، شاید هیچوقت مشخص نشود. عدم احیای توافق برجام طی این مدت و پیچیده شدن شرایط سیاسی منطقه و جهان، تندروها در واشینگتن را از لاک دفاعی خارج کرده باشد، تا دستان خالی« راب» را به او نشان دهند.

خروج یا تعلیق «رابرت مالی» از تیم مذاکره کننده ایالات متحده به معنای پایانی برای احیای برجام با چارچوب ۲٠۱۵ خواهد بود، مسیری که می توانست به نتیجه ای متعادل برای دوطرف برسد، ولی همچنان به آینده ای مبهم موکول شد.

یک دیپلمات ارشد سابق ایرانی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «این اعتقاد من است. فکر می‌کنم ویژگی‌های رابرت مالی به گونه‌ای است که تعلیق او را می‌توان تحولی منفی در روند مذاکرات تلقی کرد و باعث شود احتمال معامله سخت تر است.”

او گفت: «رویکرد جدید دولت آمریکا به رهبری جیک سالیوان و برت مک گورک برای امضای یک توافق غیررسمی موقت ممکن است با بهترین منافع ایران همسو نباشد.»

رابرت مالی، کیست؟

«راب» در سال ۱۹۶۳ متولد شد. مادرش باربرا مالی (سابقاً سیلورستاین) زنی نیویورکی بود که برای هیئت نمایندگی جبهه آزادی‌بخش میهنی الجزایر در سازمان ملل کار می‌کرد و پدرش سایمن مالی (۱۹۲۳–۲۰۰۶) روزنامه‌نگار یهودی متولد مصری بود که در مصر بزرگ شد و به عنوان خبرنگار خارجی الجمهوریه کار می‌کرد.

راب مالی ریاست گروه بین‌المللی بحران را برعهده داشت که برای جلوگیری از جنگ در جهان، کار می‌کند.

رابرت مالی قبل از پیوستن به گروه بحران در سمت فعلی خود، در دولت اوباما به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور، مشاور ارشد رئیس جمهور برای مبارزه با داعش و هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس خدمت می کرد.

او همچنین به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور کلینتون در امور اعراب و اسرائیل و مدیر امور خاور نزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی خدمت کرد.

 قبل از پیوستن به دولت اوباما، او مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بحران بود و تحقیقات، تجزیه و تحلیل، تجویز خط مشی و حمایت از این سازمان را در منطقه و در مورد آن رهبری می کرد.

رابرت مالی فارغ التحصیل دانشگاه ییل، دانشکده حقوق هاروارد و دانشگاه آکسفورد است، جایی که او یک محقق رودز بود. 

او نویسنده کتاب «ندای الجزایر: جهان سوم، انقلاب و روی آوردن به اسلام» و به همراه حسین آقا چندین مقاله از جمله «کمپ دیوید: تراژدی خطاها»، «آخرین مذاکره»، «سه» است.

مردان در یک قایق، «حماس – خطرات قدرت» و «ضد انقلاب عرب».

 او مقالاتی در نیویورک ریویو آو بوکز، فارین افرز، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، لوموند و چندین نشریه دیگر منتشر کرده است.

در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ جو بایدن، رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران معرفی کرد. مالی در نخستین کار خود با رهبران بریتانیا،  فرانسه، و آلمان در باره برنامه جامع اقدام مشترک با هدف آگاهی از جزئیات پرونده و دیدگاه سه کشور اروپایی گفتگو کرد.

منبع: سیاست شرق، پولیتیکو و سایر وبسایت ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »