... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - 10:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد به طور کامل و ارتباط متقابل آنها از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، تأکید کردند.

سیاست شرق _ وزارت خارجه روسیه، از گفت‌وگوی تلفنی امروز (سه‌شنبه)، ۲۷ تیر ماه، وزرای خارجه روسیه و ایران، که ابتکار طرف ایرانی انجام شد، خبر داد.

براساس این گزارش، «تبادل نظر در فضایی اعتماد آمیز در مورد برخی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف، از جمله در چارچوب ششمین نشست گفت‌وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در تاریخ  ۱۹ تیرماه در مسکو برگزار شد، صورت گرفت.

طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین الملل، مندرج در منشور سازمان ملل متحد به طور کامل و ارتباط متقابل آنها از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، تأکید کردند. دو طرف بر علاقه متقابل به هماهنگی نزدیک رویکردها، از جمله در چارچوب تماس‌های رو در رو آتی در سطوح مختلف، تأکید کردند.»

به گزارش سیاست شرق، ششمین نشست مشترک وزیران گفتگوی راهبردی بین شورای همکاری خلیج فارس و فدراسیون روسیه روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳ در مسکو برگزار شده بود، با صدور بیانیه ای پایان یافت، که در قسمتی از آن، به موضوع جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس، اشاره شد.

در قسمتی از بیانیه پایانی ، به جزایر ایرانی «تنب کوچک»، «تنب بزرگ» و «ابو موسی» اشاره شد و از آنچه «تلاش‌های صلح‌آمیز و ابتکار امارات متحده عربی در خصوص اختلافات با ایران عنوان شده، از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین‌المللی» حمایت شد.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) ۲۰ تیر ماه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود خواند و تصریح کرد: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسؤولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

در همین ارتباط، سفیر روسیه در تهران، به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این بیانیه و موضع مسکو، اعلام شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »