... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - 3:40 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

راهپیمایی ایرانیان در محکومیت هتک حرمت «قرآن کریم» در سوئد

اقشار مختلف مردم ایران در سراسر کشور، در محکومیت هتک حرمت « قرآن کریم» در کشور سوئد، امروز جمعه، راهپیمایی اعتراضی انجام دادند.

سیاست شرق _ اقشار مختلف مردم ایران در سراسر کشور، در محکومیت هتک حرمت « قرآن کریم» در کشور سوئد، امروز جمعه، راهپیمایی اعتراضی انجام دادند.

این راهپیمایی امروز جمعه (۳۰ تیر) پس ا‌ز اقامه نماز جمعه در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش سیاست شرق، روز پنجشنبه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت و مجوز پلیس سوئد، اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد.

در همین ارتباط و در واکنش به هتک حرمت «قرآن کریم» در کشور سوئد، شامگاه روز (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه سفیر سوئد در تهران، توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۲۸ تیر ماه) از صدور مجوز برای برگزاری تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم خبر داد و برخی رسانه‌ها اعلام کردند که سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند. این اقدام برای دومین بار توسط این شهروند عراقی – سوئدی امروز صورت گرفت. پس از آن دولت عراق ضمن برگزاری نشست اضطراری در خصوص هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد، کاردار خود را از استکهلم فراخواند و از سفیر سوئد خواست که بغداد را ترک کند.

در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز برگزاری اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد روز چهارشنبه هفتم تیر ماه و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده و آن را بسوزاند. پس از آن بود که عصر روز چهارشنبه یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام با واکنش تند کشورهای مسلمان روبرو شد. بسیاری از کشورها اقدام به احضار سفرای سوئد و اعتراض به این اقدام اهانت آمیز کردند و راهپیمایی‌ و تجمعات اعتراضی در مقابل سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای مسلمان و از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. دستگاه قضایی عراق بعد از آن حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک را برای محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد همچنین کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار و ضمن محکومیت این اقدام، از سکوت و رفتار منفعلانه دولت این کشور انتقاد شد.

علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران اعزام سفیر جدید خود به استکلهم را نیز در اعتراض به این اقدام متوقف کرد.

پایان پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »