... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - 10:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نشست خبری مشترک امیرعبداللهیان و بن فرحان در ریاض

نشست خبری مشترک وزرای خارجه سعودی و ایران در ریاض

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، در اولین سفر خود به عربستان سعودی، پس از دیدار و گفتگو با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود، در نشست خبری مشترک، شرکت کرد.

به نقل از العربیه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که امروز پنجشنبه، ۲۶ مرداد، برای یک سفر یک روزه، وارد ریاض شده بود، در نشست خبری با فیصل بن فرحان، وزیرخارجه عربستان سعودی، اظهار داشت که روابط با سعودی، در مسیر درستی قرار گرفته و این روابط شاهد پیشرفت است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در این کنفرانس خبری مشترک ابراز داشت که مذاکرات خوبی در ریاض انجام داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری ایران به‌زودی از سعودی دیدار می‌کند و از ریاض برای تسهیل سفر حجاج ایرانی قدردانی کرد.

وزیر خارجه ایران افزود: «تهران از برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ در سعودی پشتیبانی می‌کند.»

در این نشست مشترک، وزیر خارجه سعودی نیز اظهار داشت: ریاض خواستار گسترش روابط دوجانبه با تهران بوده و خواهان توسعه این روابط بر اساس اعتماد متقابل است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی گفت که برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران برای امنیت منطقه مهم است و سعودی بر اجرای توافقات پیشین با تهران تاکید دارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی نیز در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، گفت که برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران برای امنیت منطقه مهم است و سعودی بر اجرای توافقات پیشین با تهران تاکید دارد.

بن فرحان بر رویکرد ریاض مبنی بر گسترش روابط دو جانبه تاکید و از حمایت ایران برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ توسط سعودی قدردانی کرد.

وزیر خارجه سعودی همچنین اظهار داشت که ریاض خواستار گسترش روابط دوجانبه با تهران است ‌و افزود که سعودی خواهان توسعه این روابط بر اساس اعتماد متقابل است.

بن فرحان‌ گفت: «از حضور رئیس جمهوری ایران در ریاض استقبال می‌کنیم و خواستار گسترش روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و فعال‌کردن توافق‌های امنیتی و اقتصادی پیشین هستیم.»

گفتگوی دوجانبه وزرای خارجه ایران و عربستان در ریاض

سفر بن فرحان به تهران

ریاض و تهران در دهم مارس گذشته، در پکن برای احیای روابط قطع‌شده میان دو کشور و بازگشایی مراکز دیپلماتیک در پایتخت‌های خود به توافق رسیدند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر «علیرضا عنایتی»، معاون وزیر خارجه را به عنوان سفیر خود در ریاض معرفی کرد.

وزیر خارجه سعودی در ماه ژوئن گذشته با سفر رسمی به تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد و اظهار داشت که تهران با برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها موافق است.

بن فرحان در تهران تاکید کرد که سعودی و ایران بر «احترام متقابل به منافع هر کشور و عدم مداخله در امور داخلی» توافق کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »