... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - 10:13 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
پیشنهاد رئیس دفتر دبیرکل ناتو به اوکراین:

جنسن: عضویت در ناتو، در مقابل واگذاری زمین به روسیه!

رئیس دفتر دبیرکل ناتو، به اوکراین پیشنهاد داد در ازای عضویت در ناتو و پایان دادن به جنگ، بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند.

سیاست شرق _ روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که «استیان جنسن»، رئیس دفتر دبیرکل ناتو، به اوکراین پیشنهاد داد در ازای عضویت در ناتو و پایان دادن به جنگ، بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند.

این روزنامه افزود که «جنسن» این پیشنهاد را در جریان شرکت در رویدادی در روز سه شنبه در نروژ ارائه کرد و به نقل از او گفت که اعضای ناتو در حال حاضر در حال مذاکره برای پایان دادن به جنگ در اوکراین هستند که ۱۸ ماه، ادامه دارد.

با این حال، این مقام ناتو به صراحت اعلام کرد که هرگونه توافق صلح باید برای اوکراین قابل قبول باشد و او فقط یک ایده را مطرح کرد و گفت که این به اوکراین بستگی دارد که زمان و شرایط مذاکره را که می‌خواهد به جنگ پایان دهد، تعیین کند.

به گزارش روزنامه گاردین،«میخائیل پودولاک»، مشاور رئیس جمهور اوکراین، در واکنش به اظهارات جنسن، گفت که مبادله قلمرو با چتر ناتو مضحک است.

به نوبه خود، اولگا استفانیچینا، معاون نخست وزیر اوکراین در امور ادغام اروپا و آتلانتیک، گفت که هرگونه امتیازی در مقابل عضویت کشورش در ناتو، پاداشی برای روسیه خواهد بود.

استفانیچینا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مدیر دفتر دبیرکل ناتو توضیح داد که این تنها به تداوم «تروریسم» و «اخاذی» به قول خودش منجر خواهد شد.

این مقام اوکراینی گفت که پیشنهاد رئیس دفتر دبیرکل ناتو، بیانگر موضع رسمی ناتو نیست.

در همین رابطه، پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” اعلام کرد: ناتو از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده و تغییری در این موضع مورد بحث نمی‌باشد.

یکی از مقامات ناتو به ارزیابی اظهارات استیان جنسن رئیس دفتر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در مطبوعات نروژ درج گردید، پرداخت. جنسن گفته بود که اوکراین در ازای واگذاری بخشی از خاک‌های خود به روسیه می‌تواند در ناتو عضویت یابد.

این مقام گفت: موضع ناتو روشن است و تغییر نیافته است. همانطور که رهبران ناتو در اجلاس ماه جولای در ویلینیوس بدان تاکید کردند از حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی اوکراین کاملا حمایت می‌کنیم. به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد. در برقراری یک صلح عادلانه و پایدار مصمم هستیم. در مورد تاریخ برقراری این صلح و شرایط آن اوکراین تصمیم خواهد گرفت. به‌وضوح آشکار است که برای عدم تکرار جنگ بایستی تنظیمات امنیتی صورت گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »