... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - 3:38 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

۵ آبان، روز ملی زعفران نامگذاری شد

زعفران ایرانی به دلیل بالا بودن عطر و طعم خاص و منحصر به فردش معروف است، ولی در بسته بندی های خاص، از سوی برخی کشورها، به بازارهای جهانی، عرضه می شود.

سیاست شرق _ بر اساس اعلام شورای فرهنگی،«پنجم آبان» ، به نام «روز ملی زعفران» نامگذاری شد

پیشنهاد تعیین روز زعفران در تقویم سال ۱۳۹۹ به وزارت کشاورزی داده شده بود، ولی به دلیل تغییر دولت به تعویق افتاده بود.

اتاق کمیسیون کشاورزی بازرگانی ایران اختصاص یک روز به محصول زعفران را روشی برای “حفظ جایگاه در معرض خطر” کشت و تولید زغفران ایرانی در بازارهای جهانی توصیف کرده است.

به گفته محمدعلی رضایی، این نامگذاری روز زعفران باعث شد «جلب توجه بین‌المللی و افزایش مصرف و فروش» محصولات زعفران ایران را ایجاد کند.

روز ملی زعفران در حالی در تقویم رسمی ایران با تولید ۹۰درصد زعفران جهان به ثبت می‌رسد که اکنون بازار جهانی این فرآورده غذایی در اختیار اسپانیاست.

رئيس توليد كنندگان و صادركنندگان گياهان دارويي بهمن‌ماه سال گذشته اعلام كرده بود كه سهم ايران از زغفران در منطقه بين‌المللي فقط «۱۶ درصد» است.

براین اساس، اسپانیا با تولید سالانه کمتر از یک تُن زعفران، از ایران پیشی گرفته و همین امر منجر به کاهش ۴۰درصد تولید زعفران در ایران شده است.

محمدعلی رضایی، ۲۰درصد از حضور ضعیف ایران در بازار جهانی زعفران، باعث تحریم‌های خارجی شده است.  

تولید زعفران به دلیل کاهش هزینه‌های تولید در سال‌های گذشته افزایش یافته و “در نتیجه زعفران از ایران با نام تجاری در بازارهای عرضه جهانی می‌شود.”

یونان، اسپانیا، چین و ترکیه از تولیدکننده این محصول به شماره می‌روند.

زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم در ایران است و ایران همیشه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در جهان می‌شود. زعفران ایرانی به دلیل بالا بودن عطر و طعم خاص و منحصر به فردش معروف است، ولی در بسته بندی های خاص، از سوی برخی کشورها، به بازارهای جهانی، عرضه می شود.

با تصمیم تصمیم شورای انقلاب فرهنگی، ۳۱ فروردین «روز گندم و نان»، ۲۰ اردیبهشت «روز گل محمدی و گلاب»، ۳۱ مرداد «روز عسل»، ۲۵ شهریور «روز خرما»، ۷ آبان «روز انار» و ۴ آذر «روز زیتون» در ضمیمه تقویم رسمی ایران ثبت می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »