... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - 6:02 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

۱۰ ارز قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۴ نسبت به دلار

ارز خارجی به صورت جفت معامله می شود: برای مثال، دلار آمریکا را با پوند انگلیس خریداری می کنید. در نتیجه همیشه یک ارز نسبت به ارز دیگر قیمت گذاری می شود و این قیمت به عنوان نرخ مبادله شناخته می شود .

سیاست شرق _ دلار آمریکا به طور کلی به عنوان قدرتمندترین ارز در جهان دیده می شود. این ارز پرمعامله ترین ارز در صحنه جهانی با اختلاف زیاد با سایر ارزها قرار دارد.

به نقل از فوربس، با این حال – شاید به طرز شگفت انگیزی – دلار آمریکا قوی ترین ارز رایج در بین ۱۸۰ ارز سنتی فیات شناخته شده، به عنوان ارز قانونی در سراسر جهان نیست. ارز فیات به پولی گفته می شود که ارزشی با کالای فیزیکی مانند طلا یا نقره ندارد. 

ارزهای دیگر قوی تر هستند زیرا ارزش آنها بیش از یک دلار است. در اینجا ۱۰ ارز قوی جهان بر اساس ارزش نسبی آنها در برابر دلار آمریکا مشاهده می شود.

قیمت ارز خارجی چگونه است؟

ارز خارجی به صورت جفت معامله می شود: برای مثال، دلار آمریکا را با پوند انگلیس خریداری می کنید. در نتیجه همیشه یک ارز نسبت به ارز دیگر قیمت گذاری می شود و این قیمت به عنوان نرخ مبادله شناخته می شود .

اکثر ارزها “شناور” هستند، به این معنی که ارزش آنها بسته به تقاضا و عرضه در نوسان است. با این حال، برخی از ارزها “پیچ” هستند، به این معنی که ارزش آنها نسبت به ارز دیگری، مانند دلار، با نرخ توافقی ثابت است.

نرخ ارز بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات به ارز خارجی تأثیر می گذارد.

وقتی دلار در برابر پوند انگلیس تقویت می‌شود ، مسافران آمریکایی می‌توانند پوند بیشتری برای دلارهای خود دریافت کنند و اساساً می‌توانند تعطیلات ارزان‌تری در لندن کسب کنند. اما بازدید از ایالات متحده برای مردم بریتانیا گران تر می شود زیرا پوند دلار کمتری را در مبادلات ارز خارجی خریداری می کند .

نرخ ارز فرصت هایی را برای سرمایه گذارانی ایجاد می کند که به دنبال کسب سود از تجارت با ارزهای خارجی هستند.

قوی ترین ارز کدامند؟

در اینجا قوی ترین ارزها را بر اساس مقدار دلار مورد نیاز برای خرید یک واحد از هر ارز تعیین شده است. نرخ‌های مبادله از مبدل ارز ما ، بر اساس داده‌های Open Exchange در زمان نگارش این مقاله به دست می‌آیند.

در اینجا ۱۰ ارز برتر قوی آورده شده است:

۱. دینار کویت (KWD)

دینار کویت قوی ترین ارز در جهان است، با 1 دینار ۳.۲۶ دلار (یا به عبارت دیگر، 1 دلار برابر با ۰.۳۱ دینار کویت است ).

کشور کویت در خلیج فارس بین عربستان سعودی و عراق واقع شده است و این کشور بیشتر ثروت خود را به عنوان صادرکننده جهانی نفت به دست می آورد. دینار کویت در دهه ۱۹۶۰ معرفی شد و ابتدا به پوند انگلیس متصل شد و سپس دوباره به سبدی از ارزهای نامعلوم متصل شد.

۲. دینار بحرین (BHD)

دینار بحرین با ۱ دینار ۲.۶۵ دلار (یا 1 دلار معادل ۰.۳۸ دینار بحرین ) دومین ارز قوی در جهان است .

بحرین کشوری جزیره ای در خلیج فارس در سواحل شرقی عربستان سعودی است. این کشور نیز مانند کویت، بیشتر ثروت خود را از صادرات نفت و گاز به دست می آورد. دینار بحرین در سال ۱۹۶۵ وارد گردش شد و به دلار متصل است.

۳. ریال عمان (OMR)

ریال عمانی سومین واحد پولی قوی در جهان است که با 1 ریال خرید ۲.۶۰ دلار (یا 1 دلار برابر با ۰.۳۸ ریال عمانی ) است.

عمان بین امارات متحده عربی و یمن در انتهای شرقی شبه جزیره عربستان قرار دارد. عمان همانند همسایگان ثروتمند خود صادرکننده عمده نفت و گاز است. ریال عمان در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد و به دلار وابسته است.

۴. دینار اردن (JOD)

دینار اردن چهارمین ارز قوی در جهان است که با 1 دینار خرید ۱.۴۱ دلار (یا 1 دلار برابر با ۰.۷۱ دینار اردن ) است.

اردن یک کشور عمدتا محصور در خشکی در خاورمیانه است که کمتر از سایر کشورهای منطقه به صادرات نفت و گاز وابسته است. این کشور با رشد ضعیف اقتصادی و افزایش بدهی دست و پنجه نرم کرده است. دینار اردن در سال ۱۹۵۰ وارد گردش شد و به دلار متصل است.

۵. پوند انگلیس (GBP)

پوند انگلیس پنجمین ارز قوی در جهان است که با 1 پوند خرید ۱.۲۲ دلار (یا 1 دلار برابر با ۰.۸۲ پوند انگلیس است ).

بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد بریتانیا از نظر تولید ناخالص داخلی (GDP) ششمین اقتصاد بزرگ جهان است. پوند برای اولین بار در سال ۱۴۰۰میلادی معرفی شد و سپس در سال ۱۹۷۱ اعشاری شد.

 6.(تساوی) دلار جزایر کیمن (KYD)

دلار جزایر کیمن با خرید ۱ دلار کیمن ۱.۲۰ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۰.۸۳ دلار جزایر کیمن) در رتبه ششم در میان قوی ترین ارزهای جهان قرار دارد.

کیمن ها یک قلمرو بریتانیا در دریای کارائیب هستند و یک مرکز مالی فراساحلی هستند. دلار جزایر کیمن اولین بار در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد و به دلار متصل می شود.

۷. (تساوی) پوند جبل الطارق (GIP)

پوند جبل الطارق با خرید ۱ پوند ۱.۲۲ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۰.۸۲ پوند جبل الطارق) جایگاه ششم را در میان قوی ترین ارزهای جهان دارد.

جبل الطارق تنها ۲.۶ مایل مربع در منتهی الیه جنوبی اسپانیا را اشغال می کند و رسماً یک قلمرو از بریتانیا است. پوند جبل الطارق برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ معرفی شد و با پوند انگلیس (در حد، یعنی یک GIP برابر با یک پوند) است.

۸. (تساوی) فرانک سوئیس (CHF)

فرانک سوئیس با خرید ۱ فرانک ۱.۰۸ دلار (یا 1 دلار برابر با ۰.۹۲ فرانک سوئیس ) در رتبه هشتم در میان قوی ترین ارزهای جهان قرار دارد.

فرانک سوئیس ارز رسمی سوئیس و همسایه کوچک آن لیختن اشتاین است و به دلیل ثبات سیاسی سوئیس، این ارز به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته می شود. فرانک سوئیس در سال ۱۸۵۰ معرفی شد و بعداً برای مدت کوتاهی به یورو متصل شد و سپس به یک شناور آزاد تبدیل شد.

۹. (تساوی) یورو (یورو)

یورو با خرید ۱ یورو ۱.۰۸ دلار (یا 1 دلار معادل ۰.۹۳ یورو ) جایگاه هشتم را در میان قوی ترین ارزهای جهان دارد .

یورو واحد پول رسمی ۲۰ کشور از ۲۷ کشور تشکیل دهنده اتحادیه اروپا است. سکه‌ها و اسکناس‌های یورو در سال ۲۰۰۲ وارد گردش شدند و واحد پول آن شناور آزاد است .

۱۰. دلار آمریکا (USD)

دلار آمریکا دهمین ارز قوی در جهان است که با ۱ دلار خرید ۱ دلار است. (بدیهی است.) تمام واحدهای ارزی دیگر در سراسر جهان کمتر از یک دلار ارزش دارند.

دلار که در دهه ۱۷۰۰ میلادی ایجاد شد، ارز قانونی در ایالات متحده است. قلمروهای آن، از جمله پورتوریکو؛ و سایر کشورهای مستقل مانند اکوادور و زیمبابوه.

ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است و دلار به راحتی پرمعامله ترین ارز در سطح جهان است. و به طور گسترده ای پخش می شود، به طوری که مردم در ایالات متحده سالانه ده ها میلیارد دلار برای اقوام و دوستان خود به خارج از کشور ارسال می کنند .

دلار همچنین بزرگترین ارز ذخیره در جهان است – یعنی ارزی که بیشتر در اختیار بانک های مرکزی است – و ارزی است که برای قیمت گذاری بسیاری از کالاها از جمله نفت، طلا و مس استفاده می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »