... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - 11:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ایروانی: برخی کشورهای غربی در حمایت و همکاری با صدام علیه ایران مسوولیت دارند

ایروانی: ایران یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی بوده است. در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷، شهر سردشت در ایران متحمل یک حمله ویرانگر شیمیایی شد که منجر به رنج و تلفات بسیار غیرنظامیان بی گناه از جمله زنان و کودکان شد.

سیاست شرق _ امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ایران یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی بوده و استفاده از چنین سلاح های مرگباری نقض آشکار قوانین بین المللی است، گفت: برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه  در حمایت و همکاری با رژیم صدام در طول جنگ عراق علیه ایران مسوولیت دارند.

به نقل از ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه ۱۱ جولای در نشست شورای امنیت در مورد پرونده سلاح های شیمیایی در سوریه افزود: ایران بار دیگر استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی، در هر مکان و تحت هر شرایطی را محکوم می کند. استفاده از چنین سلاح های مرگباری نقض آشکار قوانین بین المللی است، جنایت علیه بشریت و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی بوده است. در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷، شهر سردشت در ایران متحمل یک حمله ویرانگر شیمیایی شد که منجر به رنج و تلفات بسیار غیرنظامیان بی گناه از جمله زنان و کودکان شد.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه، بریتانیا، آمریکا در حمایت و همکاری با رژیم صدام در طول جنگ عراق علیه ایران مسوولیت دارند. همدستی آنها امکان استفاده سیستماتیک از سلاح های شیمیایی علیه مردم ایران را فراهم کرد، اقدامی که نباید فراموش شود. ذکر این نکته ضروری است که اجزای مورد استفاده در سلاح های شیمیایی علیه ایرانیان از همین کشورهای غربی تهیه شده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سکوت یا مشارکت فعال کشورهای غربی در این جنایات، عدالت خواهی را تضعیف و استانداردهای دوگانه را آشکار کرد. این امر مانع از توانایی شورای امنیت سازمان ملل در انجام مسئولیت های خود و پاسخگویی مجرمان برای چنین جنایات شنیع گردید.

ایروانی ادامه داد: جمهوری عربی سوریه بر تعهد خود به اجرای تعهدات خود بر اساس کنوانسیون سلاح های شیمیایی ثابت قدم است. در راستای این تعهد، دولت سوریه رویکرد سازنده و مشارکتی را در قبال سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) ادامه داده است. گزارش دبیرخانه سازمان منع سلاح های شیمیای تایید می کند که تمامی ۲۷ تاسیسات تولید سلاح های شیمیایی اعلام شده (CWPF) در سوریه با موفقیت نابود شده اند.

وی افزود: برای اطمینان از شفافیت و پاسخگویی، سوریه به طور منظم گزارش های ماهانه در مورد پیشرفت خلع سلاح های شیمیایی ارسال می کند. در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۳، سوریه یکصد و چهاردهمین و یکصد و پانزدهمین گزارش ماهانه خود را به مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی درمورد جزئیات فعالیت های انجام شده برای خنثی کردن سلاح های شیمیایی و تأسیسات تولید آنها را ارائه کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: سوریه به طور فعال تعهد خود را برای انجام تعهدات خود و همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی در پیگیری ریشه کنی کامل سلاح های شیمیایی در قلمرو خود نشان می دهد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: ما به طور کامل از ترویج گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بالاترین سطح، تعیین یک چارچوب زمانی خاص برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و بستن نهایی و قطعی پرونده حمایت می‌کنیم. چنین رویکردی شفافیت، پاسخگویی و حل و فصل را برای همه مسائل باقی مانده مرتبط با سلاح های شیمیایی در سوریه تضمین می کند.

وی اضافه کرد: یکپارچگی و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان یک نهاد بین المللی، به توانایی آن برای بی طرف ماندن و اقدام صرفاً براساس ملاحظات علمی و فنی بستگی دارد. این رویکرد برای جلوگیری موثر از استفاده از سلاح های شیمیایی و پیشبرد اهداف کنوانسیون ضروری است.علاوه بر این، تحقیقات باید بی طرفانه، حرفه ای، قابل اعتماد و عینی باشد. چنین تحقیقاتی باید کاملاً با الزامات و رویه های مندرج در کنوانسیون مطابقت داشته باشد.

ایروانی ادامه داد: برای رسیدگی موثر به مسائل حل نشده و حفظ ماهیت فنی بحث ها، اجتناب از سیاسی کردن موضوع و استانداردهای دوگانه بسیار مهم است. با انجام این کار، ما می توانیم در جهت عدالت، پاسخگویی و جلوگیری از جنایات بیشتر تلاش کنیم.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »