... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 6:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نشست خبری وزرای خارجه ایران و مالزی در تهران

امیرعبداللهیان: دیدگاه‌های ایران و مالزی در حمایت از مردم فلسطین، مبارزه با تروریسم و همکاری چندجانبه بین کشورهای مسلمان مشترک است و گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای داشتیم

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه)، ۳۰ مرداد، پس از دیدار و گفت‌وگو با «زمبری عبدالقادر» وزیر خارجه مالزی، در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای مالزیایی خود گفت: امروز گفت‌وگوهای مهم و سودمندی را در خصوص توسعه هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه بین دو کشور و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص تحولات جهان اسلام با توجه به جایگاه مالزی در قاره آسیا و در بین کشورهای اسلامی گفت‌وگوهای مهم و ارزشمندی بین ما انجام شد. 

امیرعبداللهیان افزود: در موضوعات دوجانبه اتفاق نظر داریم که در آینده نزدیک کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود. این کمیسیون از سال ۲۰۱۷ برگزار نشده است. توافق کردیم کمیته‌های فرعی زیر مجموعه کمیسیون مشترک در زمینه‌های کنسولی، تجاری، اقتصادی، مبارزه با تروریسم،‌  فرهنگی و … به صورت فعال جلسات و دیدارهای منظم خود را در پایتخت‌ها برگزار کنند.

وی گفت: برگزاری این کمیسیون در آینده نزدیک یکی از دستاوردهای سفر وزیر خارجه مالزی به تهران خواهد بود.

سفر وزیر آموزش عالی مالزی به تهران در ماه آینده

امیرعبداللهیان افزود: توافق کردیم در ماه آینده وزیر آموزش عالی مالزی به تهران سفر کند. با توجه به همکاری‌های خوب و مفید در تبادل استاد و دانشگاه این سفر را گام مهمی در توسعه همکاری‌های علمی وفناوری بین دو کشور می‌دانیم.

دعوت از رئیسی برای سفر به کوالالامپور

وی گفت: آقای رئیسی از نخست‌وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کرد و دعوت متقابلی از آقای رئیسی برای سفر به کوالالامپور وجود دارد و از مسیر دیپلماتیک در حال تنظیم سفر و دیدار روسای دو کشور هستیم.

وزیرخارجه ادامه داد: تیم همکاران ما در وزارت خارجه دو کشور، با کمک سایر بخش‌های دولتی و خصوصی برای آماده سازی این اسناد تلاش‌های خود را از هفته آینده در پایتخت‌ها با جدیت آغاز خواهند کرد.

امیرعبداللهیان افزود: یکی از موضوعات مورد علاقه ما، همکاری‌های علمی و فناوری و اندیشکده‌ای است. وزیر خارجه مالزی امروز در مرکز مطالعات وزارت خارجه، نشست مهمی را برگزار کرد و تبادل دیدگاه‌ها در حوزه اندیشکده‌ای یکی از برنامه‌های سفر وزیر خارجه مالزی به تهران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت:‌اتفاق نظر داریم در خصوص همکاری و مسابقات رفت و برگشت دوستانه در تمامی زمینه‌های ورزشی شاهد تحرک هر چه بیشتر باشیم.

تبادل زندانیان زن

وزیر خارجه ادامه داد:  توافق کردیم در خصوص استرداد مجرمان و تبادل زندانیان با همکاری قوه قضائیه در دو کشور، شتاب بیشتری به تبادل زندانیان ببخشیم. پیشنهاد کردیم در گام اول، زندانیان زن مالزیایی در ایران و زندانیان زن ایرانی در مالزی، در آینده نزدیک تبادل شوند که امیدواریم هر چه زودتر شاهد این تبادل باشیم. 

رژیم جعلی اسرائیل تنها کنشگر غاصب، اشغالگر و تجاوزگر در غرب آسیا

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: در خصوص جنگ در اوکراین، تحولات در افغانستان و وضعیت در سوریه و موضوع مهم فلسطین تبادل نظر کردیم. منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس صفحه جدیدی از روابط را تجربه می‌کند. رهبران کشورهای منطقه امروز بر تامین امنیت درونزا تأکید بیشتری دارند و همچنین بر اقدامات و نگاه راهبردی توسعه محور به منطقه و توسعه کشورهای منطقه با شعار امنیت و توسعه برای همه در حال حرکت هستیم.

وزیر خارجه بیان کرد: رژیم جعلی اسرائیل تنها کنشگر غاصب، اشغالگر و تجاوزگر در منطقه غرب آسیاست که امیدوارم با بصیرت ملت‌ها و دولت‌های منطقه بتوانیم با حمایت امت اسلامی و جهان اسلام، حمایت‌های قوی‌تر و نیرومندی را از ملت و مقاومت فلسطین به عمل آوردیم.

وی گفت: دیدگاه‌های ایران و مالزی در حمایت از مردم فلسطین، مبارزه با تروریسم و همکاری چندجانبه بین کشورهای مسلمان مشترک است و گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای داشتیم.

هشدار امیرعبداللهیان به سوئد و دانمارک

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست خبری تصریح کرد: هتک حرمت به کتب آسمانی و ادیان ابراهیمی و قرآن کریم را در این دیدار قویا محکوم کردیم. مایلم به نام جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک هشدار بدهم که جهان اسلام و امت اسلامی تداوم هتک حرمت به قرآن کریم را تحمل نخواهد کرد.

وی گفت: اولا دانمارک و سوئد با این روش و تداوم اهانت به قرآن کریم نگران جدی رشد و توسعه افراط گرایی،‌خشونت و تروریسم در اروپا باشند و ثانیا بدانند براساس نشست اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در جهان اسلام در جریان این نشست مطرح شد و این مسأله توسط وزرای خارجه کشورهای اسلامی پیگیری خواهد شد و تا دیر نشده سوئد و دانمارک نسبت به این رویه غلط و نادرست خود تجدیدنظر کنند.

تقویت تعاملات ایران و مالزی

عبدالقدیر نیز در این نشست گفت: ابتدا از آقای امیرعبداللهیان تشکر میکنم برای دعوت از این جانب و همچنین از مهمان نوازی گرم ایران تشکر می‌کنم، سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی در جهت تقویت روابط با ایران است. سفر من همچنین نشان دهنده تعهد دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست وزیر مالزی در جهت تقویت روابط با تمامی کشورهای مسملمان است.

وی افزود: ما از طریق تعاملات با این منطقه دارای پویایی هستیم، در طول نشست امروز ما در خصوص پیشرفت روابط دوجانبه موجود و پتانسیل همکاری در حوزه‌های مختلف گفتگو داشتیم.

وزیر امور خارجه مالزی بیان کرد: همچنین درباره همکاری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و آموزش نیز صحبت کردیم. همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله فلسطین و اسلام هراسی نیز صحبت کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اولین فرصت ممکن با هدف تداوم همکاری‌ها ما منتظر سفر اقای وزیر هستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »