... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 12:31 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: قزاقستان، برای ساخت نیروگاه هسته ای رفراندوم برگزار می کند

توکایف: قزاقستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اورانیوم در جهان، باید ظرفیت انرژی هسته ای خود را داشته باشد.
قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در اجلاس سران چین و آسیای مرکزی در شیان، استان شانشی، چین، ۱۹ مه ۲۰۲۳، به میز گرد نگاه می کند. مارک کریستینو/ رویترز
 

سیاست شرق _ قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، روز جمعه گفت که قزاقستان برای تصمیم گیری در مورد ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود رفراندوم برگزار می کند، وی افزود که تاریخ آن بعداً تعیین خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت این کشور آسیای مرکزی، مدت‌هاست که این ایده را مورد بحث قرار داده و به نیاز به ظرفیت جدید تولید برق اشاره کرده است. قزاقستان حتی مکان برنامه‌ریزی شده برای تاسیسات در جنوب شرقی منطقه آلماتی را شناسایی کرده و از شرکت روس اتم(Rosatom) روسیه، به عنوان یک شریک بالقوه یاد کرده است.

اما برخی از فعالان به دلیل نگرانی‌های ایمنی و تاریخ قزاقستان به عنوان پایگاه آزمایش تسلیحات هسته‌ای که توسط شوروی اداره می‌شد، با این پروژه مخالف هستند.

توکایف گفت: «از یک طرف، قزاقستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اورانیوم در جهان، باید ظرفیت انرژی هسته ای خود را داشته باشد. از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان و برخی کارشناسان نگرانی هایی در مورد ایمنی نیروگاه های هسته ای دارند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »