... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - 8:26 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش شبکه آمریکایی “ان بی سی” از مصاحبه اختصاصی با رئیس جمهور ایران

رئیسی: نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را برای برخورد مسالمت آمیز با تظاهرکنندگان انجام دادند و بین معترضان واقعی و کسانی که از خشونت برای حمله به دولت یا پلیس استفاده می کنند، تفاوت قائل شدند.

سیاست شرق _ سیدبراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، در مصاحبه ای روز سه شنبه، در تهران، با لستر هولت، خبرنگار «ان‌بی‌سی نیوز» گفت که دولتش تصمیم خواهد گرفت که چگونه “۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده” را که قرار است در توافقنامه تبادل زندانی با آمریکا آزاد شود، خرج کند. “

رئیسی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «ان بی سی» آمریکا،ضمن اشاره به اینکه آمریکایی‌هایی که در ایران نگهداری می‌شوند، به زودی به خانه باز خواهند گشت، گفت که قرارداد تبادل زندانیان ایران و آمریکا در «زمان مقرر» تکمیل می‌شود و بازداشت‌شدگان آمریکایی «بسیار سالم» هستند.

رئیسی در اولین مصاحبه خود با یک سازمان خبری غربی، پس از مرگ مهسا امینی، به لستر هولت گفت که ناآرامی ها توسط قدرت های اروپایی و آمریکا دامن زده شده است، با این حال نیروهای امنیتی با معترضان به شیوه ای “مسالمت آمیز” برخورد کرده اند.

رئیسی گفت که ما آماده ایم تا به سخنان معترضان واقعی گوش دهیم.

رییس جمهور اسلامی ایران به خبرنگار آمریکایی گفت که “مطمئن باشید که جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده شنیدن سخنان معترضان بوده است.”

 او گفت: در هر موضوعی، ما آماده شنیدن هستیم.  

در عین حال رییسی افزود: کسانی که قصد سوء استفاده از نام خانم امینی را دارند، می دانند که به خطر انداختن امنیت مردم و امنیت جامعه، هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت.

رئیسی به خبرنگار «ان بی سی» گفت که نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را برای برخورد مسالمت آمیز با تظاهرکنندگان انجام دادند و بین معترضان واقعی و کسانی که از خشونت برای حمله به دولت یا پلیس استفاده می کنند، تفاوت قائل شدند.

وی گفت ایرانیانی که اعتراض می کنند، «آزاد هستند».  اما کسانی که قرار است امنیت را تضعیف کنند، ما اجازه این کار را نمی دهیم. “

وی افزود: کسانی که ترور کردند، افرادی را کشتند، به پلیس و نیروهای امنیتی حمله کردند و در کشور تخریب کردند، البته ما با آنها برخورد می کنیم.

رئیسی همچنین گفت: در ایران «آزادی بیان» و «آزادی قلم و مطبوعات» وجود دارد و «در بیانیه‌های ما، در موضع ما، می‌بینید که همه در کشور آزادند که اظهارنظر کنند».

رئیس جمهور در ادامه گفت که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تلاش کرده اند از مرگ خانم مهسا امینی، سوء استفاده کنند.

وی افزود:«این یک جنگ ترکیبی و یک جنگ شناختی بود. جنگ سیاسی بود. جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. آنها به خانم امینی اهمیت نمی دادند. “

وی گفت: این رویکرد آمریکایی است. آنها به بهانه حقوق بشر، کشورها را بی ثبات می کنند.

رئیسی، ضمن اینکه مرگ مهسا امینی را یک “حادثه” خواند، اظهار داشت که به سرعت و به طور کامل این پرونده را بررسی و موضوع را پیگیری کردیم و شخصاً برای بررسی ماجرا با خانواده خانم امینی ملاقات داشتم.

رئیسی گفت که حجاب بخشی از فرهنگ ایرانیان، مدت ها قبل از انقلاب ۱۳۵۷ بوده و اکثریت زنان به این قانون پایبند هستند.

وی گفت: «اکثر زنان ایرانی امروز با حجاب هستند و موازین اسلامی را رعایت می‌کنند».

رئیسی ایالات متحده و غرب را به تلاش برای «سیاسی کردن موضوع» متهم کرد و از فرانسه به دلیل اقدام جدید در مدارس دولتی که دانش آموزان را از پوشیدن عباها، ردای تمام قد زنان مسلمان، منع می کند، انتقاد کرد.

وی ضمن اشاره به تلاش غرب برای اعمال فشار بر ایران در خصوص پوشش گفت: «من معتقدم که در این زمینه شکست خورده‌اند و در آینده نیز شکست خواهند خورد».

رئیسی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران به مسکو پهپاد ارسال می کند و مسکو آنها را در اوکراین استفاده می کند، تاکید کرد  که دولت کی یف هنوز مدارک و اسنادی را برای اثبات این ادعا به تهران ارائه نکرده است.

رئیس جمهور در این مصاحبه بار دیگر موضع ایران را تکرار و تاکید کرد که اگرچه تهران با روسیه قراردادهای همکاری دفاعی دارد، اما سلاح های مورد استفاده در جنگ مسکو علیه اوکراین را در اختیار روسیه قرار نداده است.

رئیسی گفت: ما هیچ نقشی در جنگ روسیه و اوکراین نداریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »