... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - 10:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

خبرگزاری فرانسه: راه‌پیمایی بی‌سابقه مخالفان دولت لهستان در ورشو برگزار شد

طبق نظرسنجی‌ها، حزب «حق و عدالت» که به عوام‌گرایی (پوپولیسم) و ناسیونالیسم افراطی شهرت دارد، همچنان در صدر است و «ائتلاف مدنی» با اختلاف نسبتاً زیاد در رده دوم قرار دارد.

سیاست شرق _ کمتر از دو هفته مانده به انتخابات پارلمانی لهستان، حدود یک میلیون نفر در راه‌پیمایی علیه دولت شرکت کردند. شهرداری پایتخت این راه‌پیمایی را «بزرگ‌ترین تظاهرات تاریخ ورشو» توصیف کرد.

به نقل لز خبرگزاری فرانسه، گروه‌ها و نیروهای مختلف سیاسی که با دولت کنونی لهستانی مخالفند، توانستند حدود یک میلیون نفر را به خیابان بکشند. این راه‌پیمایی استثنایی با فراخوان دونالد توسک، نخست‌وزیر پیشین، رئیس پیشین شورای اروپا و رهبر «ائتلاف مدنی» انجام گرفت. «ائتلاف مدنی» مجموعه‌ای از نیروهای سیاسی لهستان است که همگی کم و بیش میانه‌رو هستند.

دونالد توسک، راهپیمایی روز یکشنبه را، «بزرگ‌ترین تظاهرات سیاسی در تاریخ لهستان» و «بزرگ‌ترین تجمع سیاسی در جهان کنونی» دانست. او با حمله به دولت و حزب حاکم گفت: «لهستان سزاوار حکومت بهتری است، من ایمان دارم که لهستان حتی لایق بهترین‌هاست.»

راه‌پیمایان که محورهای اصلی شهر ورشو را پر کرده بودند، شعار می‌دادند «ما پیروز خواهیم شد!»

با اینحال سرنوشت انتخابات روز ۱۵ اکتبر از هم اکنون معلوم نیست. طبق نظرسنجی‌ها، حزب «حق و عدالت» که به عوام‌گرایی (پوپولیسم) و ناسیونالیسم افراطی شهرت دارد، همچنان در صدر است و «ائتلاف مدنی» با اختلاف نسبتاً زیاد در رده دوم قرار دارد.

با اینحال کارشناسان سیاسی لهستانی معتقدند که در دو هفتۀ باقی مانده، احتمال تغییر نظر رأی‌دهندگان زیاد خواهد بود.

نزدیک به چهار ماه قبل، اپوزیسیون موفق شده بود که یک راه‌پیمایی نیم میلیونی به راه بیندازد. اما این‌بار استقبال مردم حتی برگزارکنندگان را تعجب‌زده کرد.

حزب «حق و عدالت» به ویژه در مورد حقوق بشر اختلافات زیادی با اتحادیه اروپا دارد. رهبر این حزب، یاروسلاو کاچینسکی، یک چهرۀ به شدت مذهبی و محافظه‌کار است .

لهستان از جمله کشورهای مهمی است که در ائتلاف غرب در جنگ اوکراین، نقش برجسته ای را ایفا میکند و هرگونه تغییر رویکرد دولت لهستان، می تواند شرایط را برای اوکراین و ناتو، تغییر دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »