... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - 7:16 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: تولید نفت اوپک، برای دومین ماه متوالی، از سوی نیجریه و ایران افزایش یافت

سیاست شرق _ بر اساس نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه، تولید نفت اوپک برای دومین ماه متوالی در سپتامبر افزایش یافت که به دلیل افزایش تولید نفت در نیجریه و ایران، علی‌رغم کاهش مداوم تولید عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک پلاس برای حمایت از این سازمان در بازار انجام شد.

این بررسی نشان داد که ماه گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت، ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در روز تولید کردند، که ۱۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه اوت بیشتر بود. تولید در ماه اوت برای اولین بار از فوریه افزایش یافته بود.

این افزایش در ماه سپتامبر به رهبری نیجریه بود که با سرقت نفت خام و ناامنی در منطقه تولیدکننده نفت خود دست و پنجه نرم می کرد. ایران که علیرغم تحریم‌های آمریکا در حال افزایش عرضه بوده است، با افزایش تولید به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ تا کنون، تولید خود را افزایش داده است.

بر اساس داده‌های حمل‌ونقل و منابع در این نظرسنجی، نیجریه در ماه سپتامبر بدون هیچ گونه اختلال عمده در حمل‌ونقل، صادرات را افزایش داد و تولید را ۱۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داد. این کشور تا سال آینده بهبود بیشتری را هدف قرار داده است.

بررسی نشان داد که دومین افزایش بزرگ مربوط به ایران است که تولید را به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز رساند. بر اساس نظرسنجی رویترز و ارقام جداگانه از اوپک، این بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است، سالی که واشنگتن دوباره تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

تحلیلگران گفته‌اند که صادرات بیشتر ایران نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و صلاحدید واشنگتن در اجرای آنها است زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند.

اساس این نظرسنجی، تولید ۱۰ عضو اوپک که مشمول توافق کاهش عرضه اوپک پلاس هستند، ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. عربستان سعودی و سایر اعضای خلیج فارس به شدت به کاهش بودجه توافق شده و کاهش داوطلبانه اضافی پایبند هستند.

بر اساس این نظرسنجی، عربستان سعودی صادرکننده اصلی، تولید اوت و سپتامبر را نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشت، زیرا این کشور کاهش داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز را برای حمایت بیشتر از بازار تمدید کرد.

عراق و امارات متحده عربی تولید را اندکی افزایش دادند، در حالی که عرضه آنگولا بیشترین کاهش را در گروه ۵۰۰۰۰ بشکه در روز به دلیل کاهش صادرات نشان داد.

تولید اوپک هنوز حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از مقدار مورد نظر است، عمدتاً به این دلیل که نیجریه و آنگولا ظرفیت تولید به اندازه سطح توافق شده خود را ندارند.

نظرسنجی رویترز با هدف پیگیری عرضه به بازار است. این بر اساس داده‌های حمل و نقل ارائه شده توسط منابع خارجی، داده‌های جریان Refinitiv Eikon، اطلاعات شرکت‌هایی که جریان‌ها را دنبال می‌کنند مانند Petro-Logistics و Kpler، و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »