... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - 0:49 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر عراق

امیرعبداللهیان: اقدام گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان‌ الاقصی یک اقدام کاملا فلسطینی و خودجوش بود و خود غربی‌ها نیز تاکید می کنند که سلوک و رفتار افراطی نتانیاهو این شرایط را ایجاد کرد.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. 

به نقل از ایرنا، امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام رئیس جمهور اسلامی ایران، گفت: ما در بغداد هستیم که با توجه به تحولات فلسطین و غزه مشورت‌های در این زمینه داشته باشیم. 

وزیر امور خارجه افزود: بر کسی پوشیده نیست که با جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه علیه ملت و شهروندان عادی فلسطین روبرو هستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در شرایطی که رژیم صهیونیستی دست به محاصره کامل غزه زده و آب و برق و سوخت آن را قطع کرده و مانع ارسال مواد غذایی و دارو می‌شود، آمریکا و برخی طرفها در حال ارسال سلاح به اسرائیل هستند و دست این رژیم جنایتکار را در کشتار بیرحمانه شهروندان و غیرنظامیان فلسطین در غزه باز گذاشته اند. در چنین شرایطی هر احتمالی می تواند رخ دهد و اینکه شاهد رخدادهای جدیدی در منطقه باشیم.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: مقامات برخی کشورها در تماس با ما از احتمال باز شدن جبهه جدیدی در منطقه می‌پرسند، به آنها گفتیم که پاسخ روشن ما در خصوص احتمالات آتی این است که همه چیز بستگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دارد.

وی افزود اقدام گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان‌ الاقصی یک اقدام کاملا فلسطینی و خودجوش بود و خود غربی‌ها نیز تاکید می کنند که سلوک و رفتار افراطی نتانیاهو این شرایط را ایجاد کرد.

امیرعبداللهیان گفت: اکنون نیز جنایات اسرائیل ادامه دارد و کسی در منطقه برای گشایش جبهه‌های جدید از ما اجازه نمی‌گیرد.

وزیر امور خارجه گفت: ما با مقامات صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل در تماس هستیم و از طریق آنها تلاش می کنیم که مواد غذایی و دارو برای مردم غزه بفرستیم و در این زمینه با برخی کشورهای منطقه نیز در مشورت و تبادل نظر هستیم. 

وی با تشکر از مواضع قوی عراق در حمایت از فلسطین و مردم غزه گفت: هم مرجعیت عالی و هم دولت و مردم و جریانات عراقی بطور قوی از فلسطین حمایت می‌کنند که نشان دهنده نگاه صحیح و عمیق عراق به مساله فلسطین است. 

امیرعبداللهیان گفت: من در تماس‌های دیپلماتیک خود با دبیر کل سازمان ملل و آقای بورل گفتم که آنچه که اتفاق افتاد واکنش به اقدامات تندروانه و افراط گرایی دولت نتانیاهو بود.  

وی افزود: ما به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان را دادیم و از هر ابتکار عمل کشورهای اسلامی برای حمایت از ملت فلسطین استقبال و حمایت می کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: قطعا نیاز است جنایت رژیم صهیونیستی در غزه متوقف شود و نقش عراق نیز در تلاش برای تحقق این هدف بسیار مهم است.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق، بر لزوم اجرای کامل آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین بر ضرورت تلاش مشترک برای توسعه روابط دو کشور بویژه در زمینه های اقتصادی تاکید کرد که مورد تایید متقابل نخست وزیر عراق قرار گرفت.

نمی‌توانیم نظاره گر شرایط غزه باشیم

السودانی نخست وزیر عراق هم در این دیدار ضمن تشکر و خیرمقدم به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت این سفر نشان دهنده تاکید مجدد اهتمام ایران بر مسئله فلسطین است. 

وی افزود: موضع ایران در قبال مساله فلسطین یک موضع ثابت بوده و هیچگاه تغییر نکرده است. 

نخست وزیر عراق افزود: مساله فلسطین مسئله مرتبط با عقیده است و یک مسئله سیاسی نیست و حمایت از فلسطین نشان دهنده وجدان هر مسلمان و هر انسان آزاده ای در سراسر جهان است. 

السودانی گفت: ما از طوفان‌ الاقصی تعجب نمی‌کنیم، چون نمی توان حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفت و اشتباه است اگر گمان شود که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حقوق ملت فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود.

نخست وزیر عراق تاکید کرد حتی اگر بخواهیم از منظر سازمان ملل و ادبیات بین المللی نیز صحبت کنیم، دهها قطعنامه در سازمان ملل راجع به فلسطین و علیه اسرائیل تصویب شده و اسرائیل به هیچکدام از آنها پایبند نبوده و ملت فلسطین از اولیه ترین حقوق خود محروم مانده اند، طبیعی است که ملت فلسطین برای برگرداندن حقوق خود دست به انتفاضه می زند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: ملت عراق یار و یاور ملت فلسطین است و گزارشی از تلاشهای دیپلماتیک عراق در ارتباط با فلسطین و در چارجوب حمایت از مردم غزه ارائه کرد. 

آقای السودانی افزود: ما از برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی مسائل غره در سطح وزرا و حتی رؤسا حمایت می کنیم و آماده هرگونه کمک برای برگزاری آن هستیم. قطعا نمی توانیم نظاره گر شرایط غزه باشیم و دیدگاه‌های مرجعیت عالی عراق در این زمینه نیز روشن است و ما و ایران در این زمینه به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »