... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - 8:29 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار؛ رشد ۱۳۳ درصدی مصرف دخانیات میان دختران ۱۲ تا ۱۵ سال

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات : بر اساس مطالعات و تحقیقات بهداشت جهانی روند مصرف دخانیات در زنان نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد رشد داشته و در دختران ۱۲ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

سیاست شرق _ حاجیلویی، دبیر اجتماعی و فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اولین میز مبارزه با مواد مخدر، گفت: بر اساس آمار مصرف دخانیات در جامعه رشد مصرف را نشان می‌دهد و وقتی این روند به نوجوانان می‌رسد شرایط بحرانی را ایجاد می‌کند، سن مصرف دخانیات در نوجوانان به ۱۳ سال رسید و در مصرف دخانیات در دختران رشد ۱۳۳ درصدی داشته است.

این نشست در روز چهارشنبه، ۳ آبان ماه، ۱۴۰۲،با حضور محمود حاجیلویی دبیر اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه مواد مخدر، مصلحی مدیر کل سلامت روانی وزارت بهداشت، امیر تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، ابوالحسن صفرپور کارشناس آسیب‌های اجتماعی میز مواد مخدر در ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده بود.

محمود حاجیلویی دبیر اجتماعی و فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله‌های اساسی و مهم در حوزه فرهنگ و علم که از دستگاه مسئول برنمی آید، ورود می‌کند، به بیان دیگر شورای انقلاب فرهنگی خود را متولی حل مشکلات اساسی در حوزه علم و فرهنگ می‌داند و این حل مسئله رهگذر بین دستگاه‌ها است.

وی بیان داشت:بر اساس آمار مصرف دخانیات در جامعه رشد مصرف را نشان می‌دهد و وقتی این روند به نوجوانان می‌رسد شرایط بحرانی را ایجاد می‌کند، سن مصرف دخانیات در نوجوانان به ۱۳ سال رسید و در مصرف دخانیات در دختران رشد ۱۳۳ درصدی داشته است.

حاجیلویی ادامه داد: ۷۰ درصد افرادی که اعتیاد سنگین دارند، در گذشته اعتیاد سبک داشته‌اند، یعنی ما در آینده اگر پیشگیری از مصرف دخانیات به خصوص در دختران را دنبال نکنیم، اعتیاد سنگین زیادی خواهیم داشت.

دبیر اجتماعی و فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما هم قانون جامع و هم ساختارهای خوبی در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت داریم همچنین یک سرمایه گذاری حقوقی خوبی داریم، ما نیازمند این هستیم که انسجامی بین دستگاه‌های مسئول ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همراهی و مشارکت تشکل‌های مردمی و داوطلب در این حوزه یک راهبرد اساسی است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود مشارکت‌های مردمی در لایه‌های مختلف در دستور کار دارد.

دبیر اجتماعی و فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی که درباره ارزش‌ها انجام داده‌ایم این است که هم چنان خانواده ارزش دارد و یکی از سرمایه‌های اصلی ما خانواده‌ها هستند و برای تنظیم راهبردها ما بر روی خانواده حساب می‌کنیم و ما در کنار خانواده‌های ایرانی ایستاده‌ایم تا با آموزش‌های اثر گذار بتواند مؤثر باشد و اکنون خانواده‌ها در برخورد با نوجوانان خود چالش‌هایی دارند.

حاجیلویی ادامه داد: تاکنون ما نتوانسته ایم بین دستگاه‌های موظف در حوزه اجتماعی و مصرف دخانیات هماهنگی ایجاد کنیم و قرارگاهی در تلاش برای ایجاد هماهنگی است.

وی افزود: تنظیم بسته سیاستی یکی از کارهایی است که ما در این میز انجام می‌دهیم، الگوهایی برای توافقی که بین آنها انجام می‌شود، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به سوی اجرا می‌رود، سرمایه حقوقی خوبی در این زمینه داریم و در گام دوم اجرا است، در نقشه مصوباتی کشور اقدامات اجرایی داریم که باید به آن توجه شود.

در ادامه نیز، محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، گفت: سلامت مردم از زمان جنینی آغاز می‌شود و تا سالمندی ادامه دارد و در زمان‌های مختلف عوامل گوناگون بر سلامت فرد تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: دخانیات، یکی از مهم‌ترین تجارت‌های سود آور دنیا است که بعد از تسهیلات و نفت در ردیف سوم و چهارم قرار دارد و در پشت صحنه آن مافیایی وجود دارد و همه کشورها از این تجارت ضرر می‌کنند،همچنین حدود ۲۲ درصد از مردان و کمتر از ۴ درصد از زنان و کمتر از یک درصد نوجوانان و دختران دخانیات مصرف می‌کنند.

روند مصرف دخانیات در زنان، نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد رشد داشته است

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات بهداشت جهانی روند مصرف دخانیات در زنان نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد رشد داشته و در دختران ۱۲ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

مسجدی خاطرنشان کرد: همچنین بیماری قلبی و عروقی و سرطان که در کشور ابتلا به آن روند افزایشی دراد می تواند ناشی از مصرف دخانیات باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ درصد از مردم در کشور دخانیات مصرف می‌کنند و حدود ۸۰ درصد از مردم دخانیات مصرف نمی‌کنند و باید از آنها حمایت کرد و همزمان باید عوارض مصرف دخانیات به این ۱۴ درصد را اطلاع رسانی کنیم.

همچنین نظر مقصودی دبیر میز تخصصی پیشگیری از استعمال دخانیات بیان کرد: در میز تخصصی هدف کلیدی ما پیشگیری از مصرف دخانیات در زنان و نوجوانان بر پایه مدرسه و خانواده است که در این راستا سه راهبرد را دنبال می‌کنیم؛ این راهبردها از جمله انسجام بخشی بین دستگاهی در برخورد مناسب با مواد مخدر، اطلاع رسانی، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد به ویژه بخش خصوصی برای آموزش به مردم است.

وی ادامه دارد: برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، ممنوعیت فروش دخانیات به نوجوانان، ممنوعیت تبلیغ دخانیات در رسانه‌ها در دستور کار میز پیشگیری مواد مخدر قرار دارد.

مصلحی مدیر کل سلامت روانی وزارت بهداشت هم با تاکید بر تأثیر سبک زندگی در مصرف مواد مخدر گفت: کتب درسی در سه دوره تحصیلی به سبک زندگی می‌پردازند و این کافی نیست ما باید به تمام عوامل تأثیر گذار در شکل‌گیری سبک زندگی نظارت کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »