... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - 0:48 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

سی ان ان: چه چیزی در دستور کار رهبران چین و آمریکا در کالیفرنیا است؟

تحلیلگران می گویند که در حالی که چین و ایالات متحده احتمالاً پس از این نشست تعاملات مثبت خود را از سر خواهند گرفت، روابط آنها شکننده باقی خواهد ماند.

سیاست شرق _ شی جین پینگ، رییس جمهور چین، روز سه شنبه وارد سانفرانسیسکو شد، تا روز چهارشنبه، یک نشست مورد انتظار و مهم را با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا داشته باشد .

به نقل از سی ان ان (CNN)، این که شی جین پینک، اولین سفر خود به ایالات متحده را در شش سال گذشته انجام می دهد، یک سفر چهار روزه که شامل حضور او در مجمع بین المللی همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است، به خودی خود قابل توجه است.

رهبران دو اقتصاد برتر جهان، آخرین دیدارشان در حاشیه یک گردهمایی بین‌المللی دیگر در بالی، اندونزی در نوامبر ۲۰۲۲ بود.

برای ترتیب دادن این دیدار و نشست مهم، دولت‌های آن‌ها مجبور شده‌اند تعدادی از موضوعات بحث‌برانگیز را بررسی کنند: از مدیریت یک بالون جاسوسی و به ظاهر سرکش چینی گرفته تا هدف قرار دادن پکن بر تجارت‌های بین‌المللی ، و محدودیت‌های تک به تک بر روی فناوری پیشرفته نسبت به یکدیگر.

با این حال، انتظارات برای کسب موفقیت های بزرگ در نشست چهارشنبه کم است.

شی در حال تلاش برای احیای اقتصاد متزلزل چین است، و در حالی به سمت این دیدار می رود که هنوز پس از کاهش کنترل های همه گیر سختگیرانه اش، با بازار دارایی در بحران و بیکاری بی سابقه جوانان، به طور کامل احیا نشده است.

مشکلات اقتصادی، همراه با برکناری غیرقابل توضیح دو مقام ارشد چین و در رأس دولتش، تصویری را که شی در آخرین دیدار با بایدن ارائه کرد، مخدوش کرده است، زمانی که او به تازگی قدرت را تثبیت کرده بود و سومین دوره پیشرفت و اصلاحات در چین را آغاز کرده بود.

در همین حال، بایدن خود را گرفتار چالش های بین المللی از «جنگ در اوکراین» تا آخرین« درگیری در غزه» می بیند . نقطه اشتعال جهانی دیگری که چین را درگیر می کند آخرین چیزی است که او می خواهد ببیند، انتخاب مجدد بایدن در سال آینده و رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

یون سان، مدیر برنامه چین در این باره گفت: «در زمانی که هر دو با چالش‌های داخلی و چالش‌های سیاست خارجی روبرو هستند، انگیزه کمتری برای آنها وجود دارد که سعی کنند به دنبال یکدیگر بروند و کمی انگیزه بیشتر برای آنها برای تثبیت روابط خود وجود دارد.

دستور کار شی

علیرغم چالش هایی که او در داخل با آن مواجه است، رهبر چین ممکن است خود را در موقعیت قوی تری نسبت به بایدن ببیند. پکن ایالات متحده را گرفتار قطبی شدن عمیق سیاسی و در حال افول در سطح جهانی می داند.

شی فکر می کند که ایالات متحده می خواهد روابط با چین را بهبود بخشد. سوئیشنگ ژائو، مدیر مرکز همکاری چین و ایالات متحده در دانشگاه دنور، با اشاره به بازدید مقامات آمریکایی از پکن در ماه های اخیر، گفت: آنها آن هیئت ها را نزد او فرستادند… (پس از اینکه او) دولت ایالات متحده را تحت فشار قرار داد.

پکن بر این باور است که ایالات متحده باید در نگرش خود نسبت به چین “اصلاحاتی انجام دهد”. از نظر او، اگر “می خواهید با ما می آیید و با ما صحبت می کنید، باید به سمت ما حرکت کنید.”

به گفته تحلیلگران، یکی از موضوعاتی که در صدر فهرست شی جین‌پینگ قرار دارد، تلاش ایالات متحده برای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین برای کاهش اتکا به تولید چینی، موتور اقتصادی، و تلاش‌های این کشور برای محدود کردن دسترسی چین به انواع فناوری‌های پیشرفته آمریکایی است که برای تولیدات این کشور و صنایع فناوری و نوسازی ارتش آن، حیاتی است.

پکن این تلاش‌ها را که شامل محدودیت‌هایی بر فروش تراشه‌های پیشرفته به چین و ممنوعیت برخی سرمایه‌گذاری‌های فناوری ایالات متحده در چین است، اقداماتی آشکار برای مقابله با چین می داند و نه اقدامات محدود و هدفمند امنیت ملی که دولت بایدن ادعا می‌کند.

مقامات چینی نیز، با کنترل خود بر روی مواد طبیعی مورد استفاده در ساخت محصولات فناوری آمریکایی، واکنش نشان دادند.

تحلیلگران می‌گویند شی از بایدن می‌خواهد تا محدوده رویکرد ایالات متحده در مورد محدودیت‌های فناوری را روشن و تعریف کند.

او همچنین احتمالاً بایدن را برای تضمین سیاست آمریکا در قبال تایوان، دموکراسی خودگردانی که حزب کمونیست حاکم چین ادعا می کند و قول داده است با آن متحد شود، تحت فشار قرار دهد.

ایالات متحده در سال‌های اخیر در بحبوحه تجاوزات فزاینده چین، حمایت از این جزیره را افزایش داده است. این موضوع در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قریب الوقوع در ژانویه که در آن پکن امیدوار است شاهد از دست دادن قدرت حزب دموکراسی مترقی تایوان (DPP) که مخالف روابط نزدیکتر با چین است، حادتر می شود.

(پکن) می داند که انتخابات در راه است. آنها به هر طریق ممکن به آمریکا می گویند که این مسئله خط قرمز است، به آن دست نزنید، و بهتر است در کاندیدای DPP نظارت کند تا روابط دو طرف تنگه، وخیم نشود.

سفر به کالیفرنیا، همچنین فرصتی برای شی جین‌پینگ خواهد بود تا تجار آمریکایی را در مورد این ایده که چین یک مکان و فرصت باقی می‌ماند و پکن متعهد به اصلاحات حامی کسب‌وکار است، که در دهه‌های اخیر منجر به افزایش چشمگیر آن شده است، مطرح کند.

انتظار می‌رود شی در طی سخنرانی با رهبران صنعت آمریکا، در یک ضیافت شام در این هفته بر این نکته تاکید کند، اگرچه پکن هنوز این مسئله را تایید نکرده است.

اعتماد تجاری به چین در سال‌های اخیر به دنبال کنترل‌های شدید همه‌گیر و با افزایش کنترل دولت بر اقتصاد و گسترش قانون مبهم و گسترده ضد جاسوسی ، کاهش یافته است . مجموعه‌ای از یورش‌ها و بازداشت‌هایی که شرکت‌های بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نگرانی‌های شرکت‌های غربی را در مورد خطرات انجام تجارت در آنجا افزایش داده است.

سیگنال های مثبت

پیش از سفر شی جین پینگ به آمریکا با نشانه هایی همراه بود که چین امیدوار است روابط تیره و تار بین دو کشور را هموار کند.

هفته‌های اخیر، چین میزبان اعضای سالخورده آمریکایی «ببرهای پرنده»، گروهی از خلبانان جنگنده و سربازانی بود که به چین در جنگ با ژاپنی‌ها در طول جنگ جهانی دوم کمک کردند، برای حضور در مراسم بزرگداشتی در پکن. این رویداد و تور بعدی گروه در سراسر چین به طور گسترده توسط رسانه های دولتی چین پوشش داده شد.

صفحات روزنامه People’s Daily سخنگوی حزب همچنین با یک سرمقاله، با نام مستعار ژونگ شنگ، که برای بیانیه‌های مهم سیاست خارجی نوشته شده است، «پتانسیل عظیم همکاری بین دو کشور» را ستود.

چرخش از لفاظی های معمول ضد ایالات متحده به قدری سریع بوده است که برخی از کاربران رسانه های اجتماعی چینی به آن توجه کرده اند، و یکی از کاربران نوشت: ” فعلاً متنفر از ایالات متحده را متوقف می کنم و منتظر اطلاعیه بعدی باشید. “

بر اساس نظرسنجی های ماهانه انجام شده توسط شرکت بینش تجاری Morning Consult، به نظر می رسد که احساسات عمومی چین نسبت به ایالات متحده در ماه های اخیر نیز کاهش یافته است. این نظرسنجی نشان داد که از آوریل تا اکتبر، سهم بزرگسالان چینی که ایالات متحده را «دشمن یا غیردوست» می‌دانند، ۹ درصد کاهش یافت و به ۴۸ درصد رسید.

در همین حال، سفر چهار مقام دولت آمریکا به پکن در تابستان، منجر به گفتگوهای سطح پایین تر و سفرهای متقابل شده است که گامی مهم به سمت احیای خطوط ارتباطی است که توسط پکن در اعتراض به بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت آمریکا از تایوان در سال ۲۰۲۲ قطع شده بود.

“در عمل غیر قابل اجرا”

اما وقتی نوبت به این می رسد که آیا هر یک از این گفتگوها و نشست سران بایدن و شی، منجر به امتیازاتی در مورد موضوعات اصلی که منجر به تنش بین ایالات متحده و چین می شود – مانند تایوان، ادعاهای پکن در مورد دریای مورد مناقشه چین جنوبی یا تلاش هایی از سوی چین می شود یا خیر. هر دو طرف به نام حفاظت از امنیت ملی تحلیلگران شک دارند.

شی یین‌هونگ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه رنمین چین گفت: «اگرچه هم چین و هم ایالات متحده امیدوارند از وخامت شدید رقابت و رویارویی خود جلوگیری کنند… و هر دو طرف اهمیت زیادی برای جلوگیری از درگیری‌های نظامی با یکدیگر قائل هستند، اما هیچ یک از آنها آمادگی اعطای امتیاز مهم و پایدار را ندارند.»

حتی در مورد مسائل بین المللی که هر دو در تضمین ثبات جهانی نقش دارند، مشخص نیست که چقدر هماهنگی می تواند وجود داشته باشد.

پس از نزدیک به دو سال جنگ در اوکراین، به نظر می رسد که ایالات متحده امید چندانی ندارد که پکن، شریک نزدیک روسیه، مسکو را برای پایان دادن به تهاجم خود به اوکراین تحت فشار بگذارد.

به گفته شی، وقتی نوبت به آخرین درگیری در غزه می‌رسد، حتی اگر بایدن از چین بخواهد که شریک تجاری خود ایران را تحت فشار قرار دهد تا درگیر نشود، هماهنگی در عمل ممکن است غیرممکن باشد.

چین همچنین نسبت به تشدید لفاظی‌های آمریکا در طول انتخابات آتی ایالات متحده، زمانی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ممکن است بخواهند برای جلب نظر رأی‌دهندگان نسبت به چین سخت‌گیرانه ظاهر شوند، محتاط است.

تحلیلگران می گویند که در حالی که چین و ایالات متحده احتمالاً پس از این نشست تعاملات مثبت خود را از سر خواهند گرفت، روابط آنها شکننده باقی خواهد ماند.

سان در واشنگتن گفت که این تعاملات “تضاد اساسی منافع ملی بین این دو را حل نخواهد کرد.” بنابراین، سوالی که مردم خواهند پرسید این است که این چقدر واقعی و چقدر پایدار است؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »