... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - 9:51 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آناتولی: حمایت اسپانیا و بلژیک، از کشور مستقل فلسطینی

سانچز: اسرائیل قوانین بین المللی را رعایت نمی کند و متهم به "کشتار بی رویه" "هزاران کودک" در غزه است.

سیاست شرق _ پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا روز جمعه گفت که مادرید آماده به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین است، حتی اگر این اقدام مخالف نظر اتحادیه اروپا باشد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، سانچز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در گذرگاه مرزی رفح در مصر, به رسانه‌ها تصریح کرد: فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی بویژه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن, کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

وی افزود که در حالت ایده آل، به رسمیت شناختن فلسطین یکباره و با مشارکت حداقل چندین کشور عضو اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

سانچز گفت که اسرائیل قوانین بین المللی را رعایت نمی کند و آن را به “کشتار بی رویه” “هزاران کودک” در غزه متهم کرد.

از سوی دیگر، سانچز همچنین حمله ۷ اکتبر حماس را محکوم کرد.

سانچز در گذرگاه مرزی رفح گفت: “خشونت فقط منجر به خشونت بیشتر خواهد شد. ما باید امید و صلح را جایگزین خشونت کنیم. این چیزی است که من به رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل گفتم.

در همین رابطه، الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک نیز در مصر به سانچز پیوست و خواهان کاهش بحران انسانی در غزه شد.

او در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که اولویت اول آزادی اسرای در اختیار حماس و کمک به کاهش بحران انسانی در نوار غزه است.

دی کرو گفت: پس از این امر, باید دور میز بنشینیم و درباره موضوع (به رسمیت شناختن فلسطین) بحث کنیم.

پس از این اظهارات, وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز جمعه سفیران اسپانیا و بلژیک را احضار و ادعا کرد که سخنان نخست وزیران اسپانیا و بلژیک “حمایت از تروریسم” است.

در بیانیه وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی آمده است: «پس از سخنان نخست وزیران اسپانیا و بلژیک در رفح، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل دستور داد تا سفرای هر دو کشور را برای گفت و گوی جدی احضار کنند.»

در این بیانیه اضافه شده است: ما اظهارات نادرست سران دولت‌های اسپانیا و بلژیک را که از تروریسم حمایت می‌کنند، محکوم می‌کنیم.

حال حاضر ۹ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند. در سال ۲۰۱۴، سوئد اولین کشوری بود که در حالی که عضو اتحادیه اروپا بود، این کار را انجام داد.

نخست وزیران بلژیک و اسپانیا روز جمعه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار کردند.

وی پیشنهاد کرد که جامعه بین المللی باید کنترل صلح پایدار در اسرائیل و فلسطین را به دست بگیرد.

وی در توضیح ایده خود برای یک کشور غیرنظامی فلسطین با همکاری سازمان ملل گفت: ما نیاز به به رسمیت شناختن بین المللی کشور فلسطین داریم و سازمان ملل باید مرزهای سال ۱۹۶۷ را با حضور نیروهای بین المللی اتخاذ کند.

اسپانیا در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و بلژیک از اول ژانویه (۱۱ دی) این پست را بر عهده خواهد گرفت، بنابراین حضور رهبران این دو کشور در فلسطین اشغالی با هدف انتقال موضع اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

در این دیدارها همچنین در مورد تاثیر حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس علیه رژیم اسرائیل و وضعیت بحرانی بشردوستانه در نوار غزه گفت‌وگوها می‌شود.

این سفر، نخستین اقدام بین‌المللی سانچز پس از انتخاب مجدد به عنوان نخست وزیر اسپانیا است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »