... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - 4:40 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شینهوا: طرح پنج ماده ای چین برای مناقشه فلسطین و اسرائیل

چین: حل و فصل اساسی مسئله فلسطین در اجرای راه حل دو کشوری، احیای حقوق مشروع ملی فلسطین و ایجاد کشور مستقل فلسطین، بر اساس مرز 1967 و با پایتختی بیت المقدس شرقی، که از حاکمیت کامل برخوردار باشد، نهفته است.
«وانگ یی» وزیر امورخارجه چین

سیاست شرق _ وزارت امور خارجه چین، روز پنجشنبه،طرح پنج ماده ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد، که در آن، موضع چین در مورد حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل بیان شد. در ادامه متن کامل آمده است:

سند موضع جمهوری خلق چین در مورد حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل

درگیری کنونی فلسطین و اسرائیل باعث تلفات سنگین غیرنظامیان و یک فاجعه انسانی جدی شده است. این یک نگرانی جدی برای جامعه بین المللی است. رئیس جمهور، شی جین پینگ، موضع اصولی چین را در مورد وضعیت کنونی فلسطین و اسرائیل در موارد متعددی بیان کرد. وی بر ضرورت آتش بس فوری و پایان دادن به درگیری ها، اطمینان از ایمن و بلامانع بودن کریدورهای بشردوستانه و جلوگیری از گسترش درگیری تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد: راه اساسی برون رفت از این امر در راه حل دو دولتی، ایجاد اجماع بین المللی برای صلح و تلاش برای حل و فصل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین در زمان اولیه است.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، شورای امنیت مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد و بنابراین باید نقش فعال و سازنده ای در مورد مسئله فلسطین ایفا کند. در این رابطه، چین پیشنهادات زیر را ارائه می دهد:

۱. اجرای آتش بس همه جانبه و پایان دادن به جنگ. طرف های درگیر باید واقعاً قطعنامه های مربوطه UNGA و UNSC را اجرا کنند و فوراً یک آتش بس بشردوستانه بادوام و پایدار را تحقق بخشند. بر اساس قطعنامه ۲۷۱۲ شورای امنیت، شورای امنیت در پاسخ به درخواست های جامعه بین المللی، باید صراحتاً خواستار آتش بس همه جانبه و پایان نبرد، تلاش برای کاهش تنش درگیری و آرام کردن اوضاع در اسرع وقت شود.

۲. حفاظت مؤثر از غیرنظامیان. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به صراحت از همه طرف ها می خواهد که به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه، به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، پایبند باشند. توقف هرگونه حمله خشونت آمیز علیه غیرنظامیان و نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و اجتناب از حمله به تأسیسات غیرنظامی ضروری است. شورای امنیت همچنین باید پیام روشنی مبنی بر مخالفت با انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی فلسطینی، جلوگیری از جابجایی غیرنظامیان فلسطینی و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر همه غیرنظامیان و گروگان‌های اسیر ارسال کند.

۳. تضمین کمک های بشردوستانه. همه طرف‌های ذیربط باید طبق الزامات قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از محروم کردن مردم غیرنظامی غزه از تدارکات و خدمات ضروری برای بقای آنها خودداری کنند، کریدورهای بشردوستانه را در غزه ایجاد کنند تا دسترسی سریع، ایمن، بدون مانع و پایدار به کمک‌های بشردوستانه جهت جلوگیری از یک فاجعه انسانی با شدت بیشتر فراهم کند. شورای امنیت باید جامعه بین‌المللی را تشویق کند که کمک‌های بشردوستانه را افزایش دهد، وضعیت بشردوستانه را بهبود بخشد، و از نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد و همچنین آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور میانه در کمک‌های بشردوستانه حمایت کند. و جامعه بین المللی را برای حمایت از بازسازی پس از جنگ در غزه آماده کند.

۴. تقویت میانجیگری دیپلماتیک. شورای امنیت باید نقش خود را در تسهیل صلح همانطور که در منشور ملل متحد مقرر شده است به کار گیرد تا از طرفین درگیری بخواهد برای جلوگیری از گسترش درگیری و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه خویشتن داری کنند. شورای امنیت باید به نقش کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای اهمیت دهد، از خدمات خوب دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیرخانه حمایت کند و کشورهای دارای نفوذ بر طرف‌های درگیری را تشویق کند تا موضعی عینی و عادلانه را حفظ کنند تا مشترکاً یک نقش سازنده در تنش زدایی از بحران داشته باشند.

۵. به دنبال حل و فصل سیاسی. بر اساس قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و اجماع بین المللی، حل و فصل اساسی مسئله فلسطین در اجرای راه حل دو کشوری، احیای حقوق مشروع ملی فلسطین و ایجاد کشور مستقل فلسطین، بر اساس مرز ۱۹۶۷ و با پایتختی بیت المقدس شرقی، که از حاکمیت کامل برخوردار باشد، نهفته است.  شورای امنیت باید به احیای راه حل دو دولتی کمک کند. کنفرانس صلح بین المللی گسترده تر، معتبرتر و مؤثرتر به رهبری و سازماندهی شده توسط سازمان ملل متحد باید در اسرع وقت برگزار شود تا جدول زمانی و نقشه راه مشخص برای اجرای راه حل دو دولتی و تسهیل یک راه حل جامع، عادلانه و پایدار فراهم شود. به مسئله فلسطین هر گونه ترتیبی در مورد آینده غزه باید به اراده و انتخاب مستقل مردم فلسطین احترام بگذارد و نباید بر آنها تحمیل شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »