... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 8:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

جلسه شورای امنیت سازمان ملل، درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل: سازمان ملل به درخواست خود از اعضا برای نشان‌ دادن حداکثر خویشتن‌داری و طی تمامی مسیرهای دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

سیاست شرق _ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام،که سند قانونی توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ است، نمایندگان کشورهای حاضر، به بیان ارزیابی‌های خود از پایبندی ایران به این قطعنامه پرداختند که با ادعاهایی نیز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همکاری‌های دفاعی آن با برخی کشورهای شریک و نقش آن در منطقه همراه بود.

طبق گزارشی که از این جلسه در وبگاه سازمان ملل منتشر شده است، رزماری دی‌کارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل گزارش داد که دبیرکل هنوز توافق هسته‌ای(برجام) را بهترین گزینه در دسترس برای اطمینان‌یابی از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.
او همچنین گفت که بازگردانی اقدامات ناسازگار با تعهدات برجامی توسط ایران و لغو تحریم‌های نفتی ایران طبق توافق از سوی آمریکا ضرورت دارد.

رزماری دی‌کارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل

در  ادامه، دی‌کارلو گفت که هیات آمریکا اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته و مدعی شده است که شواهد آشکاری از تحویل پهپادها توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین دارد که البته نمایندگان ایران و روسیه استدلال خود را در رد این ادعا بیان کردند.
معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین اشاره کرد که رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌هایی به این نهاد بین‌المللی مدعی شده پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک استفاده شده در حملات نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی در ماه اکتبر و نوامبر از سوی ایران به آن‌ها عرضه شده است و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود.
او همچنین بیان کرد: سازمان ملل به درخواست خود از اعضا برای نشان‌ دادن حداکثر خویشتن‌داری و طی تمامی مسیرهای دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

 در ادامه، بیورن اولاف اسکوگ (نماینده اتحادیه اروپا)، جان کلی(معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل)، الکساندر اولمدو(نماینده فرانسه)، ریکاردا کریستیانا چاندا(نماینده هیات سوییس)، جیمز کاریوکی( نماینده انگلیس)، نماینده آلمان و محمد عیسی ابوشهاب( نماینده امارات متحده عربی)، ادعاهایی نسبت به ایران در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای، برنامه دفاعی موشکی، توسعه صنعت پهباد، همکاری های دفاعی با برخی کشورها، جنگ یمن و اوکراین، ابراز داشتند.

در همین رابطه، گنگ شوانگ(نماینده هیات چین) و واسیلی نبنزیا(نماینده هیات روسیه) نیز، نظرات خود را در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ و نقش خروج ایالات متحده از توافق جامع اقدام مشترک مشترک(برجام) و به بن بست رسیدن آن بیان داشتند، و همچون نمایندگان ژاپن و برزیل در این جلسه، خواهان گفتگوهای بیشتر دیپلماتیک، جهت رفع مشکلات موجود در این رابطه شدند.

امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل

در این جلسه، امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز گفت در حالی که ایران دائما، برای احیای توافق هسته‌ای در تلاش بوده است، آمریکا و اتحادیه اروپا مصمم هستند که به تعهداتشان ذیل توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل نکنند.

ایروانی اشاره کرد که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران اقداماتی جبرانی برای برقراری تعادل در تعهدات متقابل ذیل توافق انجام داد و این اقدامات به محض لغو تمامی تحریم‌ها به شیوه‌ای قابل راستی‌آزمایی، به حالت قبل بازگردانده خواهد شد.

او بر برخورداری ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف مسالمت‌آمیز، طبق توافق هسته‌ای، تاکید کرد.

نماینده ایران تلاش‌ها برای مرتبط دانستن به کار رفتن پهپادها در جنگ اوکراین با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را «گمراه‌کننده و به کلی، بی‌اساس» تلقی کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »