... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 11:52 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس بنیاد ایران شناسی: کوتاهی‌هایی در چند دهه اخیر، در خصوص هویت ملی داشته ایم

دوانی: متاسفانه نادیده گرفتن افتخارات سبب می‌شود عده ای ضد انقلاب، ایران باستان را در مقابل دوره اسلامی ما علم کنند و در مقابل قبر منسوب به کوروش سجده نمایند در حالی که ما باید کوروش را هم پاس بداریم.

سیاست شرق _ محمد حسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران شناسی می گوید: کوتاهی‌هایی در چند دهه اخیر در خصوص هویت ملی داشته ایم و از سوی دیگر با تلاش دشمن برای بیگانه کردن نسل‌های بعد از انقلاب، فضای فاسد مجازی و بمباران ذهن جوانان مواجه هستیم.

به نقل از ایرنا،محمد حسین رجبی دوانی عصر شنبه در دیدار با استاندار اردبیل در جلسه هماهنگی بزرگداشت حماسه چالدران در اردبیل اظهار کرد: طرح تدریس ایران شناسی در مدارس را آماده می‌کنیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رفت و نهایی خواهد شد و ایجاد نمایشگاه و موزه ادوار تاریخ و تمدن ایران زمین هم تصویب شده است.

رئیس بنیاد ایران شناسی با تاکید بر اینکه مکلف به احیای هویت ملی هستیم گفت: با حضور رییس جمهور در جلسه هیات امنا این بنیاد، تصویب شد تا درس ایران شناسی در مدارس تدریس شود.

وی در این دیدار، به حرکت شاه اسماعیل برای یکپارچه کردن ایران بعد از افول عظمت کشور در پی حمله مغول و وضعیت ملوک الطوایفی برای تعیین مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور اشاره کرد.

فعالیت نمایندگی بنیاد ایران شناسی در ۱۹ استان

رئیس بنیاد ایران شناسی اظهار کرد: این بنیاد در ۱۹ استان نمایندگی دارد که با نظر وزیر کشور قرار شد در دیگر استان های کشور نیز نمایندگی ایجاد شود تا احصا افتخارات در سطوح استانی، ملی و منطقه ای صورت گیرد و جوانان به ارزش‌های بزرگ خود واقف شوند.

رجبی دوانی ادامه داد: اینکه جوانان ما فلان فوتبالیست خارجی را بهتر از شخصیت‌های ملی ما می‌شناسند، نشانگر کم‌کاری متولیان فرهنگی و آموزشی است و می‌خواهیم در استانها فعالیت‌های آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تهران هفته استانها را برگزار خواهیم کرد گفت: به عنوان مثال در هفته اردبیل، ویژگی‌ها، عظمت‌ها ، آداب رسوم، هنرها، معاریف و محصولات استان معرفی خواهد شد.

او تصریح کرد: قدمت استان اردبیل به دوره اشکانیان باز می‌گردد و در دوره اسلامی هم مرکز آذربایجان بوده است.

وی افزود: برگزاری هفته‌های استانها سبب توجه اهالی مرکز نشین و مهاجر، به استان زادگاه خود و رونق اقتصاد و فرهنگ استانها خواهد شد.

ترکیه در دوره عثمانی همسایه خوبی نبوده است

رئیس بنیاد ایران شناسی گفت: ترکیه در دوره عثمانی برای ما همسایه خوبی نبوده است و بیش از اینکه با مسیحیان اروپا مقابله کند، از ایجاد یک دولت شیعی در کنار مرزهای شرقی خود نگران بوده و به ایران حساسیت نشان داده و دولت نوپای صفویه که سر جنگ با آنها نداشته را با مشکل مواجه کرد.

رجبی دوانی افزود: تعجب می‌کنم از اینکه برخی‌ها با عظمت از دوره عثمانی یاد می‌کنند؛ حالا خود مردم ترکیه با عظمت یاد کنند حرفی نیست، اما ما نباید دورانی که باعث تضعیف اسلام شد را بزرگ بشمریم.

او ادامه داد: حتی نادر شاه فکر می‌کرد سیاست‌های صفویه اشتباه بوده و پیشنهاد اتحاد با عثمانی‌ها را داد تا هر دو کشور مسلمان در مقابل دشمنان مشترک اختلافات را کنار بگذارند ولی آنها نپذیرفتند و بعد نادر شاه متوجه موضع نادرست آنها شد و با آنها جنگید و سرکوب هم کرد.

رجبی دوانی اظهار کرد: حالا آنها با وقاحت فیلم می‌سازند و مدعی آذربایجان ما هم می‌شوند و ما از این طرف دست روی دست گذاشته ایم و عده ای بی‌خبر و غافل هم دل به آنها می‌بندد و باید بیش از ساخت سریال شیخ صفی‌الدین اردبیلی، در خصوص حماسه چالدران فیلم بسازیم.

رئیس بنیاد ایران شناسی گفت: در بازگشت به تهران، با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان صدا و سیما و با سازمان اوج صحبت خواهم کرد تا با همکاری هم، افتخارات را برجسته کنیم.

کوروش را هم باید پاس بداریم

رئیس بنیاد ایران شناسی تصریح کرد: متاسفانه نادیده گرفتن افتخارات سبب می‌شود عده ای ضد انقلاب، ایران باستان را در مقابل دوره اسلامی ما علم کنند و در مقابل قبر منسوب به کوروش سجده نمایند در حالی که ما باید کوروش را هم پاس بداریم.

دوانی افزود: برخی علما عقیده دارند به احتمال زیاد ذوالقرنین قرآن همان کوروش است و چون هخامنشی است، نباید او را به عنوان یک پادشاه ظالم ترد کنیم و به ضدانقلاب و سلطنت طلبان تحویل بدهیم.

او ادامه داد: هیچ کدام از پادشاهان ایران در هیچ دوره قبل از اسلام، در ایران بت پرستی را رواج نداده اند و این افتخار بزرگی است در حالی که در تمدن‌های گوناگون، بت پرستی رواج داشته و همین پادشاهان ما در کتیبه‌های خود بارها گفته اند هر آنچه داریم از اهورامزدا یا خداوند است.

پیشنهاد ساخت سریال شیخ صفی الدین اردبیلی

استاندار اردبیل هم در این دیدار با اشاره به عظمت مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: احیای عزت این مجموعه، نگاه ملی می‌طلبد و تاریخ آن، ایجاب می‌کند که برای همگان الهام بخش باشد.

سید حامد عاملی افزود: مقام معظم رهبری در چند نوبت به اهمیت تاریخی و فرهنگی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اشاره کرده و فرموده اند اردبیل حق بزرگی بر گردن ایران دارد.

وی ادامه داد: اقداماتی برای بهره مندی بیشتر از این مجموعه آغاز کرده ایم و الان که در نسل‌های معاصر دچار بحران هویتی هستیم، این کارها خوب است و بنیاد مفاخر نیز همکاری خوبی کرده، بخصوص در سالروز ولادت شیخ صفی‌الدین اردبیلی که به نام روز اردبیل در تقویم ملی ثبت شده است، برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: نیاز به کمک جدی داریم تا از این ظرفیت به عنوان یک شاخص ملی استفاده کنیم و لازم است سریال شیخ صفی‌الدین ساخته شود و در این رابطه با سازمان هنری و سینمایی اوج صحبت کرده ایم و عوامل و هنرمندان آن استقبال کرده اند اما این کار هزینه‌های بالایی دارد و اگر در سطح ملی تامین شود امکان پذیر است.

استاندار اردبیل گفت: سناریوهایی هم برای ساخت سریال شیخ صفی الدین اردبیلی تعریف شده و اگر این سریال آماده و تولید شود، مثل یک سند تاریخی و هویتی برای کشور ما خواهد بود تا در افزایش سرمایه‌های هویتی و اجتماعی ما اقدام موثری صورت گیرد.

استان اردبیل با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی در شمال غرب ایران واقع شده و مجموعه آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی در مرکز این استان از مقاصد اصلی بازدید گردشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »