... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ دی ۱۴۰۲ - 9:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ایروانی در گفتگو با نیوزویک: رژیم اسرائیل توانسته، دولت آمریکا را در جهت منافعش وارد کند

ایروانی: اقدام آمریکا و انگلیس در حمله به یمن، نقض حاکمیت ملی، تجاوز به سرزمین، نقض حقوق بین‌الملل و نقض منشور ملل متحد و اعلام جنگ علیه یمن بود.

سیاست شرق _امیر سعید ایروانی،نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در گفتگویی با نیوزویک به سوالاتی درباره تحولات منطقه و بین الملل پاسخ داد.

 نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه ای اختصاصی با نیوزویک هشدار داده است که اگر جو بایدن نتواند به جنگ جاری اسرائیل در غزه پایان دهد، خطر ایجاد مانع بیشتر برای وجهه و نفوذ جهانی ایالات متحده همراه با مبارزات انتخاباتی خود را به همراه خواهد داشت.

پرچم های چاپ شده ایالات متحده و اسرائیل با رنگ قرمز روی زمین با چهره های جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تظاهرات حامی فلسطین در ۲۹ نوامبر در مدلین، کلمبیا، روی زمین به تصویر کشیده شده است. 
در بحبوحه تلفات غیرنظامیان فزاینده، دولت بایدن تحت فشار فزاینده داخلی و بین المللی قرار گرفته است تا عملیات نظامی جاری اسرائیل را برای شکست حماس و بازگرداندن گروگان ها از غزه به خانه مهار کند.

سوال: نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تحولات اخیر در یمن را چگونه می‌بیند؟

پاسخ: اقدام آمریکا و انگلیس در حمله به یمن، نقض حاکمیت ملی، تجاوز به سرزمین، نقض حقوق بین‌الملل و نقض منشور ملل متحد و اعلام جنگ علیه یمن بود. فکر می‌کنیم این عملیات یک نشانه روشنی از موفقیت طرح رژیم اسرائیل برای وارد کردن آمریکا به جنگ و گسترده‌تر کردن حوزه‌های درگیری است. رژیم اسرائیل توانست از طریق سازوکارهای لابی خود در آمریکا، دولت آمریکا را وادار به مداخله مستقیم در جنگ کند. این رژیم که تقریبا به هیچ یک از اهداف اعلام‌شده‌اش در جنگ غزه نرسیده، برای خروج آبرومندانه نیازمند شکل‌دهی بحرانی وسیع‌تر از جنگ غزه است. مطالبه رژیم اسرائیل از آمریکا صرفاً حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی، مالی و سیاسی نیست؛ بلکه مشارکت مستقیم در جنگ، با تقسیم کار مشخص است، که جنگ در غزه و لبنان و سوریه با این رژیم، و جنگ در عراق و یمن با آمریکا باشد. شواهد نشان می‌دهد رژیم اسرائیل توانسته دولت آمریکا را در جهت منافعش وارد کند.

سوال: آیا نمایندگی بر این باور است که تحولات اخیر در یمن وضعیت امنیتی کشتیرانی تجاری در منطقه دریای سرخ و خاورمیانه را بهبود می‌بخشد؟

پاسخ: ضرب‌المثلی است که می‌گوید هرگز امکان ندارد بتوانید خون را با خون بشوئید. سوال مهم این است که از چه زمانی دریای سرخ ناامن شد و علیه چه طرفی و چرا؟ پاسخ روشن این است که ارتباط مستقیم با حوادث غزه دارد. وقتی اراده و یا توانی در سازوکارهای بین‌المللی برای پایان دادن به جنایت در غزه نیست و در محاصره کامل هستند، سوخت و مواد غذایی به مردم غزه نمی‌رسد و با یک فاجعه بزرگ انسانی مواجه هستند، انصارالله یمن بر اساس احساس تکلیف انسانی خود به دفاع از ملت مظلوم فلسطین برآمده و تصریح کرده که تمامی خطوط کشتیرانی در آبراه دریای سرخ از امنیت کامل برخوردارند، مگر کشتی‌های متعلق به اسرائیل و یا حمل‌کننده کالا به و یا از اسرائیل. اما با این تجاوز اخیر پیش‌بینی می‌شود هر کشوری که در این تجاوز و یا تجاوزهای نظامی بعدی مشارکت داشته باشند، خودشان را در معرض خطر و به‌عنوان یک هدف عملیاتی موجه برای انصارالله قرار می‌دهند.

سوال: مدت‌هاست که اتهاماتی مبنی بر حمایت ایران از حوثی ‌ها، چه از طریق آموزش نیروهای حوثی و چه از طریق تهیه سلاح، مطرح شده است. آیا ایران حمله آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها را حمله به محور مقاومت می‌داند؟

پاسخ: ما قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن را غیرعادلانه و ظالمانه می‌دانیم، و آن را مصادق ضرب‌المثل «سنگ‌ها را بسته‌اند و سگ‌ها را رها کرده‌اند» می‌دانیم؛ اما به‌عنوان عضو مسئول سازمان ملل، خود را پایبند به مفاد آن می‌دانیم. انصارالله در طول ۸ سال گذشته از زمین و هوا و دریا در محاصره کامل بوده است. اگر کشوری متکی به ظرفیت‌های داخلی خودش باشد، تحریم و محاصره نمی‌تواند آن‌ها را زمین‌گیر کند. وقتی جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، در آن مقطع انصارالله صرفاً متکی به ذخائر تسلیحاتی ارتش سابق یمن بود که تماماً وارداتی بود؛ اما امروز در سطح یک ارتش قدرتمند منطقه‌ای از سلاح‌های پیشرفته تولید داخلی برخوردارند.

سوال: آیا اکنون خطر تشدید تنش بیشتر از سوی خود حوثی‌ها یا گروه‌های منطقه‌ای (از جمله آن‌هایی که با ایران همسو هستند و از حملات هوایی آمریکا و بریتانیا خشمگین شده‌اند) وجود دارد؟

پاسخ: اگر مقاومت عراق و لبنان، بخشی از حکومت‌هایشان هستند و تصمیمات‌شان تابعی از رعایت ملاحظات دولت‌شان است، اما انصارالله یک دولت مستقل و با حاکمیت ملی است که از بالاترین حمایت مردمش برخوردار است. تنها پس از چند ساعت از این تجاوز اخیر، میلیون‌ها نفر در یمن به خیابان آمدند و ضمن انزجار از آمریکا و رژیم اسرائیل، حمایت خودشان را از سیاست دولت‌شان اعلام کردند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که سایر گروه‌های مقاومت نیازی نمی‌ببینند که حمایت عملیاتی از انصارالله در این موضوع داشته باشند. انصارالله از ظرفیت و توان لازم برای دفاع از کشورش و مردمش برخوردار است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »