... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - 3:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
ارمنستان، در حال دور شدن از روسیه است؛

پاشینیان: حضور ارمنستان در پیمان امنیت جمعی، تعلیق شد

پاشینیان: از نظر ما پیمان امنیت جمعی مخصوصاً در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در قبال ارمنستان اجرا نشده و ما نمی‌توانیم به این امر بی‌توجه باشیم. ما شرکت خود را در این پیمان تعلیق کردیم. تا ببینیم در آینده چه می‌شود.

سیاست شرق _ نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه تعهدات پیمان امنیت جمعی در مورد ارمنستان اجرا نشده است، گفت ایروان عضویت خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی، به حالت تعلیق درآورده است.

به نقل از خبرگزاری «تاس» روسیه، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: از نظر ما پیمان امنیت جمعی مخصوصاً در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در قبال ارمنستان اجرا نشده و ما نمی‌توانیم به این امر بی‌توجه باشیم. ما شرکت خود را در این پیمان تعلیق کردیم. تا ببینیم در آینده چه می‌شود.

نخست وزیر ارمنستان، در پاسخ به سوالی درباره بسته شدن احتمالی پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان، گفت: «در حال حاضر چنین چیزی مد نظر نیست.»

سازمان پیمان امنیت جمعی(سستو) از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ارمنستان و بلاروس تشکیل شده است. از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱، ایروان و مسکو متحدان نزدیکی بودند و ارمنستان میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است. اما در یک سال گذشته و با مسلط‌شدن جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ کوهستانی در حمله‌ای کوتاه و سریع، روابط مسکو و ایروان به تیرگی گراییده است.

پاشینیان گفت که در حال حاضر برقراری صلح میان ارمنستان جمهوری آذربایجان غیر ممکن به نظر می‌رسد.

ایروان و باکو با میانجی‌گری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۲ در حال تلاش برای تدوین یک معاهده صلح هستند.

ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی درگیری طولانی مدت دارند. در سپتامبر ۲۰۲۳، آذربایجان کنترل این منطقه را به دست گرفت؛ منطقه‌ای که اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار هستند. در نتیجه این حمله، تقریباً همه ساکنان محلی به ارمنستان فرار کردند.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. با این حال، در نتیجه حمله نیروهای جمهوری آذربایجان دست‌کم ۱۰۰ هزار تن از ۱۲۰ هزار سکنه ارمنی آن به ارمنستان رفتند.

طرح مبحث تنوع‌بخشی به روابط امنیتی و خودداری پاشینیان از حضور در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی تازه‌ترین برگ در مجموعه وقایعی است که از سردشدن روابط روسیه و ارمنستان نشان دارد. پاشینیان پیش‌تر، یک رزمایش برنامه‌ریزی‌شده سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود را لغو کرد و در ماه اکتبر نیز از حضور در نشست «کشورهای مستقل همسود» خودداری کرد.این در حالی است، حضور دیپلمات ها و مقامات آمریکایی و اروپایی، در ایروان بیشتر شده و همکاری های دفاعی ارمنستان و آمریکا رو به افزایش است.

نفوذ سنتی روسیه در جمهوری های سابق شوروی، مسئله ای نگران کننده برای دولت های آنهاست، نکته مهمی که می تواند این کشورها را به سمت بی ثباتی و حتی تجزیه ( همچون اوکراین و گرجستان )، سوق دهد. لذا رهبران این کشورها، با احتیاط با مسکو، مواجه می شوند.

با خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی و تنش های پیشین گرجستان با روسیه، در منطقه قفقاز، آذربایجان همچنان روابط خود را با مسکو حفظ کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »