... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 8:20 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

فشار جدید کنگره آمریکا بر نرم افزار چینی «TikTok»

سیاست شرق _ مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، با اکثریت آرا پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که نرم‌افزار کاربردی به اشتراک‌گذاری ویدیو «تیک‌تاک» را به دلیل ممنوعیت این برنامه در ایالات متحده، مجبور می‌کند تا رابطه خود را با شرکت چینی مالک آن قطع کند.

روز چهارشنبه، فقط ۵۰ نماینده دموکرات و ۱۵ جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، به قانون ممنوعیت فعالیت TikTok رای منفی دادند، تا این مصوبه با ۳۵۲ رای موافق در مقابل ۶۵ رای مخالف، فعالیت این نرم افزار را با مشکلاتی مواجه سازد.

 توافقی نادر میان دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات و در میانه چند‌دستگی در واشینگتن، طرح قانون الزام «تیک‌تاک» به قطع ارتباط با شرکت چینی مالک این برنامه با اکثریت آرای ۳۵۲ رای موافق و ۶۵ رای مخالف نمایندگان کنگره تصویب شد.

در صورت تصویب این ممنوعیت توسط سنا و امضای جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا، این قانون با حذف آن از فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل در ایالات متحده، اختیاراتی را به قوه مجریه برای هدف قرار دادن شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی تحت کنترل این «رقیب خارجی»( TikTok) خواهد داد.

 رئیس جمهور آمریکا گفته است که اگر کنگره آن را به تصویب و ارسال کند، آن را امضا خواهد کرد.

برخی سیاستمداران و مقامات دولتی آمریکا، ارتباط TikTok با حزب کمونیست را، دلیل این ممنوعیت می دانند، این درحالی است که کاربران و سیاستمداران مخالف این مصوبه، آن را مخالف آزادی بیان می دانند.

نانسی میس، سناتور جمهوری خواه، در بیانیه ای خود را یک “حامی سرسخت حقوق دیجیتال و آزادی های فردی” توصیف کرد و نسبت به عواقب احتمالی ممنوعیت TikTok از جمله “تهدید یک دولت نظارتی و گامی در جهت افزایش کنترل دولت و سوسیالیسم” هشدار داد.

اپلیکیشن «TikTok» با حدود ۱۷۰ میلیون کاربر در ایالات متحده، از محبوبت بسیاری برخوردار است.

هفته گذشته، کمیته‌ای در مجلس نمایندگان ایالات متحده با تمام پنجاه عضو خود به این پیش‌نویس رای داد، که در صورت تصویب شرکت «ByteDance»، مالک «تیک‌تاک»، مجبور به فروش شرکت تابعه خود به دلیل ممنوعیت برنامه کاربردی فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل در ایالات متحده خواهد شد.

نشریه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که کمپین مجدد واشینگتن بر علیه «TikTok» پس از این‌که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ماه گذشته به عنوان بخشی از کارزار انتخاباتی خود در این اپلیکیشن حساب باز کرده بود و مدیران «تیک تاک» از این جهت اطمینان‌خاطر یافته بودند، برای این شرکت غافلگیرکننده بود.

با این حال، تیموتی ادگار، یک مقام سابق امنیت ملی و اطلاعات و مدرس دانشکده حقوق هاروارد، می‌گوید ممنوعیت کامل برنامه اشتراک‌گذاری ویدیو محتمل نیست، اما ممکن است نیاز به مقرراتی در این رابطه باشد.

رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ فرمان اجرایی ممنوعیت TikTok را صادر کرد، اما در دادگاه متوقف شد و در نهایت توسط رئیس جمهور، جو بایدن لغو شد. 

اکنون، یک ائتلاف دو حزبی متشکل از قانونگذاران بار دیگر زنگ خطر را در مورد TikTok به صدا درآورده است زیرا نگرانی ها در مورد جاسوسی توسط چین افزایش یافته است و باعث شده چندین ایالت و دولت فدرال استفاده از این برنامه را در دستگاه های دولتی ممنوع کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »