... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 11:46 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به اجباری شدن برقع از سوی طالبان افغانستان

شنبه ١٧ اردیبهشت، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به زنان افغانستان دستور داد کە از برقع استفاده کنند و در اماکن عمومی، به جز چشم‌ها تمام صورت و بدن خود را بپوشانند. 

سیاست شرق _ گروه طالبان پس از تسلط بر کابل، به جامعه جهانی تعهد دادە بود کە قوانین سخت‌گیرانه حکومت قبلی خود را اعمال نخواهد کرد، اما وزارت امر به معروف طالبان در تازه‌ترین اقدام خود در روز شنبه، به زنان افغانستان امر کرد که بدون برقع و پوشاندن صورت، از منزل خارج نشوند.

شنبه ١٧ اردیبهشت، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به زنان افغانستان دستور داد کە از برقع استفاده کنند و در اماکن عمومی، به جز چشم‌ها تمام صورت و بدن خود را بپوشانند. 
این فرمان کە جزو سخت‌ترین قوانین طالبان از زمان بازگشت دوبارە به قدرت است، به تمامی ادارات و نهادهای فعال در افغانستان ابلاغ شدە است.

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته که این یک “توصیه” است اما هم‌زمان افزوده که تمکین نکردن به آن مجازات خواهد داشت. 

به گفتە طالبان اگر پوشش زنی مناسب نباشد، “ولی” او مجازات خواهد شد.

طبق تصمیم اخیر طالبان، اگر زنی حجاب مورد نظر را رعایت نکند، نخست خانه او شناسایی می‌شود و سپس ولی او تنبیه خواهد شد. اعلام شده که اگر برای بار دوم این مسئلە تکرار شود “ولی زن” به ادارە امر به معروف و نهی از منکر احضار و سه روز حبس می‌شود. اگر برای بار سوم موضوع تکرار شود، ولی به دادگاه خواهد رفت.
در این فرمان همچنان آمده است که زنان جوان در صورت دیدن مردان نامحرم باید صورت خود را پنهان کنند. همچنین گفتە شدە که زنان شاغل در نهادهای دولتی در صورت عدم رعایت حجاب مورد نظر از کار بر کنار می‌شوند. 
پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان و قدرت گرفتن دوبارە طالبان ، این گروه اسلامگرا متعهد شد که قوانین سختگیرانه خود کە در دوران حکومت قبلی پیرو کردە بود، دوباره بر زنان اعمال نکند.
با این حال، طی نه ماه گذشته، بیشتر محدودیت‌ها دوباره اعمال شده‌اند؛ از جمله در زمینه محرومیت زنان از کار و تحصیل.
افزون براین زنان اجازه ندارند بدون “محرم” از خانه خود دور شوند یا به سفر بروند. حتی به رانندگان هشدار داده‌ شدە کە از سوار کردن زنان “بی‌حجاب و بدون محرم” در وسایل نقلیه خودداری کنند. همچنین طالبان حضور هم‌زمان مردان و زنان در پارک‌ها را منع کرده است.

البته مردان هم از این  محدودیت‌ها در امان نبودەاند. گذاشتن ریش یا پوشیدن کلاه و لباس‌محلی در محل کار از جمله این محدودیت‌ها هستند. 
اقدام‌های ارتجاعی طالبان خشم جامعه بین‌المللی و کنشگران افغانستان را برانگیخته است. آمریکا در واکنش، نشست‌ برنامه‌ریزی شده برای تسهیلات مالی به افغانستان رالغو کرده است.

سازمان ملل

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل در واکنش به دستور استفاده اجباری برقع از سوی طالبان گفته است که در مورد پیامدهای این تصمیم با جامعه جهانی مشورت خواهد کرد.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای گفته که این نهاد در مورد اعلامیه‌ طالبان مبنی بر اینکه همه زنان باید در اماکن عمومی صورت خود را بپوشانند، زنان تنها باید در صورت ضرورت از خانه بیرون شوند و نقض این دستورالعمل منجر به مجازات یکی از اعضای مرد خانواده شان خواهد شد، عمیقا نگران است.

نمایندگی سازمان افزوده که این یک دستورالعمل رسمی است تا یک توصیه، و مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت. به گفته یوناما ؛ این تصمیم با تضمین های متعدد در مورد احترام و حمایت از حقوق بشری همه افغان به شمول زنان و دختران که نمایندگان طالبان طی دهه گذشته در جریان بحث ها و مذاکرات خود به جامعه بین المللی ارائه نموده اند، در تضاد است.

بر اساس این اعلامیه، این تضمین ها پس از تسلط طالبان در آگوست ۲۰۲۱ تکرار شده بود، مبنی بر اینکه زنان از حقوق خود چه در کار، تحصیل و به طور کلی در جامعه برخوردار خواهند بود. به گفته یوناما، جامعه جهانی مشتاق نشانه هایی مبنی بر اینکه طالبان آماده برقراری روابط مثبت با جهان هستند، بوده است.

تصمیم شش هفته قبل، مبنی بر به تعویق انداختن بازگشایی دبیرستان ها برای دختران افغانستان، به صورت گسترده در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی محکوم شد. تصمیم امروزی طالبان، ممکن است تعامل با جامعه بین المللی را مشکل تر سازد

نمایندگی سازمان ملل تاکید کرده که برای روشن ساختن وضعیت این تصمیم، فوراً خواهان ملاقات با مقامات طالبان خواهد شد. یوناما همچنان در مورد پیامدهای آن با اعضای جامعه بین المللی مشورت خواهد کرد.

دیده بان حقوق بشر

هدربار معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به دستور استفاده اجباری زنان از برقع توسط طالبان، گفته که این گروه به دنبال حذف زنان و دختران از زنده گی عمومی‌اند.

هدربار در تویترش نوشته که بنا بر دستور طالبان، زنان زیر پوشش و دارایی اقارب مرد شان قرار می‌گیرند.

او تاکید کرده است که نحوه واکنش جهان به این اقدامات، بر حقوق زنان در همه جای کره زمین تأثیر دارد. این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دیروز دستور جدیدی در خصوص حجاب زنان اعلام کرد.

بر بنیاد این دستور، زنان باید صورت خود را در محلات عام بپوشانند و در صورت تخلف اولیای آنان مجازات خواهند شد.

در این طرح آمده که در مرحله نخست خانه زن بد حجاب مشخص و به ولی او توصیه می شود، در مرحله دوم ولی زن احضار و در قدم سوم سه روز زندانی و در مرحله چهارم رسماً محاکمه خواهد شد.

این دستور طالبان با موجی از واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »