... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - 3:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر کرد:

بیش از نیمی از روزنامه نگاران افغانستان، مهاجرت یا دست از کار کشیده اند

تقریباً 60 درصد از خبرنگاران افغانستان پس از تسلط طالبان در یک سال پیش، شغل خود را از دست داده یا کشور را ترک کردند.
مدینه، یک روزنامه‌نگار زن سابق افغان که نامش برای محافظت از هویتش تغییر کرده است، در طی مصاحبه‌ای در کابل، افغانستان، در 13 نوامبر 2021، تصویر خود را به تصویر کشید.
یک روزنامه نگار زن سابق افغانستان، در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱، تصویر خود خود را اینگونه نشان داد.

سیاست شرق _ اغلب روزنامه‌نگاران در شرایطی کار می‌کنند که از نظر جسمی و روحی تحت فشار و بدون هرگونه محافظتی هستند، حال اگر آنان در کشوری چون افغانستان و تحت حاکمیت طالبان باشند، فشارهای بیشتری را تحمل می کنند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس گزارشی که روز جمعه توسط گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر شد، تقریباً ۶۰ درصد از روزنامه نگاران افغانستان پس از تسلط طالبان در یک سال پیش، شغل خود را از دست داده یا کشور را ترک کردند.

این سازمان غیردولتی مستقر در فرانسه می گوید ۲۱۹ سازمان از ۵۴۷ سازمان رسانه ای این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ فعالیت خود را متوقف کردند.

در این بین، زنان روزنامه نگار بیشترین تأثیر را از تسلط طالبان بر افغانستان داشته اند و ۷۶ درصد آنها، شغل خود را از دست داده اند. 

همچنین کریستف دلور، دبیر کل سازمان امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای گفت: روزنامه‌نگاری در یک سال گذشته در افغانستان نابود شده است.

“مقامات باید متعهد شوند که به خشونت و آزار و اذیت کارکنان رسانه پایان دهند و به آنها اجازه دهند که بدون مزاحمت کار خود را انجام دهند.”

این گزارش نشان می دهد که تنها ۶۵۶ خبرنگار زن هنوز کار می کنند که اکثریت قریب به اتفاق در کابل هستند که نسبت به سال گذشته، ۲۷۵۶ نفر کاهش یافته است، که اتهامات غیراخلاقی اغلب برای حذف آنها از پست هایشان مورد استفاده قرار می گرفت. 

مینه حبیب، روزنامه نگار مقیم کابل به RSF گفت: “شرایط زندگی و کار زنان خبرنگار در افغانستان همیشه دشوار بوده است، اما امروز ما در وضعیت بی سابقه ای هستیم.”

برخی از رسانه ها به دلیل قوانین منع پخش موسیقی و سایر محتواها مجبور به تعطیلی شدند، در حالی که برخی دیگر بدون بودجه بین المللی قادر به ادامه فعالیت نبودند.

در فرمانی که ماه گذشته توسط ملا هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان صادر شد ، نسبت به “افترا و انتقاد از مقامات دولتی بدون مدرک” هشدار داده شد.

این آخرین اقدام از یک سری اقدامات با هدف محدود کردن آزادی مطبوعات بود. 

RSF گفت که حداقل ۸۰ روزنامه نگار برای دوره های مختلف توسط نیروهای امنیتی در سال گذشته بازداشت شدند که سه نفر در حال حاضر در زندان هستند. 

این سازمان غیردولتی، افغانستان را در فهرست آزادی مطبوعات خود در سال ۲۰۲۲  از میان ۱۷۹ کشور در رتبه ۱۵۶ قرار داده است.

گزارشگران بدون مرز (RSF) یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی است که در یال ۱۹۸۵ با هدف دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تاسیس شد. مقر مرکزی این سازمان در کشور فرانسه قرار دارد و وظیفه آن تبلیغ روزنامه‌نگاری آزاد، مستقل و کثرت‌گرا و دفاع از کارکنان رسانه‌ها است. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »