... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
ورزشی ۰۵ دی ۱۴۰۱ - 3:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، آماده افتتاح شد

هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان ثبت شده در ۳۰ سال گذشته رسیده و بر اساس آخرین آمارهای اعلامی تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۰ متر است که به دلیل بارش‌های اخیر ۶ سانتی متر نسبت به کمینه امسال افزایش داشته است.

سیاست شرق _ پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه پس از کش و قوس های فراوان در حالی که دریاچه در شرایط بحرانی قرار دارد، به ایستگاه افتتاح رسیده و امیدها برای نجات این تالاب قوت گرفته است.

پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برای احداث آن شده و اگر با هزینه‌های امروز محاسبه شد ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار تخصیص داده است.

وعده افتتاح پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه، از بهار سال ۹۹ شروع شد سپس به دی ماه و بهمن ماه سال ۱۴۰۰و بعد از آن به بهار سال جاری موکول شد، اما با وجود این وعده‌های مکرر به دلیل ترک خوردگی ۷۵۰ متر این وعده‌ها محقق نشد.

در جریان سفر رئیس جمهوری اردیبهشت ماه سال جاری با تزریق اعتبارات و تأکیدات دولت بر تسریع در روند اجرای آن پروژه وارد مراحل نهایی شد و هم اکنون به ایستگاه افتتاح رسیده و قرار است بهمن ماه امسال همزمان با دهه فجر به بهره برداری برسد.

آمارها به خوبی بیانگر بدتر شدن روز به روز این تالاب بین المللی و این امر موجب شده نهادهای متولی آمارها وضعیت دریاچه را به صورت مرتب اعلام نکنند و این شرایط بیانگر توجه و تکمیل طرح‌های نیمه تمام طرح های احیای دریاچه ارومیه است.

هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان ثبت شده در ۳۰ سال گذشته رسیده و بر اساس آخرین آمارهای اعلامی تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۰ متر است که به دلیل بارش‌های اخیر ۶ سانتی متر نسبت به کمینه امسال افزایش داشته است.

تراز دریاچه ارومیه در مدت زمان مشابه سال قبل خود ۱۲۷۰.۵۶و حجم آب دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب بود، همچنین حجم آب دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب است

این آمار و ارقام بیانگر این است که یکی از راه‌های برون رفت از شرایط بحرانی بهره برداری از تونل انتقال آب در بهمن ماه است که با اتمام آن ورودی دریاچه ۱۶ برابر افزایش می‌یابد.

تونل انتقال آب دریاچه ارومیه بهمن ماه به بهره برداری می‌رسد

دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه از افتتاح تونل انتقال آب در بهمن ماه و افزایش ۱۶ برابری ورودی آب به دریاچه با اتمام سد چپر آباد و سیلوه خبر داد.

روح الله متفکر آزاد روز جمعه در جلسه با دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: هدف ما مچ گرفتن نیست بلکه ارائه گزارش دقیق به مردم است که چه کارهای انجام شده نقاط مثبت و منفی کجاست و چه موانعی سر راه است.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه یکی از نمایندگان مردم تبریز افزود: قبول داریم احیا دریاچه هماهنگی همه نهاهای حاکمیتی را می‌طلبد، هماهنگی اجتماعی، اراده مردمی و دولتی لازم است.

وی با بیان اینکه ما الان در حوزه علم حرف برای گفتن داریم اجرای ۳۶ کیلومتر تونل در اعماق زمین نشان از علم بالای ماست افزود: ورود دولت با وجود تورم موجود به موضوع احیا دریاچه با اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات نشان از عزم جدی برای احیا است که جای قدر دانی دارد.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه همچنین گفت: خبر خوش برای مردم این است که تونل انتقال آب بهمن به بهره برداری می‌رسد افتتاح این تونل یک قدم رو به جلو است، همچنین با اتمام سد چپرآباد و سیلوه بزودی شاهد افزایش ۱۶ برابری ورودی آب خواهد شد.

منبع خبرگزاری مهر

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »