... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - 9:45 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

استراتژی اقتصادی آمریکا برای کاهش تنش با چین

یلن: به عنوان یک اصل، ما باید به توسعه خطوط ارتباطی ثابت بین کشورهایمان برای همکاری های کلان اقتصادی و مالی ادامه دهیم.

سیاست شرق _ «جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا صبح پنجشنبه، درباره روابط بین ایالات متحده و چین گفت: تنش بین دو ابرقدرت واقعی است و از بین نمی رود، اما این نباید مانع یک ارتباط اقتصادی سازنده باشد.

به نقل از وبسایت اکسیوس، پس از چند ماه (و سال) روابط سرد بین دو اقتصاد بزرگ جهان، دولت بایدن در تلاش است تا امکان یافتن زمینه‌های همکاری محدود و عمل‌گرایانه را بیابد.به ویژه، آنها تلاش می کنند به پکن اطمینان دهند که تلاش ها برای محدود کردن دسترسی آنها به فناوری های پیشرفته، محدود به فناوری هایی است که از اهمیت امنیت ملی برخوردار هستند – نه بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای جلوگیری از تبدیل شدن چین به یک اقتصاد پیشرفته تر.

یلن در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته جانز هاپکینز گفت: «این اقدامات امنیت ملی برای ما طراحی نشده است تا به مزیت اقتصادی رقابتی دست یابیم، یا نوسازی اقتصادی و فناوری چین را خفه کنیم.»

یلن گفت: «ایالات متحده زمانی از خود دفاع خواهد کرد که منافع حیاتی ما در خطر باشد».

او افزود: “اما ما به دنبال جدا کردن اقتصاد خود از چین نیستیم. جدایی کامل اقتصاد ما برای هر دو کشور فاجعه بار خواهد بود.”

این در حالی است که دولت بایدن به دنبال همکاری با سایر کشورهای ثروتمند در G7 برای افزایش حفاظت در مورد فناوری از جمله مکانیک کوانتومی، هوش مصنوعی و نیمه هادی ها است.

بنا به همین گزارش، حوزه‌های سیاستی وجود دارد که در آن هیچ امید واقعی برای دو کشور وجود ندارد، به ویژه در مورد حمایت چین از روسیه، و تلاش چین برای پیوستن تایوان به این کشور!

هدف از سخنرانی یلن – و دیپلماسی گسترده تر با سیاست گذاران اقتصادی چین – ایجاد مناطقی است که از نظر سیاسی کمتر پرتنش هستند و با پویایی های حاصل جمع صفر شکل نمی گیرند.

به نظر می رسد برخی از کانال های ارتباطی که تحت “گفت و گوی اقتصادی استراتژیک” وزیر خزانه داری هنک پالسون در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ وجود داشته است را بازسازی کند، این به سیاست گذاران اجازه داد تا زمینه هایی را برای دیپلماسی سازنده به دور از موضوعات داغ امنیت ملی ایجاد کنند.

یلن صبح پنجشنبه گفت: به عنوان یک اصل، ما باید به توسعه خطوط ارتباطی ثابت بین کشورهایمان برای همکاری های کلان اقتصادی و مالی ادامه دهیم.

اما به طور کلی روابط دو کشور، بسیار تیره‌تر از ۱۵ سال پیش است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، که نسبت به آن زمان قدرت را تثبیت کرده است ، ایالات متحده را رقیبی می داند که تلاش می کند جلوی پیشرفت چین را بگیرد.با توجه به این موضع، چین ممکن است حتی در زمینه‌هایی که از نظر سیاسی کمتر پرخطر هستند، مانند هماهنگی در سیاست آب و هوا، تعامل بیشتری با قدرت‌های بزرگ جهانی به جز ایالات متحده داشته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »