... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 11:37 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نشست چهار جانبه «آستانه» با محوریت سوریه

این بیستمین دور مذاکرات چهارجانبه در فرمت آستانه است که در جریان آن نمایندگان کشورهای حاضر با هدف عادی سازی روابط در سوریه به مذاکره خواهند پرداخت.

سیاست شرق _ بیستمین دور نشست چهارجانبه مذاکرات فرمت آستانه برای رفع اختلافات داخلی سوریه در سطح معاونان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، امروز سه شنبه آغاز شد در ابتدا هیئت هایی از روسیه و دولت سوریه به مذاکره پرداختند.

به نقل خبرگزاری ایرنا، نشست امروز بیستمین دور مذاکرات چهارجانبه در فرمت آستانه است که در جریان آن نمایندگان کشورهای حاضر با هدف عادی سازی روابط در سوریه به مذاکره خواهند پرداخت.

در این مذاکرات، همچنین نمایندگان مخالفان دولت سوریه و همچنین سازمان ملل، اردن، لبنان و عراق به عنوان ناظر نیز حضور خواهند داشت.

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان بیستمین نشست بین المللی سوریه امروز و فردا ۲۰ تا ۲۱ ژوئن ( ۳۰ و ۳۱ خرداد) در آستانه برگزار می شود. در این نشست معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران با حضور سایر کشورها در خصوص گام های عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق، مبارزه با تروریسم در منطقه و سایر موضوعات مرتبط با ثبات اوضاع در سوریه گفتگو خواهند کرد.

دستور کار این نشست شامل مسائل مربوط به تغییر وضعیت منطقه ای اطراف سوریه و وضعیت میدانی، تلاش برای حل و فصل همه جانبه، مسائل مبارزه با تروریسم، اقدامات اعتمادسازی از جمله آزادی گروگان ها و جستجوی مفقودین است. وضعیت بشردوستانه در سوریه، بسیج تلاش های جوامع بین المللی به منظور ترویج بازسازی پس از جنگ و ایجاد شرایط برای بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود خواهد بود.

در روز اول، رایزنی‌های چهارجانبه میان معاونان وزرای امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه (کشورهای شرکت کننده در روند آستانه) برای بررسی پیشرفت کار بر روی پیش‌نویس نقشه راه عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه و رایزنی‌های دوجانبه و سه جانبه برگزار می‌شود.

قرار است در روز دوم رایزنی ها، نشست عمومی و کنفرانس مطبوعاتی ادامه یابد.

همچنین نشست کارگروه آزادی بازداشت شدگان/گروگان ها، انتقال اجساد کشته شدگان و جستجوی مفقودین با حضور نمایندگان کشورهای ضامن، سازمان ملل و کمیته بین المللی برگزار می شود.

نوزدهمین نشست آستانه نیز روز اول آذر ماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

مذاکرات آستانه از بهمن سال ۱۳۹۵ و با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، به منظور حل و فصل منازعات سوریه آغاز شد.

در واقع آتش بس فراگیری که از ۱۰ دی سال ۱۳۹۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۱۶) با توافق میان دولت سوریه و گروهی از مخالفان مسلح برقرار شد، مقدمه ای برای آغاز مذاکرات آستانه بود که طی آن، برای نخستین بار نمایندگان دولت سوریه با نمایندگانی از گروه‌های مخالف مسلح به‌طور مستقیم رایزنی کردند.

علی اصغرخاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

در ۱۰ می نشستی چهارجانبه در سطح وزیران خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در مسکو برگزار شد که در پی آن وزیران دستور دادند پیش‌نویس نقشه راه عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا را آغاز کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل در مذاکرات آستانه در مورد سوریه شرکت می کند

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز به خبرنگاران گفت که گیر پدرسن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه، تمایل خود را برای شرکت در مذاکرات درباره وضعیت سوریه در قالب فرمت آستانه ابراز کرد.

بوگدانوف گفت: علاوه بر این، نمایندگان کشورهای ناظر به طور سنتی در این نشست شرکت خواهند کرد. این دیپلمات افزود: اینها کشورهای عربی همسایه سوریه عراق، لبنان، اردن هستند.

مذاکرات در قالب آستانه با هدف پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۷ در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »