... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - 8:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سریلانکا، بدهی نفتی خود به ایران را، با فروش چای می پردازد

رئیس هیئت چای سریلانکا: این برای ما بسیار به موقع است، زیرا ما به یک بازار مهم دسترسی داریم و ایران و سریلانکا می توانند بدون اتکا به دلار تجارت کنند.

سیاست شرق _ یک مقام سریلانکای می گوید، این کشور قرار است از ماه آینده به جای ۲۵۰ میلیون دلار بدهی نفت خود به ایران، مبادله چای انجام دهد.

به نقل از رویترز، این مبادله در سال ۲۰۲۱، برای نفت وارداتی سال ۲۰۱۲ توافق شد، اما به دلیل بحران مالی سریلانکا در سال گذشته، این مبادله به تعویق افتاد.

نیراج دی مل، رئیس هیئت چای سریلانکا گفت:ما به یک بازار مهم دسترسی داریم و ایران و سریلانکا می توانند بدون اتکا به دلار تجارت کنند.

وی در ادامه گفت: توافق نامه ارسال چای معادل ۵ میلیون دلار در ماه، به مدت ۴۸ ماه بود، اما ما قصد داریم با حدود ۲ میلیون دلار در ماه شروع کنیم.

بر اساس داده‌های دولتی، چای سیلان در سطح جهان محبوب‌ترین محصول کشور سریلانکا است که درآمد ارزی قابل توجه ای دارد و در سال گذشته ۱.۲۵ میلیارد دلار برای این کشور داشته است.

ایران یکی از خریداران اصلی چای سریلانکا است، اما صادرات به طور پیوسته از ۱۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۰ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است زیرا تحریم های آمریکا علیه ایران تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داده است و از سویی دیگر، امکان بازپرداخت ارزی بدهی کشورها به ایران وجود ندارد، الا اینکه بصورت کالای جایگزین باشد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که سهم قابل توجهی از چای سریلانکا در حال حاضر از طریق امارات متحده عربی به ایران ارسال می شود، به طوری که امارات واردات چای خود را از سریلانکا بیش از دو برابر کرده و از ۴۸ میلیون دلار در پنج سال قبل، به ۱۱۸ میلیون دلار در سال گذشته رسانده است.

 اساس برنامه مبادله ای، شرکت دولتی Ceylon Petroleum Corp که نفت را خریداری نموده، روپیه هایی را به هیئت چای سریلانکا می دهد تا چای را از طریق صادرکنندگان سریلانکا ارسال کند.

دی مل گفت که واردکنندگان ایرانی چای، سپس به شرکت ملی نفت ایران ریال پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: منتظر اسناد نهایی هستیم و امیدواریم از تیرماه صادرات را آغاز کنیم.

ذخایر ارزی سریلانکا در پایان ماه می به ۳.۵ میلیارد دلار افزایش یافت – بالاترین رقم در ۱۴ ماه گذشته – که به دلیل افزایش حواله ها و گردشگران ورودی پس از تضمین کمک مالی ۲.۹ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول کمک کرد.

انتهای پبام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »