... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - 8:49 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رئیسی، وارد نیویورک شد

رئیسی: یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی تعامل با کشورهای جهان و سازمان های منطقه ای و فرامنطقه ای و بین المللی است.

سیاست شرق _ رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی وارد فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک شد.

به نقل از ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل صبح دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد و مورد استقبال محمد سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

رئیس جمهوری ایران، بامداد دوشنبه ۲۷ شهریور، به وقت تهران، در صدر یک هیات سیاسی عازم نیویورک شد تا برای دومین بار در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل شرکت کند.

رئیس جمهوری، پیش از سفر به نیویورک، روز یکشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، رئیس جمهوری گزارشی از برنامه سفر خود ارائه کرد و رهبر انقلاب هم توصیه‌های لازم را بیان و برای رئیس جمهوری آرزوی موفقیت کردند.

رئیس جمهوری پیش از عزیمت به نیویورک گفت: یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی تعامل با کشورهای جهان و سازمان های منطقه ای و فرامنطقه ای و بین المللی است. ایران عضو سازمان ملل است و انتظار دارد که این سازمان نقش تعیین کننده در توسعه و امنیت و صلح و عدالت جهانی ایفا کند. تصمیم های سازمان ملل به دور از هرگونه تبعیض و بی عدالتی و بدون تاثیر پذیری از قدرت های بزرگ باشد.

رئیسی افزود: مقابله با امپراتوری رسانه‌ای دشمن در دستورکار است و در این سفر زبان گویای مردم ایران برای بیان حقایق به دولت‌ها و ملت‌ها خواهم بود. روابط دوجانبه در این سفر تقویت خواهد شد و با روسای کشورهایی که برای حضور در مجمع عمومی شرکت کرده‌اند دیدار و نشست های دو جانبه خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این سفر نشستی با اصحاب رسانه برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی خواهیم داشت تا پاسخگوی سوال های احتمالی خبرنگاران باشیم و نشستی هم با سیاستمداران برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امیدوارم این سفر در جهت انجام ماموریتی که مردم به عهده دولت گذاشته اثر بخش باشد و دیدگاه ها و منویات رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشانیم و نظرات جمهوری اسلامی ایران را تبیین کنیم.

سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با برخی از سران کشورها و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم، از جمله برنامه‌های رئیسی در این سفر خواهد بود.

رئیس جمهوری همچنین در نشست‌هایی با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت و به سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

نشست‌های سالانه مجمع عمومی به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی، فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی است که به دلیل حضور اکثر مقامات بلندپایه کشورهای جهان گفت‌وگوهای دوجانبه را نیز فراهم می‌کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ۲۲ شهریور ماه در آستانه برگزاری هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در نیویورک خطاب به رهبران جهان گفت: درخواست من از رهبران جهان روشن است، اکنون زمانی برای موضع گیری نیست. اکنون زمان بی تفاوتی یا عدم تصمیم نیست. اکنون، زمانی برای گرد هم آمدن به منظور پیدا کردن راه حل های واقعی و عملی است. زمان سازش و مصالحه برای فردای بهتر است. سیاست، دیپلماسی و رهبری موثر، مصالحه و سازش است.

گوترش تاکید کرد: جهان به اقدام نیاز دارد. ما در زمانی گرد هم خواهیم آمد که بشریت با چالش‌های بزرگی روبرو است. این چالش ها شامل بدتر شدن وضعیت اضطراری آب‌وهوا گرفته تا تشدید درگیری‌ها، بحران جهانی هزینه‌های زندگی، نابرابری‌های فزاینده و اختلالات فن‌آوری چشمگیر می شوند.

وی تصریح کرد: با این حال، در مواجهه با همه اینها و موارد دیگر، اختلافات ژئوپلیتیکی ظرفیت ما را برای پاسخگویی تضعیف می کند. دنیای چند قطبی در حال ظهور است. چند قطبی شدن می تواند عاملی برای تعادل باشد اما همچنین می تواند منجر به تشدید تنش ها، پراکندگی و بدتر شدن آن شود.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: برای گرد هم آوردن جهان چندقطبی، به نهادهای چندجانبه اصلاح‌شده و قوی نیاز داریم که در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل تثبیت شده باشند. نهادهای چندجانبه امروزی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شدند، قدرت و پویایی اقتصادی آن زمان را نشان می‌دهند.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل در حالی است که گفته می شود سران و رهبران برخی کشورها از جمله چین، روسیه، فرانسه و حتی انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل حضور نخواهند یافت.

غیبت این دسته از رهبران و سران جهان نشان می‌دهد که اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد که به نظامی تحت سلطه غرب متهم است در دنیایی که امروز راه چندقطبی شدن را در پیش‌گرفته است، بیش از پیش ضروری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »