... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - 2:06 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش مقامات و شخصیت ها مختلف، به قتل داریوش مهرجویی و همسرش

روحانی: آقای مهرجویی نامی ماندگار در تاریخ سینمای ایران، از بانیان موج نوی سینما و خالق فیلم‌های برجسته‌ای است که در آن تفکر فلسفی، ارزش‌های انسانی و دغدغه‌های اجتماعی را با هنر سینما پیوند داده است.

سیاست شرق _ در پی واقعه تلخ قتل «داریوش مهرجویی»، کارگردان نامدار ایران و همسرش»، علاوه بر اینکه موجب تاثر مردم و بخصوص دوستداران فرهنگ و هنرسینما گردید، مقامات و شخصیت های مختلف سیاسی و فرهنگی نیز پیام های تسلیتی فرستادند.

رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم، جانباختن داریوش مهرجویی و همسرش را تسلیت گفت.

در بخشی از پیام تسلیت حسن روحانی آمده است:  خبر ناگوار قتل آقای داریوش مهرجویی، کارگردان برجسته سینمای ایران و همسر محترمشان خانم وحیده محمدی‌فر، موجب بهت و تاسف فراوان شد.  آقای مهرجویی نامی ماندگار در تاریخ سینمای ایران، از بانیان موج نوی سینما و خالق فیلم‌های برجسته‌ای است که در آن تفکر فلسفی، ارزش‌های انسانی و دغدغه‌های اجتماعی را با هنر سینما پیوند داده است. مهرجویی با فیلم‌های خود خاطرات چندین نسل مردم ایران را شکل داده و آنان را با مفاهیم عمیق و ناب انسانی و اخلاقی آشنا کرده است. اینجانب این رخداد دلخراش و ضایعه فقدان آقای مهرجویی و همسرشان را به جامعه فرهنگی و هنری ایران تسلیت می‌گویم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش گفت: باید این حادثه تلخ تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود.

متن پیام تسلیت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر فقدان تأسف‌بار کارگردان نامدار، استاد درس‌آموز سینمای ایران و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان ناباورانه و غم‌انگیز بود.

اینجانب در سال‌های مسئولیت در شهرداری تهران و در جریان ساخت دو اثر سینمایی توسط مرحوم مهرجویی، شخصاً علاقه‌مندی وافر آن هنرمند به ایران عزیز را شاهد بودم و می‌دانم که ایشان به‌دلیل آن‌که از خوشحال کردن دشمنان ایران و اتخاذ مواضع علیه منافع ملت حذر می‌کرد، تا آخرین ماه‌های زندگی خود، آماج حملات متعدد رسانه‌ای قرار گرفت.

مهرجویی از شاخص‌ترین چهره‌های نسلی از هنرمندان بود که ارزش‌های اجتماعی را به پای خوشایند چند جشنوارهٔ هنری خارجی ذبح نکردند و علاقه‌مندی وافر و واقعی به ایران و مردم این سرزمین، آن‌ها را از خاک پاشیدن به چهرهٔ کشور در آثارشان دور نگاه داشت و موجب خلق آثار مهمی در راستای شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی و نشان دادن حساسیت‌های فرهنگی و اجتماعی خانوادهٔ ایرانی شد.

مهرجویی مهم‌ترین و اثرگذارترین سینماگری بود که برخلاف سیاست‌های فرهنگی و جو غالب سال‌های پیش از انقلاب، با جرئت و جسارتی مثال‌زدنی، هنر خود را هم از ابتذال و برهنگی و هم از اوباش‌گری و جاهل‌مآبی دور نگاه داشت و به کارگردانان جوان نشان داد که فیلمسازی به دور از ابتذال و واجد ارزش‌های هنری چه مولفه‌هایی دارد. تا جایی که امام خمینی(ره) فیلم “گاو” مهرجویی را فیلمی آموزنده دانستند؛ از همین جهت می‌توان ادعا کرد، سینمای بعد از انقلاب و شناخته‌شدن سینمای ایران در میان هنرمندان جهان، مدیون مرحوم مهرجویی به عنوان یکی از بنیانگذاران آن است.

این حادثه تلخ که حقیقتاً لطمه‌ای بزرگ برای جامعهٔ هنری کشور است باید تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود.

فقدان استاد داریوش مهرجویی و همسر ایشان را به جامعهٔ هنری کشور، اهالی سینما، شاگردان، دوست‌داران و خانوادهٔ محترم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن دو، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»

در پی واقعه تلخ پیش آمده برای داریوش مهرجویی، کارگردان نامدار ایران و همسرش، رئیس سازمان صداوسیما در پیامی این واقعه را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت پیمان جبلی، در پی جان باختن داریوش مهرجویی و همسرش بدین شرح است:

«روزی تلخ و دردناک برای هنر ایران رقم خورد. فقدان اندوه‌بار و تاسف برانگیز مرحوم داریوش مهرجویی و همسر محترمه‌اش، قلب همه‌مان را جریجه‌دار کرد. آن استاد فقید با قلم و نگاهش یکی از نمادهای سینمای مردمی و محبوب ایران بود و آثارش در زمره ماندگارترین‌ها قرار دارد. مرحوم مهرجویی سابقه همکاری با رسانه ملی در ساخت فیلم های مهمان مامان و آسمان محبوب داشت و چه حسرت برانگیز که دو سریال عطار و زکریای رازی با قلم وی به مرحله تصویربرداری نرسید. بی‌شک عاملان وقوع جنایت هولناک دیشب، تاوان پس خواهند داد و عدالت درباره شان اجرا خواهد شد. ضایعه درگذشت مرحوم مهرجویی و همسرشان را به خانواده، دوستان و اهالی هنر تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن دو عزیز، رحمت واسعه الهی مسألت می نمایم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی تاکید کرد که روشن‌ شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی را با جدیت مطالبه و پیگیری می‌کند.

به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

خبر فقدان تاسف بار هنرمند بزرگ سینمای ایران، استاد داریوش مهرجویی  و همسرشان باعث تاثر عمیق شد.

بی‌تردید مهرجویی از بزرگان جریان ساز سینمای ایرانی بود که در طول ۶ دهه فعالیت، آثار ماندگاری را تولید کرد.

این حادثه تلخ و دردناک تا روشن شدن ابعاد آن توسط نهادهای ذیربط پیگیری می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را با جدیت مطالبه و دنبال خواهد کرد.

اینجانب فقدان مهرجویی عزیز و همسر گرامی‌اش را به بازماندگان، جامعه هنری کشور و خانواده سینما، و عموم علاقمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و رضوان الهی را برای آنها مسئلت دارم.

همچنین، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که «به دنبال انتشار خبر تلخ و ناگوار درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری جلسه فوق العاده ای در محل وزارتخانه با نهادها و دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی، با اخذ گزارشات کامل، سازمان سینمایی و مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مسئول پیگیری و گزارش درباره این پرونده کرد.».

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش را تسلیت گفت.

متن پیام سیدمحمد حسینی در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است:

«درگذشت داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان مطرح سینمای ایران و همسرش را تسلیت عرض می‌کنم. آثار وی همواره مورد توجه بود از جمله فیلم گاو که قبل از انقلاب فیلمی متفاوت و آغاز موجی نو در ساخت فیلم‌های ایران محسوب می‌شد، مورد تمجید امام خمینی(ره) به عنوان یک فیلم آموزنده قرار گرفت

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت مهرجویی و همسرش گفت: از جایگاه مجلس شورای اسلامی برای بررسی سریع و شفاف پرونده و بازداشت و برخورد قاطع با جانیان، پیگیری خواهیم کرد.

 سید نظام الدین موسوی، نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: 

«درگذشت زنده یاد ⁧داریوش مهرجویی⁩ کارگردان نام‌آور و سلسله جنبان موج نو سینمای ایران و همسر محترمه‌شان در یک جنایت دلخراش موجب تاسف و تاثر مردم هنردوست کشورمان شد.

‏از جایگاه مجلس شورای اسلامی برای بررسی سریع و شفاف پرونده و بازداشت و برخورد قاطع با جانیان، پیگیری خواهیم کرد.»

درپی قتل داریوش مهرجویی و همسرش، رئیس سازمان سینمایی گفت: اطمینان خاطر می‌دهم سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای پیگیری این واقعه و شناسایی و مجازات عامل یا عوامل این جنایت نابخشودنی استفاده خواهد کرد و تا حصول نتیجه و روشن شدن همه ابعاد ماجرا ذره‌ای دریغ نخواهد کرد.


به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، متن پیام تسلیت محمد خزاعی، نسبت به فقدان داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر، به این شرح است:

“انالله وانا الیه راجعون
ضایعه فقدان جانگداز سینماگر نامدار سینمای ایران استاد داریوش مهرجویی و همسر بزرگوار ایشان دل سینماگران شریف ایران و علاقمندان این فیلمساز مولف و برجسته سینما را به درد آورد. استاد مهرجویی که از بنیانگذاران موج نو سینمای ایران و طلایه دار سینمای متفکر و دغدغه مند بود همواره در مسیر رشد و تعالی سینمای ایران قدم برداشت و آثاری ماندگار و جریان ساز را به عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم هدیه کرد. داغ از دست دادن یکی از معتبرترین و شاخص ترین سینماگران ایرانی فراموش شدنی نیست چنانکه جای خالی این هنرمند بزرگ هم پر شدنی نیست. اینجانب ضمن عرض تسلیت خدمت بازماندگان این حادثه دردناک و تعزیت محضر همه سینماگران و علاقمندان این هنرمندبزرگ، اطمینان خاطر میدهم سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای پیگیری این واقعه و شناسایی و مجازات عامل یا عوامل این جنایت نابخشودنی استفاده خواهد کرد و تا حصول نتیجه و روشن شدن همه ابعاد ماجرا ذره‌ای دریغ نخواهد کرد.
محمد خزاعی
رئیس سازمان سینمایی کشور”

به گزارش سیاست شرق، داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، شنبه شب، در خانه خود در کرج، توسط افراد ناشناس به قتل رسیدند.

مرحوم مهرجویی متولد ۱۳۱۸ بود و با ساخت آثاری مانند «گاو»، «دایره مینا»، «هامون»، «لیلا»، «سارا»، «پری»، «اجاره نشین‌ها»، «مهمان مامان»، «نارنجی پوش»، «سنتوری»، «آسمان محبوب» و «لامینور» از جمله کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران به شمار می‌آمد.

منبع: ایسنا، صدا و سیما، سازمان سینمایی و سایر وبسایت ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »